Die op de plek van de lichtschakelaar is een wideband meter. Dat werkt als ik het goed heb nog net iets accurater dan een AFR meter.
De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie
Dank je!
Die op de plek van de lichtschakelaar is een wideband meter. Dat werkt als ik het goed heb nog net iets accurater dan een AFR meter.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Het is een wideband lambdasensor en die stuurt het naar de AFR meter.
(Air Fuel Ratio)
-
caspar
- Donateur (5x)

Heet iemand deze al zijn bezit? Graag me af wat fe betere keuze is. Deze of de blaupunckt bremen.Style&Co schreef: ↑vr 10 okt, 2025 11:32leuk ding... groene verlichting van display+knoppen ook instelbaar
als ik google dan kom ik op een verwachtte verkoopprijs van 349 euro... das best prijzig
![]()
-
Marius0404
- Donateur (7x)

ieder z'n smaak natuurlijk, maar al kwam er geen geluid uit, dan nog zou ik de Bremen nemen... o, die heb ik... 
-
albertk
- Donateur (3x)

Hallo Joost, zit op dit type radio een pin code?900-Joost schreef: ↑wo 24 dec, 2025 19:44Na de afgelopen maanden te hebben rondgereden met een Blaupunkt Skagen 400 aan boord, heb ik vandaag mijn nieuwe, oude, aanwinst kunnen monteren!
Gekocht via Ebay, in Amerika en redelijk snel binnen gekregen. Het is een radio uit 1991, in de VS het standaard toestel in een 900 en 9000 Turbo.
Omdat de originele bekabeling nog aanwezig was in mijn 900 was het plug-and-play ! Even het frequentie bereik aangepast aan Europa, code invoeren en geluid!
Erg blij mee, staat in mijn ogen erg fraai in een classic.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Gaaf, Joost! Hoe heb je het frequentiebereik aangepast?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bij bepaalde typen kan je de frequentie aanpassen naar EU. Dit kan via de instellingen of via een schuifje op de radio. Maar het gaat geloof ik alleen op voor saab/clarion radio’s van na 1987.
-
900-Joost
- Donateur

Ja, zit een pincode op, zit er vaak niet bij, dus goed opletten! Bij deze zat hij gelukkig wel, had ik vooraf uitgezocht.albertk schreef: ↑di 30 dec, 2025 8:50Hallo Joost, zit op dit type radio een pin code?
-
900-Joost
- Donateur

Bij deze staat specifiek vermeld in het boekje dat het kan en hoe het moet. Is bij de meeste types niet en dan heb je een slecht bruikbare radio.silvandam schreef: ↑di 30 dec, 2025 9:33Gaaf, Joost! Hoe heb je het frequentiebereik aangepast?

-
veenaalt
- Donateur (7x)

De blaupunt bremen en pionieer sxt-c10ps vergeleken.
Pionieer komt er iets beter uit.
https://youtu.be/MBhKwVx70Pk?si=znh_wxEZyc0Enp-l
Pionieer komt er iets beter uit.
https://youtu.be/MBhKwVx70Pk?si=znh_wxEZyc0Enp-l
-
Sonab
- Donateur (4x)

Hm, de CD Speler van mijn Blaupunkt Stockholm weigert nu al twee weken CD'S te lezen (twee minuten "reading" en dan werpt hij hem eruit). Ik dacht eerst aan condens vanwege de kou, heb inmiddels ook een andere CD geprobeerd, maar er komt geen verandering. Zou ie stuk zijn (dat lijkt me wel erg snel!) of heeft iemand een tip?
-
9000-95
- Donateur

Eerst een aantal andere cd's proberen, die dingen zijn inmiddels zo oud dat er regelmatig slechte exemplaren opduiken die niet meer goed te lezen zijn. Hou je cd eens tegen het licht, is het een sterrenhemel dan wordt het niks meer.
Ligt het daar niet aan dan de lens reinigen. Kan meestal wel zonder iets te demonteren aan het loopwerk. Droog reinigen met een wattenstaafje is het veiligste, maar als de lens echt vuil is zul je wat isopropyl alcohol moeten gebruiken. Dat gaat bij 99% van de laser units prima, maar er zijn er een paar waarbij de coating op de lens daar niet tegen kan. Is dus een zeker risico.
Ook de spindel waar de cd op ligt moet goed schoon zijn, daar wil ook nog wel eens wat op aankoeken en dan gaat de disc wiebelen.
Helpt dat niet, dan is de volgende stap de geleiderails van de optische unit schoonmaken en smeren maar daarvoor moet je het loopwerk uit elkaar halen, geen klusje voor iemand die daar geen ervaring mee heeft. Je hebt zo een flatcable beschadigd.
Helpt ook dat niet, dan wordt het echt foutzoeken. Laser kan op zijn, slechte condensatoren, afregeling van de laser kan ernaast zitten, spindel motor kan zwaar lopen of te zwak zijn etc. Eyepattern van het hf signaal uit de laser bekijken op de scope zegt veel.
Je zou nog kunnen kijken of er nog vervangende laser units of zelfs complete loopwerkjes te krijgen zijn voor dit model.
Maar economisch gezien loont reparatie eigenlijk sowieso niet. Cd's zijn een uitstervend medium.
Ligt het daar niet aan dan de lens reinigen. Kan meestal wel zonder iets te demonteren aan het loopwerk. Droog reinigen met een wattenstaafje is het veiligste, maar als de lens echt vuil is zul je wat isopropyl alcohol moeten gebruiken. Dat gaat bij 99% van de laser units prima, maar er zijn er een paar waarbij de coating op de lens daar niet tegen kan. Is dus een zeker risico.
Ook de spindel waar de cd op ligt moet goed schoon zijn, daar wil ook nog wel eens wat op aankoeken en dan gaat de disc wiebelen.
Helpt dat niet, dan is de volgende stap de geleiderails van de optische unit schoonmaken en smeren maar daarvoor moet je het loopwerk uit elkaar halen, geen klusje voor iemand die daar geen ervaring mee heeft. Je hebt zo een flatcable beschadigd.
Helpt ook dat niet, dan wordt het echt foutzoeken. Laser kan op zijn, slechte condensatoren, afregeling van de laser kan ernaast zitten, spindel motor kan zwaar lopen of te zwak zijn etc. Eyepattern van het hf signaal uit de laser bekijken op de scope zegt veel.
Je zou nog kunnen kijken of er nog vervangende laser units of zelfs complete loopwerkjes te krijgen zijn voor dit model.
Maar economisch gezien loont reparatie eigenlijk sowieso niet. Cd's zijn een uitstervend medium.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Bedankt voor je reactie! De radio is 2,5 jaar oud ofzo. Versleten of vuil lijkt me toch sterk. Mijn Saab wordt met zorg behandeld. Apart hoor! Maar ik zal eens voorzichtig zien of ik iets kan zien door de cd opening (zal niet meevallen) om bv de lens te inspecteren en evt te reinigen.
Cd's ga ik ook herchecken...
Bedacht me tegen condens nog om met een koude of lauwe föhn naar binnen te blazen
Cd's ga ik ook herchecken...
Bedacht me tegen condens nog om met een koude of lauwe föhn naar binnen te blazen
-
9000-95
- Donateur

Om de lens te reinigen zul je de radio echt open moeten maken, dat gaat je niet lukken via het loading slot. Als je er al bij komt via die weg, heb je geen controle en de lens en het focusserings mechanisme zijn erg kwetsbaar.
2,5 jaar is erg nieuw nog ja. Maar het is tegenwoordig allemaal erg goedkoop gebouwd helaas. Geen garantie zeker meer?
2,5 jaar is erg nieuw nog ja. Maar het is tegenwoordig allemaal erg goedkoop gebouwd helaas. Geen garantie zeker meer?
-
Sonab
- Donateur (4x)

Heb zojuist eens even de bestelling (najaar 2023) opgezocht en de leverancier gemaild erover.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!