Een 900 classic cabrio van de straat geplukt

1978-1993
tweemeter
Donateur
Donateur

Re: Een 900 classic cabrio van de straat geplukt

Bericht door tweemeter » di 23 sep, 2014 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » di 23 sep, 2014 19:39

Een dag vol met "goed idee, maar gaan we niet doen". Erg teleurstellend edoch leerzaam. Maar hey, het is hobby en geen werk! Berber keurde mijn idee van tweekleurige stoelen af. Dat gaat nooit mooi en strak worden. Twee kleurig bekleden? Dat gaan we niet doen. Ik heb nog nooit een opnieuw bekleed interieur in een Saab gezien waarvan je niet onmiddellijk ziet dat het niet origineel is. Ook voorbeelden op sites van professionele bekleders zie ik voorbeelden en denk dan absoluut mooi werk, maar het leer plooit teveel.

Dus: het wordt integraal donker cognac gespoten maar iets lichter dan het proefpaneel. Het leerlapje op het paneeltje is de referentie voor het aanmaken van de kleur. Daarmee komt ook de tussenfase met Anni stoelen te vervallen. Ze krijgt de alcantara stukken nooit goed zwart omdat alcantara net een theezeef is. De verf dondert er gewoon doorheen.

Ook nog wat anders geleerd: leer verven lukt beter van donker naar lichter dan andersom. Ik dus speciaal twee beige Aero stoelen gescoord omdat ik dat dit makkelijker van beige naar bruin te brengen is... Niettemin gaan we door en breng ik a.s. vrijdag de Aerostoelen en hoofdsteunen voor de achterbank. De anni stoelen weer ingeladen en die komen t.z.t. beschikbaar. Ze zijn nog prachtig en stevig en met werkende stoelverwarming!

De panelen worden dan toch maar met leer bekleed. Ik ga geen goed panelen vinden van dik 20 jaar oud waar niet flink tegenaan is getrapt. De lederen rand boven op deze voor panelen verf ik zelf en dan maar eens zoeken naar een goedje waarmee ik de ergste dellen onder dorpelhoogte kan wegwerken. Dan op zoek naar een prettig geprijsd adresje.

Door de keuze voor meubilair in cognac moet ik ook weer nadenken over de kleur van het tapijt. Voor het contrast geneigd om naar zwart te gaan, maar misschien wordt het te somber met echt diepzwarte deurpanelen. Even nadenken nog en misschien wachten tot het meubilair klaar is. Je hebt het in je hoofd en je wil zo graag, maar de rust bewaren is ook een ding.

Iemand nog antwoord op de vraag waarom mijn rechter ruit het nu na 1 cm voor gezien houdt? ( zie boven )

Wordt weer vervolgd tenzij jullie het hardop praten en denken al beu zijn....

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 23 sep, 2014 22:06

sjorsfloor schreef:.. beter van donker naar lichter dan andersom.
:?: Ik zou juist verwachten beter van licht naar donker.
... waarom mijn rechter ruit het nu na 1 cm voor gezien houdt?
Versleten tanden van het segment in de deur.

Mooie vondst... jaloers... :sick:

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 24 sep, 2014 3:07

Wellicht kan afstellen van de deur iets helpen. Aan de bovenkant iets naar buiten toe kan wat minder druk van de raamrubbers op het raam geven. Dat zou m.i. verklaren waarom je geen problemen hebt bij geopende deur.

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » wo 24 sep, 2014 10:03

Nee hoor nog niet zat om dit te volgen, leuk juist! :D Ik ben erg benieuwd hoe het cognac interieur uitpakt.
En je wind er geen doekjes om ook haha vol gas naar een schitterende Caab :!:

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 10:14

Dank voor de tips. Ik geloof zelf ook meer in de afstelling van de deur of een verband met het plaatsen van de nieuwe raam snor. Ik meld natuurlijk even wat de oorzaak was.

Ja, ik dacht dus ook dat van licht naar donker beter zou gaan, maar dat is niet zo. Het heeft te maken met het aantal lagen dat je moet aanbrengen om van het licht naar donker te komen, maar ook met mijn wensen. De opbouw van beige naar cognac is een langere weg dan van zwart naar cognac. Die kan ik nu zelf ook wel volgen. Als je het zwarte leer half ontkleurt dan heb je al een donkere basis waarop je weer kan opbouwen.

Ik heb zelf een lichtblauw zijpaneel geverfd naar cognac. Na 5 lagen ben je er nog niet ( je moet met dunne laagje werken ). Hoe meer lagen je moet aanbrengen om op kleur te komen, hoe dikker de totale laag wordt en dat vergroot op termijn de kans dat de verflaag gaat scheuren of breken.

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 10:20

Nou Olle, het is ook een wonderlijke samenloop van omstandigheden. De dag ervoor had ik mijn andere cabrio verkocht ( dus geld op zak ) en ik heb het even rustig met mijn werk. Daarom geef ik gas, want over een week moet ik weer vol aan de (werk)bak. :D

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 21:57

Er zijn van die existentiële vragen waar wij mensen uren en avonden aan besteden. Vragen over het leven in algemene zin, de dood, het nut en de functie van monogamie en natuurlijk de immer terugkerende vraag: is een Saab 900 classic cabrio nu mooier MET of ZONDER badges op de kofferdeksel?

Een zeer wezenlijke vraag waarover de discussie nooit zal staken. Los van het feit dat deze vraag bij voortduring en al jaren door mijn hoofd spookt, steven ik nu af op het onafwendbare: wat vind ik en wat ga ik nu doen met de kofferdeksel. Het aanzien van de kofferdeksel is bij een Saab cabrio in de oorsprong natuurlijk ook weer ingegeven door de dominantie van de heren technici in Zweden: wij plakken op het kofferdeksel wat wij er in gesleuteld hebben. Dus: het is een Saab, moet er op en we hebben loegoe ( Zweeds voor logo ) dus dat moet er op. Het is een 900, plakken maar! Nee geen gewone, het is er eentje met een turbo dus er moet TURBO achterop. Wat zegt u? Het is verdorie ook nog 16VALVE! Ja nou en? Dat is het! Ja maar snapt die koper wat dat is? DAT MAAKT NIET UIT! WE HEBBEN HET ER IN GESTOPT DUS MOET HET ACHTEROP STAAN.

En zo is er een kont van de cabrio ontstaan waarvan we blij mogen zijn dat de heren technici niet de rest van de deksel hebben gebruikt om het koppel, de paardenkrachten en het bij behorende toerental te vermelden. We zijn er nog goed van af gekomen.

Terug naar de vraag in het kader van de pimping: gaan we voor maagdelijk zwart of plaatsen we al het geschreeuw van de technici terug? Vandaag was het operationeel een lauwe dag en dus was er alle tijd om dit vraagstuk op te pakken. En beste lezers: het antwoord is gevonden..... We gaan niet het één doen en ook niet het ander. Er komt op de kont van de Saab een unieke badge waarbij wij wederom respect tonen voor de roots van het merk en functioneel gebruik maken van het design van de auto.

Het was fijn om na "goed idee gaan we niet doen" - dag, vanmiddag met een bedrijfje te praten dat zei: we snappen het en we gaan het maken. Heerlijk.

Volgende week hoop ik de badge, aangebracht op de auto aan jullie te kunnen presenteren.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 24 sep, 2014 23:09

sjorsfloor schreef:... is een Saab 900 classic cabrio nu mooier MET of ZONDER badges?
Je kunt net zo goed iets vragen over politiek, godsdienst of voetbal; als je 10 mensen hun mening vraagt krijg je er 15, zeker hier op het SF.
Een zeer wezenlijke vraag waarover de discussie nooit zal staken.
Ja, eindeloze discussie, niet aan beginnen, gewoon doen wat je zelf mooi vindt, Afbeelding
zoals ze bij Saab zeiden.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 25 sep, 2014 9:50

En het poetst ongetwijfeld een stuk makkelijker, zonder al die brokken tekst erop.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 25 sep, 2014 10:14

Ik vind zelf een kaal kontje het mooiste. :mrgreen:

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » za 27 sep, 2014 14:50

Van de Raad van Toezicht ( ook bekend als mijn geliefde ) het bericht ontvangen dat het dit weekend NIET, ik herhaal NIET over de Caab mag gaan. Dat is goed, dan werken we alleen even het forum bij.
De rechter voorruit die maar 1 cm naar beneden wilde na het plaatsen van de nieuwe kap blijkt gewoon puberaal gedrag te vertonen. Doet gewoon vervelend en trekt onnodig veel aandacht. Druk je gedachteloos op het knop je dan zoeft het naar beneden. Is het echt functioneel dan steekt het weer de tong uit en blijft na 1 cm steken. Doe je vervolgens de deur even open dan is alles weer OK. Gezien het feit dat ik zelf ruime ervaring heb met het opvoeden van pubers, volg ik gewoon voorlopig hetzelfde pad: in geval van obstructie gewoon negeren.
Gisteren een rit gemaakt naar Maurik om de twee beige Aerostoelen uit een terminale 9000CD te schroeven. Kreeg van de verkoper er ook de twee regelaars uit het dashboard bij want de stoelverwarming werkt! Enigszins gespannen vertrokken uit Loosdrecht, want het KNMI voorspelde 20% kans op neerslag en dat konden wij natuurlijk niet gebruiken aangezien alles in de open lucht en met tijdelijk geopende kap moest geschieden. Een beetje overdreven? Nee forummers, dat is het niet want als er ergens 20% neerslag wordt voorspeld dan valt deze regen altijd op de plek waar ik ben. Ik behoor dus niet tot de ultra blije mensen die altijd zo verrukt kunnen vertellen dat het op HUN verjaardag ALTIJD mooi weer is. Gadverdamme… ik haat dat soort types.
Maar goed, het project staat blijkbaar onder goed gesternte want op de plaats delict werd het opeens droog. Ik had iets gelezen over 2 draadjes bij de 900 en 3 draadjes bij de 9000 en was dus erg benieuwd of de stoelmotoren tot leven zouden komen in de Caab. Gelukkig was dat zo en kon ik de rechter stoel plat leggen om daar vervolgens de oorspronkelijke bestuurdersstoel bovenop te leggen voor de rit van Maurik naar Dongen.
Het idee kon in de praktijk getest worden en het klopt: 9000 Aero stoelen zitten ook heerlijk in een Caab. Wat een verbetering is dit!

In de regen ( natuurlijk ) een heerlijk ritje gemaakt naar Dongen en daar de stoelen weer uit de auto geschroefd om door Berber te laten keuren. Die keuring verliep als volgt: in stilte knijpt ze aan alle kanten in het leer, duwt de naden met geweld uit elkaar om te speuren naar verborgen scheuren en losse naden en daarbij wordt wat onverstaanbaar gemompeld. En dan volgt het verlossende antwoord: ja, gaat goed komen, wordt mooi…
In de werkplaats de zaak gedemonteerd. Zijkappen eraf en de zijknoppen. Weer natuurlijk gemopper dat die hoofdsteunen er niet af kunnen. Voor haar wat lastiger dan de vorige keer want toen moest lelijk zwart mooi zwart worden. Nu moet ze echt een kleur veranderen en dan moet je echt tot in kieren spuiten.
Ook de hoofdsteunen van de originele achterbank verwijderd want daar komen nu ook Aero hoofdsteunen op. Deze steunen gaan niet in de bestaande gaten, maar worden aan de achterzijde op de houten plaat geschroefd. De smalle stalen achterplaat weer mee naar huis genomen om in 3 stukken te slijpen. Als je dat niet doet hellen de hoofdsteunen teveel achterover. Er mag dus geen plaat zitten waar je de hoofdsteunen monteert.
Terplekke besloten om niet alleen de panelen van deurgrepen en speakers te spuiten, maar ook de tassen in de deuren. Vervolgens wilde Berber nog samen met mij de kleur mengen en dat is fascinerend om naar te kijken. Ze pakt het stukje referentie leer en een emmertje en begint vervolgens, voor mijn gevoel lukraak, alle kleuren verf van de regenboog in dat emmertje te spuiten uit grote flessen. Daarbij blijft ze met een half oog naar dat lapje leer kijken. Vervolgens gaat ze roeren en verdomd in één keer zie je de kleur in het emmertje ontstaan. Vervolgens smeert ze wat van deze verf op een stukje leer en föhnt het droog. Dan wordt er nog een wit goedje aan toegevoegd dat de verf van glans naar satijn brengt en dat wordt er weer overheen gesmeerd en gedroogd. En zie daar: kleur gemaakt en exact volgens het lapje. Pure magie vind ik dat.
Nu moet ik wachten want het zal wel 4 weken duren voordat ze tijd heeft om de klus te doen. Ondertussen ga ik mij buigen over het bekleden van de 4 panelen en het tapijt. Ik denk toch maar dat ik dat op 1 adres ga onderbrengen.
Tussendoor moet ik nog een keer terug naar Dongen om de gaten in de voorstoelen te maken voor de extra verlichting. Beter nu dan na het spuiten. Achter de voorflap plak ik nog twee laagjes dik leer om wat meer body te krijgen rond het ronde gat dat ik ga snijden. Met deze manier van opdikken moet het ornamentje goed kunnen “klikken” en stevig zitten. Ik haal de voeding rechtstreeks weg bij dezelfde lampjes die in speaker panelen zitten.
De badge op de achterzijde is ook weer een fase verder. We maken hem eerst uit een folie met de look van geborsteld aluminium. Als het echt mooi staat laat ik de badge snijden uit alu of RVS.
Foto’s volgen nog als ik (eindelijk) weet hoe ik die in één keer zichtbaar kan maken.
VRAAG: heeft iemand nog een linker achter spatbord rand ( geen Aero, maar normale ) liggen die ik kan overnemen?

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » zo 28 sep, 2014 20:03

Ook na een behulpzaam berichtje van Bertram lukt het mij niet om de foto's rechtstreeks in het bericht te krijgen. Laten we het maar een blinde vlek noemen. Daarom kopieer ik ze maar per foto in de hoop dat een lezer ze even omzet.....

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ABYION3M.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

1. De donor 9000 waar de Aerostoelen uit komen. Mooi hout in deze auto, maar helaas zit in alles barsten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FMEDFP8A.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

2. De zetel werkend in de Caab en de Anni stoel in een wat dubieuze positie op de Aerostoel voor de rit naar Dongen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BS8U3BWD.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

3. De Aerostoel op de operatietafel. Hoe midden afplakken, hoe beter.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6ZQJXRBF.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

4. Het magische mengen van de kleur, ik snap niet hoe ze dat doet...

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4OGX88XL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

5. Dan de föhn er op en langzaam zie je het effect op het leer verschijnen

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 28 sep, 2014 20:22

Als je de links die je nu geplaatst heb een voor een markeerd en dan op Img drukt zul je zien dat de foto,s in je bericht zichtbaar zijn.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 28 sep, 2014 20:23

sjorsfloor schreef:Ook na een behulpzaam berichtje van Bertram lukt het mij niet om de foto's rechtstreeks in het bericht te krijgen. Laten we het maar een blinde vlek noemen. Daarom kopieer ik ze maar per foto in de hoop dat een lezer ze even omzet.....

Afbeelding

1. De donor 9000 waar de Aerostoelen uit komen. Mooi hout in deze auto, maar helaas zit in alles barsten.

Afbeelding

2. De zetel werkend in de Caab en de Anni stoel in een wat dubieuze positie op de Aerostoel voor de rit naar Dongen.

Afbeelding

3. De Aerostoel op de operatietafel. Hoe midden afplakken, hoe beter.

Afbeelding

4. Het magische mengen van de kleur, ik snap niet hoe ze dat doet...

Afbeelding

5. Dan de föhn er op en langzaam zie je het effect op het leer verschijnen

Plaats reactie