Welke bezinedrukregelaar, benzinepomp en vlotter?

1978-1993
smitje007
Geregistreerd lid

Re: Welke bezinedrukregelaar, benzinepomp en vlotter?

Bericht door smitje007 » zo 19 apr, 2026 10:06

Nu loop ik nog tegen de brandstofpomp aan.

Ik wil deze eruit halen, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid los. Met een moersleutel/ratel en flink wat kracht geprobeerd, maar hij geeft geen krimp.

Kan het zijn dat er nog druk op staat?
Ik heb de zekering van de pomp eruit gehaald en de motor laten draaien totdat hij uitviel, maar het voelt nog steeds alsof er spanning/druk op zit waardoor hij niet los wil.

Wat ik inmiddels wel weet:

Er zit geen originele pomp meer in
Van de originele pomp drijft de gele bodemplaat nog los in de tank… 🙄

Daarnaast krijg ik:

De messing moer niet los (zit echt muurvast)
De zwarte slang ook niet los

Ik durf niet onbeperkt kracht te zetten i.v.m. benzine en mogelijke schade.

Vragen:

Hoe krijg ik die pomp wél los zonder dingen te slopen?
Zijn er trucjes voor die messing moer? (warm maken / tikken / speciaal gereedschap?)
Wat is verstandig om terug te plaatsen qua pomp? Gewoon OEM of zijn er goede alternatieven?

Ter info:
De huidige pomp doet het nog wel, maar de Saab loopt erg rijk. Ik twijfel of dit met de pomp te maken kan hebben, of dat ik dan in de verkeerde richting zoek.

Alle tips zijn welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 19 apr, 2026 10:21

Ze kunnen erg vast zitten. Mijn “truc” is de rubberen mof los te maken. Je kan de pomp dan eventueel door een tweede persoon laten vasthouden ( wel vies klusje als er benzine in de tank zit) zodat ie niet “meebeweegt” bij losdraaien nippel. Ik gebruikte WD40 en daarna met twee sleutels contra draaien. Helaas breekt er wel eens iets af. Maar je moet echt kracht zetten, anders lukt het echt niet.

smitje007
Geregistreerd lid

Bericht door smitje007 » di 21 apr, 2026 20:01

Dat is wel het beste idee denk ik. Een originele vlotter halen. Blijf het wel vreemd vinden.

Betreft de pomp.. krijg hem niet los 😂.

Naja van de week komt mijn benzinregulator binnen. Die eerst maar eens proberen en kijken als de auto minder rijk loopt. Hohou jullie op de hoogte.

Plaats reactie