Trionic project inbouwen

1978-1993
Vers23
Geregistreerd lid

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vers23 » ma 26 mei, 2014 21:00

Zijn er nog vorderingen bij dit project?
Volg het met meer dan grote interesse :wink: .

Grt,

V23

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » ma 26 mei, 2014 21:49

Het ligt inderdaad al een poosje stil, maar daar gaat verandering in komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik even heb gewacht om te zien of het triggerwiel goed op z'n plek blijft zitten, en na zo'n 500 km kan ik daar nu wel zeker van zijn.

De werkweek is kort dit keer en er staan 4 vrije dagen in het vooruitzicht. Dus ik ga komend weekend de bedrading aanpakken en wellicht ook gelijk afronden.

Daarna alleen nog de hardware: gasklephuis, thermostaat en injectors wisselen. Het eind is in zicht.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » do 29 mei, 2014 21:30

Vandaag de complete bedrading onder de motorkap klaar gemaakt. Alles is nu weer aangesloten op de ECU-stekker, naar massa en naar de zekeringkast.

Morgen staat op de planning om alle bedrading onder het dashboard aan elkaar te knopen: het nodige overzetten van de Lucas naar de Trionic stekker en nieuwe aansluitingen op het mainrelais en pomprelais.
Daarna kan de soldeerbout weer de kast in.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » za 31 mei, 2014 23:39

Zo, alle bedrading is klaar en doorgemeten.
Ik heb ook de aansluiting van "fuel low indicator" gemaakt, al heb ik geen idee wat dat voor invloed heeft op de regeling van Trionic.

Ik ben nu bezig met de hardware.
De pressure valve was een makkie, de montage gaten komen 1-op-1 overeen met die van een APC-solenoid.

Nu is het gasklephuis los om te wisselen met een versie van een 9000. Wat mij opvalt is dat de binnenkant van het inlaat spruitstuk vrij nat is, terwijl de injectoren toch een eind verderop zitten.

De koelvloeistof in het gasklephuis is dik stroperig en rood van kleur. Ik denk dat het geen kwaad kan om het systeem maar eens te spoelen.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » zo 01 jun, 2014 22:39

Stroperige koelvloeistof is idd niet ideaal. Goed doorspoelen!

Wat bedoel je met het natte inlaatspruitstuk? Is het gwn vocht of eerder zwart olie achtig? Dan kan het met de carter ventilatie leidingen te maken hebben.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » zo 01 jun, 2014 23:44

Vandaag een heel eind gevorderd met de hardware; gasklephuis, injectoren, bougies, DI-cassette, lambda sonde, idle valve.
De Lucas temp-meter van de koelvloeistof laat ik zitten want die geeft dezelfde waarde door als de Trionic versie.

Nadat ik de injectoren op de brandstofrail had geplaatst kan ik ze nog wel ronddraaien, maar ik neem aan dat dat zo hoort. Ik heb de nieuwe rode injectoren wel even getest voordat ik ze heb ingebouwd en ze geven een mooi sproeibeeld.

@Gert-Jan, het spruitstuk is nat van olie/benzine. Ik had een droge omgeving verwacht omdat de injectoren pas verderop in het systeem zitten.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 02 jun, 2014 9:51

Dat het spruitstuk nat is van olie/benzine komt waarschijnlijk door de carterventilatie.

Om aan de milieu normen te voldoen komt een deel van de dampen terug in het inlaat traject. Dit laat echter een vuil spoor na.

Je bent er bijna, ben benieuwd!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 02 jun, 2014 12:37

Je kunt de ventilatie ook loskoppelen en een catchtank er tussen zetten. Dan komen de dampen niet meer in je inlaattraject.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » ma 02 jun, 2014 16:12

Krizzie schreef:Je kunt de ventilatie ook loskoppelen en een catchtank er tussen zetten. Dan komen de dampen niet meer in je inlaattraject.
Dat was ik ook van plan. Ik heb al een tankje liggen van de stuurbekrachtiging uit een 9.3

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » di 03 jun, 2014 22:15

Weer een mijlpaal bereikt in het project. De auto gestart op Trionic en hij liep gelijk bij de eerste poging.
Zaterdag kon ik nog starten met Lucas en vandaag met Trionic.

Na een minuut stationair draaien ben ik gaan rijden en niet veel later ging de Check Engine aan.
Ik heb een basis-bin van een B204L uit een 900NG MY1997 gebruikt (4781779 - 20 Mhz)en de pulse_per-rev op 48 gezet, RAM unlocked, meer niet.
Weet iemand waarom de CEL aan gaat ? Ik zoek het natuurlijk ook wel zelf op maar misschien dat iemand een hint kan geven.
Ik heb voor de zekerheid maar even de SRAM gedownload, daar zal ook wel iets in staan.

Ik ben wel de duw in de rug kwijt, maar dat zal een kwestie zijn van aan wat knoppen draaien :D

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » di 03 jun, 2014 22:20

wat is de reden (foutcode) van de CEL? kun je in T5suite ook opvragen

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » di 03 jun, 2014 22:37

In de SRAM staan 4 wijzigingen:
Adapt_injfactor!van 1,0 naar 0,963
Last-reg_kon!van 0-150-100-290 naar 0-150-100-295
Idle_drift_tab! van 280-310 naar 308-310
I-luft_cel! van 66 naar 23

Misschien zijn de wijzigingen buiten de maximale tolerantie gekomen. In dat geval zal het bij de volgende rit weg zijn. Of ik moet eerst de nieuwe waarde in de RAM laden.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » di 03 jun, 2014 22:56

CEL lampje flasht 8x bij het op contact zetten.
Volgens de lijst is er dan iets met de purge-valve. Weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 04 jun, 2014 8:02

Gefeliciteerd! Erg goed gedaan!

Met de foutmelding kan ik je niet verder helpen...

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 04 jun, 2014 8:08

Heb je de purge valve mee ingebouwd dan?

Plaats reactie