Wie kan mij meer vertellen over deze 900 Turbo?

1978-1993
mba
Geregistreerd lid

Re: Wie kan mij meer vertellen over deze 900 Turbo?

Bericht door mba » vr 29 dec, 2023 20:25

Tja…. ‘t kan verkeren.

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » zo 31 dec, 2023 10:59

Hoi! Deze auto komt naar mij in Oostenrijk, de vraag naar de auto was er uit verschillende landen. Het oliedruk-probleem is niet erg, daar was de prijs ook naar.

Ga maar eens een 900 zo uit elkaar trekken, alles nieuw spuiten, Aero-Kit monteren en alles weer in elkaar zetten. En dan zit er ook nog eens een origineel SAAB-Meter setje in 🤩

Soms moet je in het leven gewoon snel handelen zonder teveel er over na te denken.

De auto wordt in Oostenrijk weer in orde gebracht, krijgt 16" Aero en 16" Cross Spokes en een origineel SAAB Nardi stuur. En nog een paar kleine Upgrades.

En dan kenteken : WZ-SAAB1 🤘🏻

Na heel veel 900er te hebben gehad, is dit een blijvertje.

Klopt, de auto is niet origineel meer. Maar dat maakt mij helemaal niks uit. Hij is gewoon gaaf zoals die is nu!

Groeten, Raymond
Afbeelding
Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 31 dec, 2023 11:22

Groot gelijk, van harte!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 31 dec, 2023 11:43

Van harte!!!!

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » zo 31 dec, 2023 12:17

Bedankt 👍🏻

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 31 dec, 2023 14:39

Leuk dat je hem gekocht hebt! Hopelijk volgen de updates op dit forum.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 31 dec, 2023 15:07

Gefeliciteerd! Klopt, soms moet je niet te lang nadenken en vanuit je gevoel handelen 8)

Eelco9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Eelco9-3 » zo 31 dec, 2023 16:51

Gefeliciteerd met de aankoop van deze schitterende 900 Raymond!

Ik was helaas niet eerder in de gelegenheid de Saab te bekijken, maar wie het eerst komt wie het eerst maalt. Een reactie van de verkoper dat de auto verkocht is was wel netjes geweest vind ik.

Ik ben wel benieuwd wat nou het oliedruk probleem veroorzaakt, hopelijk horen we dat t.z.t.

Groet Eelco

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » ma 01 jan, 2024 12:24

Bedankt Eelco en iedereen, ik hou jullie graag op de hoogte van deze SAAB 900. Er zit bij de auto een hele dikke map met veel foto's van de restauratie die in het jonge verleden is gedaan bij de auto. Ook de motor is blijkbaar helemaal uit elkaar geweest, dus wat er daadwerkelijk met de auto is weet ik ook niet op het moment. Ik heb de wagen blind gekocht, kan niet ff naar NL rijden 1300 KM en weer terug naar Oostenrijk. Ik heb gewoon snel gerekend, en dan kom je er al snel op dat de auto alleen al in onderdelen het aankoopbedrag waard is. Natuurlijk ga ik de wagen niet demonteren, maar puur financiel gezien bedoel ik ermee. Zodra de auto in Oostenrijk is aangekomen laat ik aktuele foto's zien. Ik heb al een zelfde 900 LPT gehad en helemaal gerestaureerd op mijn werk, die heb ik dan verkocht omdat ik een huis gekocht had en een kleine dochter gekregen heb. Zij is inmiddels ook bijna 5 en het huis ook alles ok, dus was ik weer begonnen met zeldzame onderdelen voor een 900 classic te zoeken. Dat de passende auto ook zo snel op mijn weg kwam, dat is gewoon toeval of geluk.

Overigens staat mijn oude 900 LPT nu op www.willhaben.at voor 24.950,- Euro te koop ...... in het buitenland worden toch al andere prijzen gevraagd en betaald voor een 900 Classic. Hier een Foto van toen die nog van mij was.

Nu nog opzoek naar een honderek en een whale tail... de rest heb ik bijna allemaal al.

Groeten uit Oostenrijk,

Raymond
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 01 jan, 2024 13:56

Mooi project!!!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 02 jan, 2024 2:52

Mooi, van harte Raymond. Een kennis had de auto ook bekeken, helaas was de lage oliedruk toen nog niet in de advertentie vermeld maar vertelden ze hem dat ter plaatse. Is er later bij vermeld. De verkoper was er van overtuigd dat de auto zonder dit probleem het dubbele zou opbrengen, maar desondanks niet genegen het op te lossen. Ik denk dat ze het niet konden eerlijk gezegd.

De vorige eigenaar scheen de auto deels zelf te hebben opgeknapt. Wie de motor had gedaan was niet duidelijk. De “map met facturen” daarvan waren met name printjes van R&D facturen voor de gebruikte onderdelen. En kennelijk is iets niet goed gedaan of gegaan (niet geheel verrassend) want ondanks de “motor revisie” was de druk veel te laag (warm stationair welteverstaan, koud stationair is de druk vrijwel nóóit te laag, dan moet het heel bont gaan!)

Mocht je (ongevraagde) tips kunnen gebruiken mag je me wel een pb sturen. Herinner me de vorige paar 900’s nog goed. Veel succes en vooral ermee! Misschien dit topic verplaatsen naar projecten aangezien het in deze categorie wordt gewist na enige tijd van inactiviteit.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 02 jan, 2024 8:29

Als de oliedruk laag is, dan zou mijn eerste verdachte zijn de o-ring van de carter aanzuigbuis. Dat is zo’n dingetje dat je vergeet bij het opbouwen van het blok. Zuigerveren, olie pomp ( verkeerd gemonteerd) en olie filterhuis zou ik ook allemaal bekijken. Toen ik mijn blok reviseerde heb ik dit soort zaken 10x gecontroleerd. En bij eerste keer starten de oliedruk gemeten.

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » do 04 jan, 2024 22:44

Bedankt jullie beide, over een week of 2 staat de SAAB bij mij in Oostenrijk. We zullen het dan wel zien of de koop goed geweest is of niet. Maar ik heb er wel goed vertrouwen in ! Hou jullie op de hoogte ! Groeten, Raymond

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » vr 12 jan, 2024 9:33

Volgende week moet de auto in Oostenrijk aankomen, ben benieuwd wat me te wachten staat :mrgreen:

Ben voor de rest nog benieuwd naar het verleden van de auto, heeft iemand nog info's van de restauratie en waar die ooit te koop heeft gestaan na de restauratie ?

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » wo 17 jan, 2024 16:01

De SAAB is vandaag opgehaald en nu onderweg naar mij in Oostenrijk :)

Moet vrijdag hier aankomen...spannend....wordt vervolgd...als er interesse aan bestaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie