900 fpt uit '91 verliest vermogen

1978-1993
borde090
Geregistreerd lid
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 mar, 2026 12:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

900 fpt uit '91 verliest vermogen

Bericht door borde090 » wo 03 jun, 2026 12:58

De motor van mijn Saab 900 FPT cabrio uit 1991 begint te sputteren en gaat (waarschijnlijk) op 3 cylinders lopen als ik het vermogen aanspreek bij warme motor. Bij een koude motor loopt ie wel goed. Ook als de motor onbelast loopt draait ie zonder problemen 3/4000 toeren. Ik heb inmiddels het brandstoffilter vervangen én de bobine.
Iemand een idee waar dit vandaan komt?
Groet, Alex

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9276
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 900 fpt uit '91 verliest vermogen

Bericht door Saapie » wo 03 jun, 2026 13:15

Als je alles hebt gecontroleerd, vacuum, benzine toevoer, afstelling en vonk, dan is de volgende stap een gasmeting / snuffeltest om koppaking uit te sluiten. Wat je beschrijft zijn namelijk typisch symptomen van lekkage in de pakking.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.