aanlopen band tegen schroefveren

1978-1993
Plaats reactie
avarkevj
Geregistreerd lid

aanlopen band tegen schroefveren

Bericht door avarkevj » wo 30 apr, 2025 21:08

Ik heb Michelin banden(195/60 R15) die aanlopen bij maximale stuuruitslag tegen de veerschroeven, nu zijn de wangen van de band aan de bolle kant. Waarschijnlijk wordt het afgekeurd bij de APK keuring ('89-er). Zijn er banden die minder bol zijn of moet ik er spacers op de wielbouten zetten?

simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: aanlopen band tegen schroefveren

Bericht door simon_bergman » wo 30 apr, 2025 21:34

[]

Ik denk dat je er wel mee weg komt op de APK, tenzij de band zeer duidelijke schade vertoont (zichtbaar canvas).
Mijn 99 heeft 205/60/15 er onder, en die lopen ook net een tikkeltje aan, maar nooit wat van gehoord met de APK. Zeker omdat het niet aanloopt in de rechte stuurstand zullen ze het waarschijnlijk niet zomaar merken.

Alleen om deze reden spacers plaatsen is een goeie manier om de auto minder prettig te laten sturen, dus dat zou ik zelf vermijden tenzij ze m echt afkeuren.
Reden: Quote verwijderd

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 02 mei, 2025 17:31

avarkevj schreef:
wo 30 apr, 2025 21:08
Ik heb Michelin banden(195/60 R15) die aanlopen bij maximale stuuruitslag tegen de veerschroeven, nu zijn de wangen van de band aan de bolle kant. Waarschijnlijk wordt het afgekeurd bij de APK keuring ('89-er). Zijn er banden die minder bol zijn of moet ik er spacers op de wielbouten zetten?
Welke velgen zitten eronder?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 02 mei, 2025 18:50

Krizzie schreef:
vr 02 mei, 2025 17:31
Welke velgen zitten eronder?
Of ook wat betreft de velgen, klopt je ET-waarde wel?

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » di 06 mei, 2025 12:43

Velgen zijn af fabriek, de short spoke. Vorige banden, ook Michelin hebben nooit aangelopen het lijkt dat de wangen boller zijn dan de vorige banden met dezelfde maat en merk.

Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Henri84 » di 06 mei, 2025 12:46

Ik heb recent nieuwe banden onder een setje 16 inch gelegd.
De oude banden (Michelin) liepen bij drempels aan bij de wielkastrand.
De nieuwe (hankook) zijn minder bol en lopen niet meer aan. Dus dezelfde maatvoering kan inderdaad meer of minder bolling hebben is mijn idee.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 06 mei, 2025 13:43

avarkevj schreef:
di 06 mei, 2025 12:43
Velgen zijn af fabriek, de short spoke. Vorige banden, ook Michelin hebben nooit aangelopen het lijkt dat de wangen boller zijn dan de vorige banden met dezelfde maat en merk.
Dan zal het inderdaad aan de banden liggen, misschien behalve de bolling van de wang ook wel of geen velgrandbescherming in de band die het verschil maakt?

Plaats reactie