In het 9-5 gedeelte ben ik al een klein jaartje actief, onder andere met mijn project aldaar: viewtopic.php?t=183760
Kort samengevat hebben we een 9-5 in oude glorie hersteld, welke inmiddels een enorm fijne toerwagen is voor ons gezin.
Inmiddels ben ik gegrepen door het Saab-virus. Thuis heb ik ook een Opel Kadett uit 1978 en die gaat ook zeker nooit meer weg, maar er zitten geen gordels achterin. Daarom zocht ik naar:
- oudere Saab, liefst een 900
- mag een project zijn, maar wel rijdend
- gordels achterin, zodat mijn dochters (tweeling, nu 1jr oud) mee kunnen toeren
- liefst een 4- of 5-deurs
Nadat in de afgelopen drie maanden zowel mijn vader als mijn moeder op 69-jarige leeftijd door ziekte zijn overleden, heb ik besloten dat ik hetgeen ik graag wil, niet verder uit ga stellen. En een klassieke Saab stond al even op mijn lijstje van diepe wensen.
En zo ben ik uitgekomen bij deze 900, die ik morgen naar huis ga sturen. Zoals jullie zien is het met recht een rijdend project te noemen, die bij ons in Brabant niet zou misstaan in de carnavalsoptocht.. Echt zonde want er zijn genoeg pluspunten:
- technisch is de auto heel goed in orde
- omgebouwd naar 5-bak handgeschakeld
- 2e eigenaar (1 in België, 1 in NL)
- acceptabele km-stand: 206.000
- interieur niet schoon, maar wel heel en netjes
- werkende (!) automatische stoelverwarming
- stuurbekrachtiging
Mijn doel is om hem in etappes te herstellen naar originele staat. Dus niet alleen stickers, zwaailicht, toeters en bellen eraf, maar ook helemaal herstellen van alle (roest-)problemen. Het zal een best project worden, maar daarom neem ik er ook zeker de tijd voor. Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die de auto kennen, of misschien zelfs zijn wezen kijken toen hij te koop stond. Hij heeft dienst gedaan als serviceauto annex promowagen voor Saab Automobielbedrijf Soest, vandaar de uitdossing.
Ik kan me daarbij voorstellen dat de aanwezige roest (wielkasten, onderkant deuren) mensen heeft afgeschrikt.
Ik ben totaal nieuw op 900-gebied, heb me zelfs moeten laten vertellen dat GLE een luxe uitvoering was:) Ik heb zin in het project en kijk ernaar uit om hier af en toe foto’s te plaatsen van het werk.
Zo staat hij er momenteel bij

De wielkasten zijn duidelijk krokant:

De onderkant van 2 van de deuren zijn ronduit kroepoek:

En hogerop een 5-tal van dit soort plekken