Turbo hapert bij acceleratie

1978-1993
Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Saapie » ma 01 jun, 2026 22:57

Same here; ik doe ook veel zelf, maar laat sommige klussen doen door twee vertrouwde specialisten.

Wel is het zo dat we zuinig moeten zijn op saabspecialisten. Er zijn steeds minder garages met Saab kennis en kunde.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Luthart » di 02 jun, 2026 12:18

Ik mis in het verhaal de APC regeling.

De turbo hapert niet. Je hebt waarschijnlijk enkel basis druk. Dus de druk die de veer in je actuator kan weerstaan. Zal ergens rond de 0,4bar zijn.

Ik had een tijd terug ook dat de turbodruk niet tot het rode gedeelte van de meter kwam. Dit bleek een defecte DI te zijn.
Bij een classic heb je een aparte APC regeling met een bijhorende klep… wellicht ook een zoekrichting.

Bougies en kabels en dergelijke kun je makkelijk testen als de motor in houdt bij het acceleren vanuit een laag toerental met WOT.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12749
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Krizzie » di 02 jun, 2026 13:28

De motor sputtert, de turbo niet.

De hoofdverdachte:
Rotor
Verdeler
Bougiekabels

Dat ze er op het oog goed uitzien wilt niet zeggen dat ze nog goed zijn of goed contact maken!
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » di 02 jun, 2026 21:00

Ga ik woensdag, morgen dus vervangen. Is het makkelijkste om zelf te doen.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » wo 03 jun, 2026 20:33

Inmiddels vervangen maar nog geen testrit gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Starte wel weer snel en liep mooi in toeren.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » vr 05 jun, 2026 18:20

Testrit gedaan en het probleem is verdwenen.
Dank voor het meedenken

Maandag gaat La Dame Noir naar de Saab specialist (inmiddels in Uitgeest) voor een nieuwe stuurpomp en oliedrukmeter sensor.

Zaterdag nog op pad voor een tweedehands middenconsole met asbak ter vervanging van de oude waar de bevestiging op diverse plekken stuk is en niet meer netjes op de plek zit.
Foto’s volgen.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » zo 07 jun, 2026 17:45

Vandaag een ruime 100km gemaakt en geen klap verkeerd. Missie geslaagd.
Morgen gaat ze naar de specialist voor reparatie aan de stuurbekrachtiging (pomp) en de sensor.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » ma 08 jun, 2026 18:17

Helaas, het stuurhuis is de boosdoener en zal vervangen worden. Door drukte pas na half juli aan de beurt. Gelukkig is er wel al een gereviseerde op het oog. Geduld is nodig.