Bericht
door sjorsfloor » za 27 sep, 2014 14:50
Van de Raad van Toezicht ( ook bekend als mijn geliefde ) het bericht ontvangen dat het dit weekend NIET, ik herhaal NIET over de Caab mag gaan. Dat is goed, dan werken we alleen even het forum bij.
De rechter voorruit die maar 1 cm naar beneden wilde na het plaatsen van de nieuwe kap blijkt gewoon puberaal gedrag te vertonen. Doet gewoon vervelend en trekt onnodig veel aandacht. Druk je gedachteloos op het knop je dan zoeft het naar beneden. Is het echt functioneel dan steekt het weer de tong uit en blijft na 1 cm steken. Doe je vervolgens de deur even open dan is alles weer OK. Gezien het feit dat ik zelf ruime ervaring heb met het opvoeden van pubers, volg ik gewoon voorlopig hetzelfde pad: in geval van obstructie gewoon negeren.
Gisteren een rit gemaakt naar Maurik om de twee beige Aerostoelen uit een terminale 9000CD te schroeven. Kreeg van de verkoper er ook de twee regelaars uit het dashboard bij want de stoelverwarming werkt! Enigszins gespannen vertrokken uit Loosdrecht, want het KNMI voorspelde 20% kans op neerslag en dat konden wij natuurlijk niet gebruiken aangezien alles in de open lucht en met tijdelijk geopende kap moest geschieden. Een beetje overdreven? Nee forummers, dat is het niet want als er ergens 20% neerslag wordt voorspeld dan valt deze regen altijd op de plek waar ik ben. Ik behoor dus niet tot de ultra blije mensen die altijd zo verrukt kunnen vertellen dat het op HUN verjaardag ALTIJD mooi weer is. Gadverdamme… ik haat dat soort types.
Maar goed, het project staat blijkbaar onder goed gesternte want op de plaats delict werd het opeens droog. Ik had iets gelezen over 2 draadjes bij de 900 en 3 draadjes bij de 9000 en was dus erg benieuwd of de stoelmotoren tot leven zouden komen in de Caab. Gelukkig was dat zo en kon ik de rechter stoel plat leggen om daar vervolgens de oorspronkelijke bestuurdersstoel bovenop te leggen voor de rit van Maurik naar Dongen.
Het idee kon in de praktijk getest worden en het klopt: 9000 Aero stoelen zitten ook heerlijk in een Caab. Wat een verbetering is dit!
In de regen ( natuurlijk ) een heerlijk ritje gemaakt naar Dongen en daar de stoelen weer uit de auto geschroefd om door Berber te laten keuren. Die keuring verliep als volgt: in stilte knijpt ze aan alle kanten in het leer, duwt de naden met geweld uit elkaar om te speuren naar verborgen scheuren en losse naden en daarbij wordt wat onverstaanbaar gemompeld. En dan volgt het verlossende antwoord: ja, gaat goed komen, wordt mooi…
In de werkplaats de zaak gedemonteerd. Zijkappen eraf en de zijknoppen. Weer natuurlijk gemopper dat die hoofdsteunen er niet af kunnen. Voor haar wat lastiger dan de vorige keer want toen moest lelijk zwart mooi zwart worden. Nu moet ze echt een kleur veranderen en dan moet je echt tot in kieren spuiten.
Ook de hoofdsteunen van de originele achterbank verwijderd want daar komen nu ook Aero hoofdsteunen op. Deze steunen gaan niet in de bestaande gaten, maar worden aan de achterzijde op de houten plaat geschroefd. De smalle stalen achterplaat weer mee naar huis genomen om in 3 stukken te slijpen. Als je dat niet doet hellen de hoofdsteunen teveel achterover. Er mag dus geen plaat zitten waar je de hoofdsteunen monteert.
Terplekke besloten om niet alleen de panelen van deurgrepen en speakers te spuiten, maar ook de tassen in de deuren. Vervolgens wilde Berber nog samen met mij de kleur mengen en dat is fascinerend om naar te kijken. Ze pakt het stukje referentie leer en een emmertje en begint vervolgens, voor mijn gevoel lukraak, alle kleuren verf van de regenboog in dat emmertje te spuiten uit grote flessen. Daarbij blijft ze met een half oog naar dat lapje leer kijken. Vervolgens gaat ze roeren en verdomd in één keer zie je de kleur in het emmertje ontstaan. Vervolgens smeert ze wat van deze verf op een stukje leer en föhnt het droog. Dan wordt er nog een wit goedje aan toegevoegd dat de verf van glans naar satijn brengt en dat wordt er weer overheen gesmeerd en gedroogd. En zie daar: kleur gemaakt en exact volgens het lapje. Pure magie vind ik dat.
Nu moet ik wachten want het zal wel 4 weken duren voordat ze tijd heeft om de klus te doen. Ondertussen ga ik mij buigen over het bekleden van de 4 panelen en het tapijt. Ik denk toch maar dat ik dat op 1 adres ga onderbrengen.
Tussendoor moet ik nog een keer terug naar Dongen om de gaten in de voorstoelen te maken voor de extra verlichting. Beter nu dan na het spuiten. Achter de voorflap plak ik nog twee laagjes dik leer om wat meer body te krijgen rond het ronde gat dat ik ga snijden. Met deze manier van opdikken moet het ornamentje goed kunnen “klikken” en stevig zitten. Ik haal de voeding rechtstreeks weg bij dezelfde lampjes die in speaker panelen zitten.
De badge op de achterzijde is ook weer een fase verder. We maken hem eerst uit een folie met de look van geborsteld aluminium. Als het echt mooi staat laat ik de badge snijden uit alu of RVS.
Foto’s volgen nog als ik (eindelijk) weet hoe ik die in één keer zichtbaar kan maken.
VRAAG: heeft iemand nog een linker achter spatbord rand ( geen Aero, maar normale ) liggen die ik kan overnemen?