Cabrio of niet

1978-1993
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Cabrio of niet

Bericht door Henk-Jan » ma 02 sep, 2024 18:08

molorean schreef:
do 22 aug, 2024 12:40
Beste forumleden,

wat zouden jullie in mijn plaats doen mochten jullie een 900 willen aanschaffen:
ga je voor een cabrio of niet...

Met andere woorden waarom zou JIJ wel of niet opteren voor een cabrio...?

:wow:
De vraag draaide om een 900 Classic: deze zou ik niet snel als cabrio aanschaffen omdat deze carrosserie variant mij teveel "kit car" gevoel oproept... :silent:

Verder is cabrioleren natuurlijk het toppunt van heerlijkheid, voor zij die zomers überhaupt buiten de deur durven komen omdat ze zonnebrandcrème, petjes en zonnebrillen niet schuwen. :green_blah:

Michael01
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Michael01 » ma 02 sep, 2024 18:15

Er is al veel gezegd en geschreven. Dus een echte nieuwe inhoudelijke bijdrage wordt dit niet. Cabrio rijden voegt voor mij iets toe aan het plezier in auto rijden. Het directe contact met de elementen zijn voor mij belangrijker dan stijfheid van de carrosserie en ander ongemak dat gepaard gaat met het open rijden. Ik ben ook van mening dat de gebruikswaarde van een cabrio geringer is. Het is allemaal wat kwetsbaarder en als je geen garage hebt waar je ‘m kunt stallen, gaat het hard achteruit. Het is gewoon een mooi weer auto, waarbij ik mooi maar definieer als droog. Kap dicht van een cabrio geeft inderdaad een claustrofobisch gevoel. Maar statistisch gezien is het in NL vaker droog dan niet, dus ik zou voor een cabrio gaan, mits een overdekte stalling is inbegrepen.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Cabrio of niet

Bericht door ico9-3 » ma 02 sep, 2024 18:19

Iedereen zegt idd dat de 900 zo flext. Ik vind dat echt wel meevallen. Uiteraard flext hij meer dan een coupe. Maar in vergelijking met een 9-3og valt dat goed mee.

En het ontwerp is tijdloos… maar zoals iedereen aangeeft. Het is als tweede auto, te gebruiken bij droog weer die ‘s avonds/ en bij regen netjes binnen staat

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 03 sep, 2024 11:32

mba schreef:
za 31 aug, 2024 18:27
Ik zou nooit voor een cabrio gaan. Afgezien van de vormgeving (de classic is echt lelijk (achterkant past niet bij de voorkant, totaal verschil in vormentaal ( geldt overigens ook voor de sedan))
Vandaar de wachttijden van 2 jaar toen de classic te bestellen was. Vandaar waarschijnlijk ook dat die een hoofdrol kreeg in talloze filmklassiekers :-)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 03 sep, 2024 18:07

Ik heb 4 jaar lang een classic cabrio als enige auto gehad. Meer dan 30K per jaar door heel Europa.
Alleen een kapotte airco is niet fijn in zonnige Spaanse zomers.
Wegligging is idd minder dan van een coupe, maar als je gewoon voor je plezier rijdt, goed te doen.
En ik heb ook 2 900 coupé's gehad, ook meer dan 30K per jaar door heel Europa.
Fijner rijden, mn in de bergen en heuvels (open dak, airco aan, in de Griekse zomerzon)
Maar ja, die open kap en dat gevoel van vrijheid..
Ik heb nu weer een cabrio gekocht, ben hem aan het -laten- opknappen. Wel stallen in de winter.
En als ik stop met werken en ik loop tegen een mooie coupé op, dan komt die erbij en mag de 9-5 naar iemand anders.
Een 900, welke dan ook, koop je tegenwoordig niet met je verstand, maar met je hart.

Leuk item trouwens, met leuke reacties.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 03 sep, 2024 20:03

leuke reacties
vind ik ook, lekker divers

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » zo 13 okt, 2024 11:56

Nog maar 1-tje dan.

Voor erbij ? Cabrio.
Voor dagelijks gebruik? Coupé.

Stallingsmogelijkheid ? Cabrio.
Niet ? Coupé.

Ik sluit niet uit dat je meer rijdt met een coupé (met open dak) dan met een cabrio, omdat het seizoen wat langer wordt : de cabrio is immers vooral leuk bij zonnig weer en met een coupé kun je eigenlijk altijd wel op pad.

Ga gewoon eens in beide rijden. Dan krijg je een beter idee van de verschillen. En kijk ook wat er aan auto’s op je pad komt als je eenmaal gaat zoeken. Je merkt snel genoeg welke klik groter is. Ik heb zelf overigens 14 jaar gedaan over de aanschaf van mijn 900 ;)

Succes en hou ons op de hoogte ! :)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 20 nov, 2024 15:43

Heb je al een besluit genomen?
Of doe je er twee?

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » do 21 nov, 2024 19:55

Ze best of boos wurlts.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 21 nov, 2024 20:09

de cabrio is wel de leukste. Echt een auto die je pakt om op een zomeravond in de schemering nog een rondje te rijden. omdat je daar blij van wordt In de regen heerlijk knus onder der 'tent', kampeergevoel in de auto!
In z'n algemeenheid is de dichte 900 stijver dan de cabrio, maar tussen de cabrio's zitten ook grote verschillen! (Geldt ook voor de 9-3 trouwens). Dat ligt aan banden/veren/schokbrekers/stabi's etc.
Mijn dichte 900 ging ineens veel strakker sturen nadat de onderste draagarmen vervangen waren, de waren door roest verzwakt en konden kennelijk wat flessen.

Ga dus veel proefrijden zou ik zeggen, je kan op het forum vragen of je in iemands auto mag rijden zodat je weet waar je op kan letten.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 01 mei, 2025 18:33

Beste starter, heb je al gekozen?

En een vraag de anderen: ik had al gekozen en heb een cabrio aangeschaft (hoewel, als ik tegen een mooie full options T16S aanloop... Wie weet).

De cabrio ligt inderdaad nogal eh lichtvoetig op de weg. Eerder in dit topic beschreef iemand hoe hij een 9-3 cabrio verstevigd had.
Wat kun je doen om een 900 cabrio te verstijven (ja, blauwe pilletjes, maar die werken maar een paar uurtjes :D )?

Strutbrace? Veren en dempers? what else?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 01 mei, 2025 18:34

Guido900T schreef:
za 31 aug, 2024 10:23
Ik heb mijn 9-3 Cabrio OG wel goed op orde gekregen. Extra dikke stabilisatorstang achter, 6 pointed subframebrace onder de voortrein, een maptun veerpootbrug en tot slot een steering clamp brace. Rijdt nu erg strak. Maar ik weet niet of zoiets ook met een 900 classic cabrio te realiseren is en of daarvoor ook spullen te krijgen zijn. Theoretisch zou het moeten kunnen toch? :?:
Deze bedoelde ik

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 01 mei, 2025 20:28

Afbeelding
Prima

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 01 mei, 2025 21:39

collega schreef:
do 01 mei, 2025 18:33
Beste starter, heb je al gekozen?

En een vraag de anderen: ik had al gekozen en heb een cabrio aangeschaft (hoewel, als ik tegen een mooie full options T16S aanloop... Wie weet).

De cabrio ligt inderdaad nogal eh lichtvoetig op de weg. Eerder in dit topic beschreef iemand hoe hij een 9-3 cabrio verstevigd had.
Wat kun je doen om een 900 cabrio te verstijven (ja, blauwe pilletjes, maar die werken maar een paar uurtjes :D )?

Strutbrace? Veren en dempers? what else?
Kijk hier maar even, (onder DIY, en chassis) https://www.900aero.com/.. Je kunt er onder andere versteviging in (laten) :O: lassen

Plaats reactie