Trionic project inbouwen

1978-1993
9000-95
Donateur
Donateur

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door 9000-95 » do 25 sep, 2025 9:18

Volgens mij is een 16MHz bin in een 20MHz ECU geen probleem, maar is een 20MHz bin in een 16MHz ecu niet aan te raden. Maar dan nog zou ik verwachten dat eventuele problemen pas gaan opspelen bij hoge toerentallen. Zelf nooit geprobeerd eerlijk gezegd.

Als ik me goed herinner, had de overgang naar 20MHz processoren onder andere te maken met de implementatie van uitgebreidere obd2 support, dat wat extra cpu load gaf.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 25 sep, 2025 14:03

We gaan binnenkort eens proberen om een 16 MHz bin in de ecu te schieten en kijken of dat beter loopt. De Apeldoornse huistuner heeft eerder de tune te gedaan en zag geen bijzonderen, maar ik ben zelf niet ervaren genoeg om de waarden te beoordelen op hun juistheid.

Onstekingstijdstip was met stroboscoop op de 0 als ik mij niet vergis, was lastig te zien, waarbij ie constant een beetje op en neer gaat doordat stationair ook een klein beetje schommelt. Ik zal een volgende keer ook in T5 suite kijken wat die aangeeft.

Ik zie bij andere T5 ombouw ook dat de ECU massadraden vaak niet op het blok zitten, wat is een andere goeie plek?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 06 okt, 2025 11:17

Er zitten kleine verschillen in basefile van een 900ng, 9000, 9-3 en dan heb je nog 16 en 20 mhz, dus beetje puzzelen welke het beste loopt. ;)

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 07 okt, 2025 12:37

Ik breng de auto volgende week even langs Dion zodat hij er dan even in rust naar kan kijken wat goed loopt. Ik hoop dat het dan eindelijk klaar is, het zou toch echt de software moeten zijn omdat alles verder uitgewisseld is en de auto voor de ombouw goed liep.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 24 okt, 2025 19:09

Hoe staat het hier nu mee? Ben benieuwd!

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » vr 24 okt, 2025 19:54

silvandam schreef:
vr 24 okt, 2025 19:09
Hoe staat het hier nu mee? Ben benieuwd!
Komt er een trionic project van Sil aan ?…..

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 24 okt, 2025 20:37

Hahaha nee! Ik ben benieuwd of phthalaat zijn 900 alweer op
volle oorlogssterkte heeft.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » za 25 okt, 2025 10:53

Laatste update is dat Dion een oscilloscoop ging gebruiken om een beter beeld te krijgen. Ik hoop maandag meer te weten, duim voor mij!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 25 okt, 2025 11:11

Edit.. ECU controleren?

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 30 okt, 2025 12:06

Update: Het probleem is hoogstwaarschijnlijk gevonden!! ̶c̶o̶m̶b̶i̶n̶a̶t̶i̶e̶ ̶C̶P̶S̶ ̶s̶e̶n̶s̶o̶r̶ ̶e̶n̶ ̶E̶C̶U̶ ̶(̶h̶o̶e̶ ̶k̶a̶n̶ ̶i̶k̶ ̶i̶n̶ ̶v̶r̶e̶d̶e̶s̶n̶a̶a̶m̶ ̶2̶ ̶E̶C̶U̶s̶ ̶h̶e̶b̶b̶e̶n̶ ̶m̶e̶t̶ ̶h̶e̶t̶z̶e̶l̶f̶d̶e̶ ̶p̶r̶o̶b̶l̶e̶e̶m̶ ̶O̶_̶o̶)̶.̶ ̶I̶k̶ ̶h̶a̶d̶ ̶d̶e̶ ̶C̶P̶S̶ ̶o̶o̶k̶ ̶u̶i̶t̶g̶e̶w̶i̶s̶s̶e̶l̶d̶ ̶m̶a̶a̶r̶ ̶m̶e̶t̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶e̶c̶u̶s̶ ̶w̶a̶s̶ ̶d̶a̶t̶ ̶b̶l̶i̶j̶k̶b̶a̶a̶r̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶v̶o̶l̶d̶o̶e̶n̶d̶e̶ ̶ Een aftermarket TPS sensor was de boosdoener. Ik weet de exacte details niet naar er kwam een verstoord signaal binnen. De onderdelen worden uitgewisseld en ik ga de auto morgen ophalen! Hopelijk is daarmee nu echt de kous af! :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 30 okt, 2025 14:29

ECU en CPS was niks mis mee, TPS was het probleem. Zat een aftermarket onderdeel op, een originele loste het op. ;-)

(vertelt Dion me net)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 30 okt, 2025 14:36

Waarom aftermarket… dat is volgens mij altijd vragen om shit met dit soort dingen.

Remschijf, remblokken of een filter oke, maar de originele van Bosch zijn prima te vinden en kosten nou ook weer niet de hoofdprijs…

Fijn van de terugkoppeling! Leert iedereen weer van

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 30 okt, 2025 15:53

reiernumans schreef:
do 30 okt, 2025 14:29
ECU en CPS was niks mis mee, TPS was het probleem. Zat een aftermarket onderdeel op, een originele loste het op. ;-)

(vertelt Dion me net)
Oh pardon, ik had aan de telefoon dan de verkeerde afkorting begrepen. Er heeft een originele aangehangen, maar die nam het probleem niet weg..? Ik snap dat aftermarket niet de voorkeur heeft, echter heb ik dit jaar zo veel onderdelen moeten proberen, behalve het vliegwiel namelijk een complete tweede trionic set die je vaak na installeren niet kunt retourneren, dat mijn budget op een gegeven moment gewoon op was. Mijn motivatie ook trouwens, want na 6 maanden proberen en doen was ik bijna op het punt de hele boel terug te bouwen naar Lucas, maar gelukkig had het niet zo ver hoeven komen. Ik ben in elk geval erg blij dat het nu opgelost is.

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 30 okt, 2025 15:57

Gefeliciteerd! :jumper4:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 30 okt, 2025 17:32

Ik heb nog diverse originele TPS sensoren liggen. Dus als je er een zoekt, pb dan even.

Plaats reactie