Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Project: Saab 900GLE (1980)
Ik zou een beter product kopen…
Je kunt gebruiken:
- Gyeon Q2 trim + Q2M Prep
- Innotec repaplast
- turtle wax Hybrid Solutions Graphene Acrylic Trim Restorer
Alle drie zijn aardig permanente oplossingen. Bij de repalast moet je een cleaner hebben anders hecht de boel niet goed. Ontvet niet met remreiniger voor het lakken. Laat residu achter. Beter is IPA (isopropanol alchohol)
Je kunt gebruiken:
- Gyeon Q2 trim + Q2M Prep
- Innotec repaplast
- turtle wax Hybrid Solutions Graphene Acrylic Trim Restorer
Alle drie zijn aardig permanente oplossingen. Bij de repalast moet je een cleaner hebben anders hecht de boel niet goed. Ontvet niet met remreiniger voor het lakken. Laat residu achter. Beter is IPA (isopropanol alchohol)
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Dank je wel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag en zal het resultaat ook even delen
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Goedeavond,95twinturbo schreef: ↑do 18 apr, 2024 18:39Dank je wel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag en zal het resultaat ook even delen
Heb je al iets kunnen proberen?
Ik heb 3 weken terug turtle wax Hybrid Solutions Graphene Acrylic Trim Restorer gekocht.
Hiermee heb ik de lijsten behandeld naast de voorruit. Ze zijn weer als nieuw! Het houdt zeer goed. De regen spoelt het er ook niet af en met autowassen ook niet.
Dus mocht je nog niks hebben ondernomen, dan zou ik je dit product willen aanbevelen. Het is ook nog eens goed betaalbaar!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ik heb inderdaad iets geprobeerd, maar het resultaat was niet heel bevredigend dus vandaar dat ik het nog niet gepost had:)Luthart schreef: ↑wo 05 jun, 2024 21:27Goedeavond,
Heb je al iets kunnen proberen?
Ik heb 3 weken terug turtle wax Hybrid Solutions Graphene Acrylic Trim Restorer gekocht.
Hiermee heb ik de lijsten behandeld naast de voorruit. Ze zijn weer als nieuw! Het houdt zeer goed. De regen spoelt het er ook niet af en met autowassen ook niet.
Dus mocht je nog niks hebben ondernomen, dan zou ik je dit product willen aanbevelen. Het is ook nog eens goed betaalbaar!
Bij Waxworld hier vlakbij heb ik vorig jaar dit spulleke gehaald voor de stootlijsten van de 9-5. Die zijn er echt gigantisch van opgeknapt en zijn 1,5 jaar later nog steeds diep zwart. Daarom dacht ik, die kan ik voor dit doeleinde ook wel proberen. Maar helaas, ik denk dat dit onderdeel van de 900 toch te ver weg is.
Het stoort me niet heel erg hoor, dus ik ga als ik weer eens tijd heb, weer wat anders uitproberen zoals wat jij voorstelt. Dank voor de tip!

-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Mijn 900GLE (1980): Accu slecht, of andere oorzaak?
De 900 heeft zo'n 2 weken stilgestaan wegens vakantie. Niet wereldschokkend zou je zeggen, maar toch was de accu kuis leeg deze week.
Vervolgens heb ik hem een nachtje opgeladen, en de volgende ochtend startte hij weer netjes. Daarna 2 ritjes van ca. 10km gemaakt Maandag.
Nu 3 dagen verder geeft hij opnieuw geen sjoege. De lampjes in het dashboard gaan al niet branden, dus er zit echt niks meer in.
Ik ben niet heel technisch onderlegd, maar ik vind het wel interessant om enigszins de zoektocht te starten en af te bakenen.
De accu is er nieuw in gezet in november vorig jaar door Saab Automobielbedrijf Soest, is dus nog geen jaar oud. Een kapotte accu kan dus, maar lijkt mij gevoelsmatig sterk?
Hebben jullie tips hoe ik als leek simpele dingen simpel kan testen?
Dus niet omdat ik afhankelijk ben van de auto, maar vooral omdat ik leergierig ben en me graag verdiep in het wel en wee van mijn auto's. En omdat ik dan iets gerichter de klacht kan verwoorden richting de garagist, mocht het zover komen.
Vervolgens heb ik hem een nachtje opgeladen, en de volgende ochtend startte hij weer netjes. Daarna 2 ritjes van ca. 10km gemaakt Maandag.
Nu 3 dagen verder geeft hij opnieuw geen sjoege. De lampjes in het dashboard gaan al niet branden, dus er zit echt niks meer in.
Ik ben niet heel technisch onderlegd, maar ik vind het wel interessant om enigszins de zoektocht te starten en af te bakenen.
De accu is er nieuw in gezet in november vorig jaar door Saab Automobielbedrijf Soest, is dus nog geen jaar oud. Een kapotte accu kan dus, maar lijkt mij gevoelsmatig sterk?
Hebben jullie tips hoe ik als leek simpele dingen simpel kan testen?
Dus niet omdat ik afhankelijk ben van de auto, maar vooral omdat ik leergierig ben en me graag verdiep in het wel en wee van mijn auto's. En omdat ik dan iets gerichter de klacht kan verwoorden richting de garagist, mocht het zover komen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Mijn 900GLE (1980): Accu slecht, of ander probleem?
1 Laadt de accu weer vol en wacht tot het donker is buiten
2 klap ondertussen alvast de achterbank naar voren, en sluit de auto af, zoals je dat normaal ook doet
3 ziet je licht in de kofferbak dat blijft branden, of elders in het interieur, dan blijft er een schakelaar hangen.
4 is de radio aan met het volume uit (niet te zien als displayverlichting is doorgebrand)
5 zit iets in de cigarette-aansteker geplugd (weet niet zeker of die bij de classic aan het contactslot gekoppeld is of niet)
6 is er een aftermarket-item op een zogenaamde constante stroomaansluiting of alleen met een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten? Zoals een marterverschrikker of een alarmunit ...
2 klap ondertussen alvast de achterbank naar voren, en sluit de auto af, zoals je dat normaal ook doet
3 ziet je licht in de kofferbak dat blijft branden, of elders in het interieur, dan blijft er een schakelaar hangen.
4 is de radio aan met het volume uit (niet te zien als displayverlichting is doorgebrand)
5 zit iets in de cigarette-aansteker geplugd (weet niet zeker of die bij de classic aan het contactslot gekoppeld is of niet)
6 is er een aftermarket-item op een zogenaamde constante stroomaansluiting of alleen met een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten? Zoals een marterverschrikker of een alarmunit ...
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Dank je wel Steven,
1 Laadt de accu weer vol en wacht tot het donker is buiten -> zojuist even naar huis gereden om hem aan de lader te leggen
3 ziet je licht in de kofferbak dat blijft branden, of elders in het interieur, dan blijft er een schakelaar hangen. -> ga ik vanavond checken
4 is de radio aan met het volume uit (niet te zien als displayverlichting is doorgebrand) de radio zit op het contact, dus dat zou volgens mij geen oorzaak moeten kunnen zijn. maar ga ik ook checken
5 zit iets in de cigarette-aansteker geplugd (weet niet zeker of die bij de classic aan het contactslot gekoppeld is of niet) volgens mij niet, maar niet naar gekeken daarnet. Ga ik ook even naar kijken
6 is er een aftermarket-item op een zogenaamde constante stroomaansluiting of alleen met een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten? Zoals een marterverschrikker of een alarmunit ... hier ben ik inderdaad bang voor. Er zat een zwaailicht op (dat is er inmiddels wel af), en er zit nog steeds een luidspreker op. De bedrading is een spaghetti met kabelschoentjes en krimpkousjes. Voor mij als leek nauwelijks te volgen. Daarom hoop ik eerst op een simpele aanwijsbare oorzaak
[/quote]
Mocht ik bevindingen hebben, dan post ik ze uiteraard.
Normaal gezien ben ik niet heel afhankelijk van de 900. Maar de 9-5 staat bij de garage met een lekke band en de 900 is dan wel de enige auto met gordels achterin. Voorlopig maar even met de Kadett rondrijden:)
1 Laadt de accu weer vol en wacht tot het donker is buiten -> zojuist even naar huis gereden om hem aan de lader te leggen
3 ziet je licht in de kofferbak dat blijft branden, of elders in het interieur, dan blijft er een schakelaar hangen. -> ga ik vanavond checken
4 is de radio aan met het volume uit (niet te zien als displayverlichting is doorgebrand) de radio zit op het contact, dus dat zou volgens mij geen oorzaak moeten kunnen zijn. maar ga ik ook checken
5 zit iets in de cigarette-aansteker geplugd (weet niet zeker of die bij de classic aan het contactslot gekoppeld is of niet) volgens mij niet, maar niet naar gekeken daarnet. Ga ik ook even naar kijken
6 is er een aftermarket-item op een zogenaamde constante stroomaansluiting of alleen met een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten? Zoals een marterverschrikker of een alarmunit ... hier ben ik inderdaad bang voor. Er zat een zwaailicht op (dat is er inmiddels wel af), en er zit nog steeds een luidspreker op. De bedrading is een spaghetti met kabelschoentjes en krimpkousjes. Voor mij als leek nauwelijks te volgen. Daarom hoop ik eerst op een simpele aanwijsbare oorzaak
[/quote]
Mocht ik bevindingen hebben, dan post ik ze uiteraard.
Normaal gezien ben ik niet heel afhankelijk van de 900. Maar de 9-5 staat bij de garage met een lekke band en de 900 is dan wel de enige auto met gordels achterin. Voorlopig maar even met de Kadett rondrijden:)
-
1001760
- Donateur (2x)

Ook geen straf95twinturbo schreef: ↑do 22 aug, 2024 13:24Voorlopig maar even met de Kadett rondrijden:)
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Haha nee zeker niet. Waar de 900 rijdt als een solide ouwe heer, rijdt de Kadett als een leuke skelter. Er zitten alleen (nog) geen gordels achterin. Op een dag…
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Dit kan wel eens de smoking gun zijn. Nadat ik de hoedenplank eruit gehaald had en de kattenbak terug dicht gooide, bleef het lampje branden. Na nog een keer open en dicht weer niet, maar die schakelaar lijkt best gevoelig te zijn.Steve-O schreef: ↑do 22 aug, 2024 12:102 klap ondertussen alvast de achterbank naar voren, en sluit de auto af, zoals je dat normaal ook doet
Achterbank neerklappen was niet echt een optie met de twee kinderstoeltjes btw.
Enfin, komende dagen laat ik hem bewust even staan. Wordt vervolgd!

-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik zal de volgende keer de misschien de hoedenplank ook noemen als ik het niet alweer vergeten ben. Die zit alleen in de Combi Coupé, niet in de sedan modellen.
Maar ik ben blij om te lezen dat je de hoogstwaarschijnlijke oorzaak gevonden hebt.
Maar ik ben blij om te lezen dat je de hoogstwaarschijnlijke oorzaak gevonden hebt.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Heb je gemeten of de accu echt leeg is? Ik heb een 99 gehad waarbij de pluskabel van accu naar startmotor gaar was. Die wilde niet starten met volle accu? Maar met de booster erop kreeg ‘ie net genoeg porrie en startte ‘ie wel.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ik heb niet gemeten idd, dat zou een volgende stap kunnen zijn uiteraard. Maar in het scenario wat jij beschrijft zou ik verwachten dat bij contact aan de controlelampjes gaan branden, dat was bij mij al niet het geval.silvandam schreef: ↑zo 25 aug, 2024 9:58Heb je gemeten of de accu echt leeg is? Ik heb een 99 gehad waarbij de pluskabel van accu naar startmotor gaar was. Die wilde niet starten met volle accu? Maar met de booster erop kreeg ‘ie net genoeg porrie en startte ‘ie wel.
Heb de Saab gisterenochtend weggezet, ik wil hem nu bewust even een paar dagen met rust laten. Fingers crossed dat het gewoon dat lampje is natuurlijk.
-
Funky Dude
- In memoriam †
De boosdoener lijkt toch gevonden? De schakelaar van de kofferbak verlichting, of begrijp ik het verkeerd?
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ik wilde even de paar dagen afwachten voor ik hier de vermeende conclusie postte:)95twinturbo schreef: ↑zo 25 aug, 2024 23:00Heb de Saab gisterenochtend weggezet, ik wil hem nu bewust even een paar dagen met rust laten. Fingers crossed dat het gewoon dat lampje is natuurlijk.
Maar het lijkt vooralsnog om het lampje in de kattenbak te gaan ja. Vanmorgen de Saab weer gepakt na 2 dagen stilstaan, dezelfde periode als die vorige week nog mis ging.
Accu spanning leek in orde, wel duurde het deze keer zo'n 10 tellen starten voor de motor aansloeg. Tank was wel ver leeg, geen idee of dat wat uitmaakt voor de K-jetronic technologie. Heb hem in ieder geval weer even vol gegooid.
Voorlopige conclusie is dus inderdaad het lampje in de kattenbak. Het valt me nu ineens ook op hoe vaak dat lampje blijft branden als je hem dichtdoet.