Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! 'Goede wijn..'

1978-1993
Gesloten
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re:Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! Pech èn Geluk.

Bericht door DV 9-3 » di 02 mei, 2023 22:15

Vanmiddag, na 'n lunchbespreking, was 't gelukkig weer eens zo ver. Mooiste weer vd wereld, lege agenda voor de rest vd dag... En het één en ander in m'n kop om in alle rust 's goed te laten bezinken. Perfecte omstandigheden voor een fijn stuk rijden en om nog 's heerlijk van de MC Classic te genieten op de koop toe.

Afbeelding

Onderweg nèt 'n leuke Km stand gemist, maar de dagteller staat perfect voorgesorteerd voor de ècht leuke Km stand, dus dat komt vast wel goed...

Afbeelding

Heerlijk toeren door de lentegroene bossen, volop genietend van alle tactiele geneugten die alleen 'n 30.000 Km auto in overvloed te bieden heeft...

Afbeelding

Maar ook van de ontluikende natuur is het enorm genieten. Het groen barst echt los in 't bos.. Zo mooi hoe de lente iedere keer weer 'n soort nieuwe wereld creëert...

Afbeelding

Volop genietend van al dit moois, sloeg bij 't linksaf gaan ineens de motor af. Het leek wel alsof ik de koppeling veel te snel op liet komen, wat echter zeker niet 't geval was. Sterker nog, ik had de koppeling nog ruim meer dan half ingetrapt. Hmm, even stoppen, in z'n vrij, koppeling niet gebruiken, snel de motor starten, koppeling in, schakelen en de koppeling op laten komen. Vreemd voelt dit... Gelukkig geen verkeer dus daarvan geen gedoe. Bij het schakelen voelt de koppeling weer goed. Naja... wat was dit nu voor glitch? Ietsje later blijkt dat de koppeling aan begint te grijpen als ik het pedaal langer op de bodem houd. Hmmm.... Even op 'n overzichtelijke plek stoppen dan maar...

Afbeelding

Eerst maar 's kijken of ik Dr. L. kan bereiken. Dat lukt. Zijn voorlopige diagnose is dat de auto remvloeistof verliest bij de slave koppelingcilinder. Of ik 's in het remvloeistof reservoirtje wil kijken. Zie ik daar een rechthoekig compartimentje met een slangetje eronder? Ja dat zie ik. Zit de bovenkant van dat compartimentje nog onder de remvloeistof? Nee, net niet. En dat terwijl de auto juist naar links overhelt in de berm, dus bij horizontale stand zit de rand van dat compartimentje zelfs rúim boven het remvloeistofniveau. "Hmm, dan verlies je dus remolie op die slave koppelingscilinder inderdaad." luidt de conclusie... Pfff, daar sta je dan...

Afbeelding

"Het is zaak om de koppeling vanaf nu zo min mogelijk te gaan gebruiken en zo snel mogelijk een flesje DOT 4 remolie te bemachtigen. Komt het remolieniveau te laag, dan heb je namelijk op 'n gegeven moment echt geen werkende koppeling meer en kan je de ANWB bellen. Kan je remolie bijvullen, dan kom je nog wel thuis denk ik. En da's bovendien 'n heel stuk voordeliger dan de ANWB bellen." Jawel, Lennard. Ik ga 't doen... Wat fijn toch dat je dit gewoon allemaal weet, en bereikbaar bent! Off we go!

Afbeelding

Pff, ondertussen is 't volop spitstijd, dus file vermijden vanuit 't oosten des lands naar het Gooi wordt waarschijnlijk wel even 'n dingetje... Eens temeer blijkt 't voordeel van een aantal redelijk 'standaard' routes te hebben die ik graag rijd. Je leert de omgeving kennen. Binnendoor lukt 't om een heel eind richting huis te komen, hoewel er tergend lang geen pompstation op de route te bekennen is. De koppeling doet 't steeds minder goed. Het wordt echt versnellingen overslaan, 80 in z'n vier rijden, lang wachten achter korte files voor rotondes zodat ik er met één keer schakelen overheen kom, de hele trukendoos gaat open. Wat gebruik je zo'n koppeling ongemerkt enòrm vaak zeg! Eindelijk weet ik 'n pompstation dicht langs de route en kan ik 't begeerde flesje DOT 4 bemachtigen. Het koppeling compartimentje in het remvloeistofreservoir blijkt inderdaad vrijwel leeg...

Afbeelding

Eenmaal bijgevuld koppelde en schakelde 't Saabje weer voldoende, mits ik 't pedaal kort gebruikte. Zo kwam ik betrekkelijk relaxed bij m'n hangaartje aan. En daar wachtte een verassing van 'n heel andere orde...

Afbeelding

Na alle Saabjes op de juiste plek gerangeerd te hebben voor de rest van deze week, stapte ik namelijk in de T5 'Viggen' cabrio. Een directe overgang vanuit de MC Classic en een geheel onverwacht rechtstreeks vergelijk...

Afbeelding

Ik besloot de T5 cabrio even goed warm te rijden alvorens 'm thuis weer op de oprit te zetten en tijdens dat rondje verwonderde ik me over hoe ònvoorstelbaar overeenkomstig het karakter van deze cabrio is, in rechtstreeks vergelijk met de classic... Bizar knap hoe Saab er in slaagde om het 900 Classic DNA in deze 9-3 voort te laten leven. Natuurlijk, er zijn enorm veel verschillen. Maar niet qua karakter en merkwaarden. Onlangs wist Sapphire hier op 't forum uit te leggen dat de typenaam '9-3' destijds voor Saab stond voor '900 type 3'. In mijn ogen zou dat 'n volledig terechte benaming geweest zijn. Deze onverwachte ervaring is zeer welkom bij de overwegingen waarin ik zit met betrekking tot het wel-of-niet inkrimpen van de verzameling. Ik denk dat ik wel weet wat me te doen staat.

Afbeelding

Al met al een fijne en nuttige dag met 'n onverwacht avontuur(tje) en 'n verrassende wending. De 9-5 werd vanmorgen verkocht en m'n Lief zei afgelopen weekend al dat ik daarna maar 's moest kijken hoe 't verder moet. Dat 't dan wel duidelijk zou worden. Zoals vaker, kreeg ze gelijk. De MC Classic wordt natuurlijk eerst nog perfect in orde gemaakt, maar daarna mag 'ie een volgende eigenaar gaan vinden. Die grappige kilometerstand ga ik er nog wel mee halen denk ik trouwens hoor, geen haast, niets moet. Maar 't mag. Ik ben er wel uit. :wink:

ghulst
Geregistreerd lid

Re: Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! Pech èn Geluk.

Bericht door ghulst » di 02 mei, 2023 22:42

Je wordt steeds meer een model-enthousiast. :) Jouw focus ligt gewoon bij de 9-3 OG. En dat is toch heerlijk om te ontdekken? Nou nog even die lekkage oplossen en dan die laatste 250km(?) er bij zetten. Een mooie mijlpaal.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 02 mei, 2023 23:01

dit?
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 03 mei, 2023 7:50

Mooi verhaal David. De lekkage is waarschijnlijk de slang, het flexibele deel naar de hulpcilinder die lek is.

Is vrij gemakkelijk op te lossen. Zo’n nieuwe koppelingslang is ook niet echt prijzig.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 03 mei, 2023 9:00

[q]

Ik zet mijn geld op de slave cilinder zelf... waar vloeistof via een poreus rubber naar buiten wordt geperst.
Reden: onnodige quote

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » wo 03 mei, 2023 22:59

Ook wel eens ( loop van de vele jaren al 2 keer volgens mij) meegemaakt maar er hoort toch een rood brake lampje te gaan branden bij de classic als remvloeistof te laag komt? Euh bij mijn 89er in zit er een sensor in de dop volgens mij, maar bij een 93 er niet zo te zien

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » do 04 mei, 2023 23:07

Dus toch die 9-3 OG boven elk ander model blijkt wel. Tja je hebt gelijk David als daar jouw gevoel ligt. En over die 900 MCY..... fantastisch mooie auto, om van te kwijlen, droomauto van de wederhelft hier....., nooit van gekomen, nu is er een kans...... Maar dan moet de Black Diamond het veld ruimen.... Ik zal het maar niet te berde brengen want dan kon er wel eens iets gebeuren....., ik bedoel, bepaalde ideeën bij haar [en bij mij?] waar ik geen werk van wil maken [emotie] dus..... VERSTAND!

Maar goed David, dit icoon is in no time verkocht, daar hoef je geen seconde van wakker te liggen :wink:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! 'Tot m'n laatste snik.'

Bericht door DV 9-3 » zo 25 jun, 2023 12:23

.
Ik kan er geen afstand van doen.

Afbeelding

Hoe indrukwekkend ook de charme van m'n ultra comfortabele 'werkelijk als nieuwe' Mindnight Blue Aero Cabrio..

Afbeelding

Hoe spectaculair ook de ronduit rebelse lol van m'n Monte Carlo Yellow T5 'Viggen Cabrio met z'n motorfiets-achtige snelheids sensatie...

Afbeelding

Ìedere keer weer als ik hier 'n stuk in mag rijden is deze Monte Carlo Yellow Classic 900S Convertible 'All i could bloody wish for'...

Afbeelding

Leuker wordt 't voor mij gewoon niet als 't over open rijden gaat. Waar dat 'm in zit? Ach, wat maakt 't uit... Het zal gewoon z'n karakter zijn. Ik hou 'm. Tot m'n laatste Saab snik. :wink:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 25 jun, 2023 12:54

Sometimes it is that simple after all...

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 25 jun, 2023 12:57

Tja wijsheid komt met de jaren. Gefeliciteerd met deze beslissing. Top.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 25 jun, 2023 20:16

ik wens je nog heel veel gelukkige kilometers in de classic! (maar ja, dat zijn ze eigenlijk allemaal)

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » zo 25 jun, 2023 20:41

Hahahaha, ik zie een uitbouw komen. ;) Lekker hoor. Mee blijven rijden en van blijven genieten. Daar heb je ze voor.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! 'A certain je ne sais quoi'

Bericht door DV 9-3 » zo 09 jul, 2023 11:05

Sundaymorning drive. 🥰

Afbeelding

Het verbaast me iedere keer als ik ermee rijd weer..

Afbeelding

..hoe héérlijk zo'n LPT-tje voelt.

Afbeelding

Die eigenlijk o zo onbeschaafde kleur icm de zeer beschaafde motorisering..

Afbeelding

..vrij naar Basil Fawlty: "It adds a certain je ne sais quoi". :wink:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! 'Goede wijn..'

Bericht door DV 9-3 » za 02 sep, 2023 19:01

Weekje vakantie met m'n Lief en de MC Classic Cabrio!

Afbeelding

Goede wijn behoeft geen krans..

Afbeelding

Vakantie: Spelen met Saab en camera..

Afbeelding

Die Moezel, zo dichtbij en toch zo ver wèg..

Afbeelding

De wijnfeesten beginnen hier, de oogst is aanstaande..

Afbeelding

Morgen helaas alweer naar huis. Maar we gaan genieten van de reis!

Afbeelding

MHB_Turbo
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Hello Monte Carlo Yellow 900S Convertible! 'Goede wijn..'

Bericht door MHB_Turbo » za 02 sep, 2023 19:15

Geweldige foto's! Ziet eruit als echt genieten.

Gesloten