Inderdaad, het reservoir is ook een verdachte. De onderkant vertoont vaak haarscheurtjes.Sonab schreef: ↑vr 21 aug, 2020 13:25tuutje van het reservoir wil ook wel eens barsten en lekken
De Groene Turbosloep
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep
Bijna goed! Het blijkt het expansievat te zijn, het lekt tussen de twee "helften" boven de remverdeler. Alleen bij hoge druk overigens. Vandaag even opnieuw omhoog gereden naar Ceillac (8.5 km, 8% gemiddeld, 15% steilste 100 meter) en daarbij zowel verwarming vol aan als koelfan doorgeschakeld. Geen lekkage.Sonab schreef: ↑vr 21 aug, 2020 13:25tuutje van het reservoir wil ook wel eens barsten en lekken
Kortom: blijven koelen en zorgen dat de temperatuur (en dus de druk) niet te hoog oploopt. En dan bij thuiskomst een nieuw vaatje en preventief slangen en thermostaat doen.
Foto van het lek:

-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Re: De Groene Turbosloep: Klooien met KVS & Opkuisen v.d. Olie
Het werd weer eens tijd voor een update van het rijden met de groene turbosloep.
Nadat het toch wel érg gortig werd met het verlies van KVS en de auto als daily toch bruikbaar moest blijven, heb ik er vorige week maar even een nieuw expansievaatje ingezet. Ziet er top uit, spoelen van KVS staat voor aankomend weekend op rol. Met een mengsel van kraanwater en KVS is het zaak om nog voor de winter een frisse lading in te mikken. Zal gelijk de thermostaat even meepakken.
Daarnaast afgelopen weekend de olie ververst en vooraf de motor 'geflusht'. Heb er een bus Wynn's engine flush in gedaan en deze 20 minuten stationair laten draaien. Bij het aftappen merkte ik gelijk dat de olie aanmerkelijk zwarter uit het carter kwam dan aan de peilstok vooraf leek. Enfin, ik merk dat het tikken van de klepstoters (bij koude motor) een stuk minder is geworden nadien, het verversen van de olie met Castrol Magnatec 10w40 en een nieuw filter zal mogelijk het tikken nog verder verminderen. Bij de volgende beurt zal ik nogmaals de olie flushen, dit keer plan ik om Liqui Moly engine flush te gebruiken. Ik hoor daar goede verhalen over, wil het graag een keertje proberen.
Daarnaast had ik behoorlijke speling op de stuurkolom. Bij nadere inspectie bleek dat de plastic/rubber bus die tussen stuuras en lager zit compleet vergaan was. Resultaat was dat er allemaal zwarte residu in/rondom de stuurkolom zat. Heb het even netjes schoongemaakt en een nieuwe bus bij Saab Carparts besteld. Deze zal aankomende week binnenkomen. Ik zet gelijk een nieuw laagje vet in de lagers, tik het busje netjes op zijn plek en dat zal de speling moeten verhelpen.
Kortom, we komen er wel. Nu 367.003 km op de tellerbak.
Nadat het toch wel érg gortig werd met het verlies van KVS en de auto als daily toch bruikbaar moest blijven, heb ik er vorige week maar even een nieuw expansievaatje ingezet. Ziet er top uit, spoelen van KVS staat voor aankomend weekend op rol. Met een mengsel van kraanwater en KVS is het zaak om nog voor de winter een frisse lading in te mikken. Zal gelijk de thermostaat even meepakken.
Daarnaast afgelopen weekend de olie ververst en vooraf de motor 'geflusht'. Heb er een bus Wynn's engine flush in gedaan en deze 20 minuten stationair laten draaien. Bij het aftappen merkte ik gelijk dat de olie aanmerkelijk zwarter uit het carter kwam dan aan de peilstok vooraf leek. Enfin, ik merk dat het tikken van de klepstoters (bij koude motor) een stuk minder is geworden nadien, het verversen van de olie met Castrol Magnatec 10w40 en een nieuw filter zal mogelijk het tikken nog verder verminderen. Bij de volgende beurt zal ik nogmaals de olie flushen, dit keer plan ik om Liqui Moly engine flush te gebruiken. Ik hoor daar goede verhalen over, wil het graag een keertje proberen.
Daarnaast had ik behoorlijke speling op de stuurkolom. Bij nadere inspectie bleek dat de plastic/rubber bus die tussen stuuras en lager zit compleet vergaan was. Resultaat was dat er allemaal zwarte residu in/rondom de stuurkolom zat. Heb het even netjes schoongemaakt en een nieuwe bus bij Saab Carparts besteld. Deze zal aankomende week binnenkomen. Ik zet gelijk een nieuw laagje vet in de lagers, tik het busje netjes op zijn plek en dat zal de speling moeten verhelpen.
Kortom, we komen er wel. Nu 367.003 km op de tellerbak.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Trouble in Paradise!
De 900 wil de laatste dagen niet goed starten wanneer deze warm is. Geen flauw idee waar te beginnen, het betreft uiteraard een Lucas systeem...
Iemand tips? Ik ga zo eerst kijken of vloeistoffen goed zijn en gescheiden blijven. Daarna bougies bekijken.
De 900 wil de laatste dagen niet goed starten wanneer deze warm is. Geen flauw idee waar te beginnen, het betreft uiteraard een Lucas systeem...
Iemand tips? Ik ga zo eerst kijken of vloeistoffen goed zijn en gescheiden blijven. Daarna bougies bekijken.
-
theun
- Donateur (3x)

Temperatuursensor... zit in de kop bij het inlaatspruitsuk meen ik. Kost weinig. Ik heb met een lpt met Lucas ooit exact hetzelfde gehad.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Re: De Groene Turbosloep
Is deze voor zowel bosch als Lucas hetzelfde? Zit op beide een tweepolige blauwe connector op.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Gelijk maar even een nieuwe besteld, tezamen met vier nieuwe BCP6es bougies. Eerst maar eens kijken of dat soelaas gaat bieden. Dankjewel voor de tip!theun schreef: ↑wo 18 nov, 2020 19:58Temperatuursensor... zit in de kop bij het inlaatspruitsuk meen ik. Kost weinig. Ik heb met een lpt met Lucas ooit exact hetzelfde gehad.
KVS en olie waren beiden nog op peil en schoon. Had onlangs nog een nieuwe waterpomp gestoken nadat de vorige lawaai begon te maken (had ook al flink speling op de as zitten). Daarna even diverse connectoren schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Still... auto was nog warm en wilde niet fatsoenlijk starten.
Overigens, als ik de vacuümleiding van de brandstofdrukregelaar (10x woordwaarde) haal en deze knik zodat deze niet lekt, brengt dit geen reactie teweeg bij de stationair loop. Auto blijft onverminderd lopen, zij het ruw en af en toe op drie poten lijkt het. Brandstofverbruik is ook niet echt om over naar huis te schrijven, zit deze tank tegen de 12L/100 km aan, terwijl er ook dik 250 km op de snelweg met 100km/h bij zit.
Enfin, het houd je bezig
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Vandaag compressie gemeten, was oké en niet al te grote verschillen. Alleen cilinder 3 blaft ietsje minder mee, zit een half bar lager.
Bougies zagen er ook goed uit, geen onderling verschil.
Auto start nu ook koud heel moeizaam...
Bougies zagen er ook goed uit, geen onderling verschil.
Auto start nu ook koud heel moeizaam...
-
theun
- Donateur (3x)

Dat brandstofverbruik en de moeilijke warme start zouden de temperatuursensor kunnen zijn. Maar nu een moeizame koude start erbij klinkt als een ‘algemener’ probleem... 
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Klopt. Het wordt steeds ingewikkelder. Ik heb zojuist ook even alle contactpunten los gehaald en met contactspray ingespoten. LMM loskoppelen met draaiende motor betekent gelijk stilvallen; die verdenk ik dus niet.theun schreef: ↑do 19 nov, 2020 19:52Dat brandstofverbruik en de moeilijke warme start zouden de temperatuursensor kunnen zijn. Maar nu een moeizame koude start erbij klinkt als een ‘algemener’ probleem...![]()
Heb trouwens ook een filmpje gemaakt van de FPR die sist met contact erop (dus brandstofpomp loopt).
https://youtu.be/6qxq9LReKJQ
-
Aero_9000
Heb je de juiste temperatuursensor gemonteerd? LUCAS- en Bosch-systemen gebruiken een verschillend type NTC. Zie ook: viewtopic.php?f=4&t=163859&p=1802712#p1802712
Daarnaast zijn de voorgeschreven bougies voor een 16v turbo NGK BCP7ES, dus een warmtegraad kouder.
Is je luchtmassameter correct afgesteld? De basisweerstand tussen pin 1 en 6 moet 331 tot 341 Ohm zijn. Je kunt de luchtmassameter (in gedemonteerde toestand) afstellen door te draaien aan de stelschroef.
Daarnaast zijn de voorgeschreven bougies voor een 16v turbo NGK BCP7ES, dus een warmtegraad kouder.
Is je luchtmassameter correct afgesteld? De basisweerstand tussen pin 1 en 6 moet 331 tot 341 Ohm zijn. Je kunt de luchtmassameter (in gedemonteerde toestand) afstellen door te draaien aan de stelschroef.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Juiste sensor wordt morgen per post geleverd, heb die voor Lucas besteld. Bougies kijk ik even aan, zal ze bij tegenvallende prestatie wisselen. Is deze LMM af te stellen? Het is een 5AM Lucas. Ik zal eens meten binnenkort. Mijn huidige multimeter is overleden.Aero_9000 schreef: ↑do 19 nov, 2020 20:59Heb je de juiste temperatuursensor gemonteerd? LUCAS- en Bosch-systemen gebruiken een verschillend type NTC. Zie ook: viewtopic.php?f=4&t=163859&p=1802712#p1802712
Heb overigens ook een vacuummeter besteld, ben benieuwd hoe deze nu is.
-
theun
- Donateur (3x)

Toch zou inderdaad de luchtmassameter wel degelijk kunnen. Het lijkt of ze na een jaar of 30 toch wel steeds vaker stuk gaan... heb er in een half jaar tijd de tweede op gezet. (Ook na jouw testmethode zou ik hem zeker niet uitsluiten)
Als iemand een adres weet waar ik ze nieuw (en goede kwaliteit) kan kopen dan houd ik mij aanbevolen. (Maar dan voor een i16v)
Als iemand een adres weet waar ik ze nieuw (en goede kwaliteit) kan kopen dan houd ik mij aanbevolen. (Maar dan voor een i16v)
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Vanmiddag na het werk even de nieuw ontvangen vacuümmeter uitgeprobeerd. Vacuüm is stabiel en goed. Daar kan het niet aan liggen, te meer omdat ik onlangs alle slangen nog vervangen had. Heb wel nu de leiding naar het koolpotje afgedopt, dit scheelde nog een heel klein beetje extra.
Tempsensor is ook vervangen. Oude zag er nog goed uit, geen aanslag. Opnieuw geen verschil, hoewel de auto nu weer iets beter lijkt te starten.

Tempsensor is ook vervangen. Oude zag er nog goed uit, geen aanslag. Opnieuw geen verschil, hoewel de auto nu weer iets beter lijkt te starten.

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Check eens of er foutcodes gemeld worden door ECU, niet alle foutcodes geven een CE melding.
Er zit een stekkerje bij je interieurfilter bak, die moet je even massa schakelen en dan aantal keer CE lampje tellen (korte versie van het verhaal).
Kan je bij dit document?
https://drive.google.com/file/d/0B41Yvh ... sp=sharing
Er zit een stekkerje bij je interieurfilter bak, die moet je even massa schakelen en dan aantal keer CE lampje tellen (korte versie van het verhaal).
Kan je bij dit document?
https://drive.google.com/file/d/0B41Yvh ... sp=sharing