De Groene Turbosloep
-
Hannes
- Forum Admin
Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep
Leuke auto, ik heb ook net mijn 900s na lang of eigenlijk veel zoeken gekocht.
Overigens ¨horen¨ de laatste 900's turbo zo' n saai alu pijpje te hebben. i.p.v. de gegoten versie met opschrift die jij beschrijft.
Overigens ¨horen¨ de laatste 900's turbo zo' n saai alu pijpje te hebben. i.p.v. de gegoten versie met opschrift die jij beschrijft.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Zoals al eerder aangegeven, was de koppeling al langzaam maar zeker aan zijn einde toe. Afgelopen dinsdag trapte ik dus (gelukkig stilstaand) vol door het pedaal, midden op de Oranjesingel in Nijmegen
. Gelukkig was een drietal zeer behulpzame (en prima op het netvlies liggende) dames bereid om de Saab van de hoofdbaan richting de ventweg te drukken.
Het pedaal voelde al een tijdje zwaar aan en de koppeling greep steeds vroeger, dus ik wist dat de cilinders al niet meer goed waren. In combinatie met een trilling bij aangrijpen en gewoon mijn eigen 'peace of mind' dus besloten de hele zwik te laten vervangen bij de meest nabije Saab garage; in dit geval Wijlhuizen in Ooij. Daar sleep ik de auto naartoe en gaan ze tussen de bedrijven door het klusje aanpakken.
Helaas een stukje eerder dan verwacht, want ik had het plan om begin augustus samen met Sapphire de complete set aan plaat, drukgroep, druklager, cilinders en leiding te vervangen. Even slikken, aftikken en weer vrolijk verder met een auto die straks weer gewoon fijn koppelt. Bovendien reed ik toch gevoelsmatig wat op geleende tijd en dat is straks weer voorbij gelukkig.

Het pedaal voelde al een tijdje zwaar aan en de koppeling greep steeds vroeger, dus ik wist dat de cilinders al niet meer goed waren. In combinatie met een trilling bij aangrijpen en gewoon mijn eigen 'peace of mind' dus besloten de hele zwik te laten vervangen bij de meest nabije Saab garage; in dit geval Wijlhuizen in Ooij. Daar sleep ik de auto naartoe en gaan ze tussen de bedrijven door het klusje aanpakken.
Helaas een stukje eerder dan verwacht, want ik had het plan om begin augustus samen met Sapphire de complete set aan plaat, drukgroep, druklager, cilinders en leiding te vervangen. Even slikken, aftikken en weer vrolijk verder met een auto die straks weer gewoon fijn koppelt. Bovendien reed ik toch gevoelsmatig wat op geleende tijd en dat is straks weer voorbij gelukkig.

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Misschien ook gelijk krukas keering meepakken als de boel toch los ligt. Die paar tientjes erbij kan ook nog wel 
-
gertram
- Donateur (3x)

Vergeet ook het toplager niet. Die is ondergedimensioneerd en als hij faalt sloopt hij je synchromeshringen.
-
Christiaan94
- Donateur

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Aiaiai arm radiatorframe 
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Wordt inderdaad gelijk meegenomen bij het vervangen van. Ook het toplager wordt preventief meegenomen. Ik wil dat zodra men toch 'in die hoek' aan het werk is, gelijk alles meepakt wat ze kunnen meepakken.Vyv schreef: ↑do 16 jul, 2020 17:44Misschien ook gelijk krukas keering meepakken als de boel toch los ligt. Die paar tientjes erbij kan ook nog wel![]()
Radiatorframe? Hier zit toch gewoon het sleepoog? Gelukkig was dankzij het fluwelen rechtervoetje van @Christiaan94 en ons telefonisch contact tijdens het slepen ("NU REMMEN!") genoeg om met amper gebonk de auto soepel te trekken naar Ooij, vanaf mijn huis slechts 3 kilometer.
Gisteren nog contact gehad met de garage; onderdelen zijn besteld en vrijdag gaat de boel erin. Dat betekent dit weekend weer rijden!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Het sleepoog zit aan het radiatorframe, het vormt een geheel. Ook het ontwerp is onder bemeten, het is hol, een soort van gevouwen staalplaat. Veelal staat het oog scheef en/of krijgt het radiatorframe op z'n donder als je er 1245kg aan hangt.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Ach ja, met een beetje beleid is het volgens mij allemaal wel redelijk bemeten. Kan me niet voorstellen dat Saab daar destijds een afterthought voor nodig had. Het zijn immers geen Fransozen (ik weet uit ervaring dat het hele concept "shit, er moet nog een motor in passen!" bij de Citroën BX absoluut van toepassing was").Vyv schreef: ↑di 21 jul, 2020 22:20Het sleepoog zit aan het radiatorframe, het vormt een geheel. Ook het ontwerp is onder bemeten, het is hol, een soort van gevouwen staalplaat. Veelal staat het oog scheef en/of krijgt het radiatorframe op z'n donder als je er 1245kg aan hangt.
On Topic: Wijlhuijzen geeft aan dat de auto aanstaande vrijdag klaar is. Ben benieuwd hoe het zal rijden, heb eigenlijk nooit een 900 gehad danwel gereden die wél een hele frisse koppeling had. Dan maar weer doorsparen naar de volgende klusjes, zit onder meer te denken aan inbouwen van APC.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Haha ik heb nu een deja vu van toen Chris en ik de cabrio van joep97 moesten slepen over een km of 15. Dat ging ook perfect! Altijd fijn als iemand het slepen een beetje beheerst, ipv de overgrote meerderheid die het beter kan latenPruttel schreef: ↑di 21 jul, 2020 12:36Gelukkig was dankzij het fluwelen rechtervoetje van @Christiaan94 en ons telefonisch contact tijdens het slepen ("NU REMMEN!") genoeg om met amper gebonk de auto soepel te trekken naar Ooij, vanaf mijn huis slechts 3 kilometer.
Dat wordt genieten!Pruttel schreef: ↑wo 22 jul, 2020 12:15Heb eigenlijk nooit een 900 gehad danwel gereden die wél een hele frisse koppeling had.
-
Christiaan94
- Donateur

Bedankt voor de complimenten! Na 34 verschillende Saabs te hebben gehad is het slepen wel routine gewordenSapphire schreef: ↑wo 22 jul, 2020 20:31
Haha ik heb nu een deja vu van toen Chris en ik de cabrio van joep97 moesten slepen over een km of 15. Dat ging ook perfect! Altijd fijn als iemand het slepen een beetje beheerst, ipv de overgrote meerderheid die het beter kan laten
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Al een tijdje loopt de auto net niet helemaal lekker, met vaak een check engine als gevolg. Na de code te hebben uitgelezen met het diy-tooltje, blijkt het vacuüm of lamba te zijn. De lamba heb ik vervangen, er zat een aftermarket NTK sensor in...
Net met de auto bezig geweest (even AIC schoonmaken) en ik hoor een heel licht gesis rond de zekeringkast. Blijkt onderstaande vacuümslang compleet droog. Weet iemand waar deze naartoe gaat? En waar gaat het afgedopte stuk normaliter naartoe?

Net met de auto bezig geweest (even AIC schoonmaken) en ik hoor een heel licht gesis rond de zekeringkast. Blijkt onderstaande vacuümslang compleet droog. Weet iemand waar deze naartoe gaat? En waar gaat het afgedopte stuk normaliter naartoe?

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Vacuüm slang loopt naar de fuelcut schakelaar onder het dashboard.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Bedankt Vyv, het was even flink pielen maar het is gelukt. Slang zit erop, heb het t-stuk ertussen uit gelaten. Het zat immers nergens aan vast.Vyv schreef: ↑za 01 aug, 2020 9:12Vacuüm slang loopt naar de fuelcut schakelaar onder het dashboard.
Daarnaast nog wat kleine dingetjes gedaan. De harde leiding van het 'koolpotje' in het linker voorscherm zat niet aangesloten. Gefikst.
Stuur heeft speling, kan het stuur op en neer bewegen... heb het knieschot los gehaald en daar alles gecheckt. Gelijk die leiding genoemd door Vyv aangepakt. Alles is goed daaronder qua vacuüm. Het stuur kan op en neer door een kapot lager (het lager dichtst bij het stuurwiel zelf). Ik heb een airbag stuur, dus ik zit een beetje te zoeken wat ik nu precies moet hebben en hoe deze te vervangen...
Dan nog een laatste gepriegel: de cruise control. Vandaag deed deze het plots, nadat ik eerder deze week een keer een vacuümslang op het witte piepje op het vacuümpotje in het linker voorscherm had gezet. Anyways, nu doet ie het heel even (inclusief versnellen als je de knop inhoudt) maar stopt ie er weer snel mee en doet het daarna niet meer. Waar moet ik nu nog verder kijken om het probleem op te lossen?
-
Ewout
- Donateur (5x)

Pedaalschakelaar gecheckt?Pruttel schreef: ↑wo 05 aug, 2020 22:18Waar moet ik nu nog verder kijken om het probleem op te lossen?