Versnellingspook afstellen, maar hoe?
-
P.Melsen
- Geregistreerd lid
Versnellingspook afstellen, maar hoe?
Wie kan mij vertellen hoe ik de schakelpook van mijn 900 Classic cabrio van '91 afstel? Ik kan mijn versnellingspook zonder de achteruitontgrendeling te gebruiken in de achteruit schakelen.Ook gaat de pook veel te ver naar rechts als ik de 5 wil inschakelen. Ik heb inmiddels uit de berichten op het forum begrepen dat de pen aan de onderkant de boosdoener is en dat deze in lengte is af te stellen, maar hoe werkt dat precies? Aan de onderkant zit een konische pen (met wat slijtagesporen), maar ik kan daar geen stelmogelijkheid op ontdekken. Is het normaal dat deze konische pen verder geen afgewerkt uiteinde heeft, bijvoorbeeld een ronding of iets dergelijks? Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!
-
archibald
- Geregistreerd lid
Re: Versnellingspook afstellen, maar hoe?
Nog niet echt lang genoeg gezocht denk ik.
Het is nog maar pas -weer eens - gepasseerd in een bericht van Douma 5/12/10.
Je moet een borgpen uittrekken die onder de onderste bol zit, vervolgens de konische stift draaien tot correcte lengte en borgpen terugzetten. Meer naar buiten vermoed ik afgaande op jou probleemomschrijving.
Het is nog maar pas -weer eens - gepasseerd in een bericht van Douma 5/12/10.
Je moet een borgpen uittrekken die onder de onderste bol zit, vervolgens de konische stift draaien tot correcte lengte en borgpen terugzetten. Meer naar buiten vermoed ik afgaande op jou probleemomschrijving.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik denk dat er intussen voedingsbodem is voor een FAQ topic bovenaan elk subforum. Met vragen als: wat is het verschil oude/nieuwe steek, wat is steil/zalmneus, welke olie moet er in mijn saab, hoe stel ik mijn pook af, welk merk banden moet ik kopen en welke maat, kan een 900 turbo op lpg rijden, kost een saab veel geld aan onderhoud, etc.
Met andere woorden vragen die al vele keren aan bod zijn gekomen maar door gebrek aan bekendheid danwel handigheid met de zoekfunctie niet altijd komen bovendrijven en dus opnieuw worden gesteld tot in den treure.
Let op deze reactie is goed bedoeld en om het "nieuwkomers" te vergemakkelijken. Ik zie vaak genoeg "ik kon met de zoekfunctie niets vinden", maar dat lijkt me in dit geval niet, als je letterlijk 'versnellingspook afstellen' ingeeft heb je al bingo genoeg hits voor een avondje lezen.
Ik heb dit dus in de praktijk gebracht en wat er uitrolt - voilà! :
viewtopic.php?t=15322" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=1736" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn nog veel meer topics en losse posts over te vinden.
Succes!
Met andere woorden vragen die al vele keren aan bod zijn gekomen maar door gebrek aan bekendheid danwel handigheid met de zoekfunctie niet altijd komen bovendrijven en dus opnieuw worden gesteld tot in den treure.
Let op deze reactie is goed bedoeld en om het "nieuwkomers" te vergemakkelijken. Ik zie vaak genoeg "ik kon met de zoekfunctie niets vinden", maar dat lijkt me in dit geval niet, als je letterlijk 'versnellingspook afstellen' ingeeft heb je al bingo genoeg hits voor een avondje lezen.
Ik heb dit dus in de praktijk gebracht en wat er uitrolt - voilà! :
viewtopic.php?t=15322" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=1736" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn nog veel meer topics en losse posts over te vinden.
Succes!
-
aZuL2001
- Geregistreerd lid
Privé of zakelijke vraag ?Gebruikersnaam: P.Melsen
Beroep: Autodealer
-
P.Melsen
- Geregistreerd lid
Jongens, bedankt!. Pennetje afgesteld en het werkt weer als nieuw. Ik heb waarschijnlijk niet de juiste zoektermen gebruikt, want in de informatie die ik vond stond niet de beschrijving die jullie wisten te vinden.
-
P.Melsen
- Geregistreerd lid
@azul2001: Ik ben dan wel autodealer, maar van een ander merk!
-
aZuL2001
- Geregistreerd lid
Vraag was wellicht wat kort door de bocht, zo was het niet bedoeld.
Het zou wat zijn als een dealer hier kwam vragen hoe bepaalde dingen gedaan moesten worden
Het zou wat zijn als een dealer hier kwam vragen hoe bepaalde dingen gedaan moesten worden
-
Idel
- Geregistreerd lid
Mijn versnellingspook schakelt goed alleen de pook draait irritant mee, heeft dat te maken met de gegalvaniseerde metalen ring welke je met 3 torx schroeven de pook mee vastzet? De bovenste schroef hiervan draait ongelooflijk moeilijk vast , de andere 2 gaan heel makkelijk.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ja, die moet vlak tegen de aluminium pookbehuizing liggen om de bovenste kogel (waar een klein spietje aan zit om het draaien te voorkomen) goed op de plek te drukken.