Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!

1978-1993
Plaats reactie
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!

Bericht door 95twinturbo » vr 24 nov, 2023 23:45

Hoi allemaal,

In het 9-5 gedeelte ben ik al een klein jaartje actief, onder andere met mijn project aldaar: viewtopic.php?t=183760
Kort samengevat hebben we een 9-5 in oude glorie hersteld, welke inmiddels een enorm fijne toerwagen is voor ons gezin.

Inmiddels ben ik gegrepen door het Saab-virus. Thuis heb ik ook een Opel Kadett uit 1978 en die gaat ook zeker nooit meer weg, maar er zitten geen gordels achterin. Daarom zocht ik naar:
- oudere Saab, liefst een 900
- mag een project zijn, maar wel rijdend
- gordels achterin, zodat mijn dochters (tweeling, nu 1jr oud) mee kunnen toeren
- liefst een 4- of 5-deurs

Nadat in de afgelopen drie maanden zowel mijn vader als mijn moeder op 69-jarige leeftijd door ziekte zijn overleden, heb ik besloten dat ik hetgeen ik graag wil, niet verder uit ga stellen. En een klassieke Saab stond al even op mijn lijstje van diepe wensen.

En zo ben ik uitgekomen bij deze 900, die ik morgen naar huis ga sturen. Zoals jullie zien is het met recht een rijdend project te noemen, die bij ons in Brabant niet zou misstaan in de carnavalsoptocht.. Echt zonde want er zijn genoeg pluspunten:
- technisch is de auto heel goed in orde
- omgebouwd naar 5-bak handgeschakeld
- 2e eigenaar (1 in België, 1 in NL)
- acceptabele km-stand: 206.000
- interieur niet schoon, maar wel heel en netjes
- werkende (!) automatische stoelverwarming
- stuurbekrachtiging

Mijn doel is om hem in etappes te herstellen naar originele staat. Dus niet alleen stickers, zwaailicht, toeters en bellen eraf, maar ook helemaal herstellen van alle (roest-)problemen. Het zal een best project worden, maar daarom neem ik er ook zeker de tijd voor. Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die de auto kennen, of misschien zelfs zijn wezen kijken toen hij te koop stond. Hij heeft dienst gedaan als serviceauto annex promowagen voor Saab Automobielbedrijf Soest, vandaar de uitdossing.
Ik kan me daarbij voorstellen dat de aanwezige roest (wielkasten, onderkant deuren) mensen heeft afgeschrikt.

Ik ben totaal nieuw op 900-gebied, heb me zelfs moeten laten vertellen dat GLE een luxe uitvoering was:) Ik heb zin in het project en kijk ernaar uit om hier af en toe foto’s te plaatsen van het werk.

Zo staat hij er momenteel bij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielkasten zijn duidelijk krokant:
Afbeelding

De onderkant van 2 van de deuren zijn ronduit kroepoek:
Afbeelding

En hogerop een 5-tal van dit soort plekken
Afbeelding

Roel95
Geregistreerd lid

Re: Nieuw project: Saab 900GLE ‘Polis’

Bericht door Roel95 » za 25 nov, 2023 1:04

Prachtig project!
En je hebt groot gelijk: niet uitstellen wat je nu wilt en kunt....

Hou je de Polis-look?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 25 nov, 2023 9:15

Dank je wel, nee de Polis uitdossing gaat er wel af. Mijn doel is om er echt weer een nette auto van te maken

smans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door smans » za 25 nov, 2023 10:01

mooi project en idd leef je droom en pluk de dag

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 25 nov, 2023 11:09

Hebben ze er een garbage run mee gedaan (vanwege de police look)?

Enne, die stoelen ... het lijkt alsof ze uit een 900 turbo komen?

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 25 nov, 2023 11:13

De GLE had hetzelfde interieur als de turbo, dus de hoogwaardige pluchen bekleding, die inderdaad ook in jouw exemplaar te zien is. Aangezien het alleen in de modeljaren 1979 en 1980 geleverd is kan je het intussen wel zeldzaam noemen, inderdaad.

Ik meen dat deze een tijdje in Zandvoort reed voor hij als Polis-mobil werd uitgedost.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 25 nov, 2023 15:29

[q]

Ik heb me laten vertellen dat de eigenaar ook in Zandvoort een autobedrijf heeft gehad, en dat hij inderdaad te zien moet zijn geweest daar. Scherp!
Reden: Onnodige quote

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 25 nov, 2023 21:22

Vandaag heb ik de GLE opgehaald en naar huis gereden (120km). Wat rijdt dat comfortabel zeg, heerlijk! Bij thuiskomst even snel de stofzuiger en een doekje er doorheen gehaald, en een allereerste blik op het werk dat te wachten staat. En daardoor ontdekt dat ik met de gaskabel in ieder geval geluk heb gehad op de terugweg😄

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 25 nov, 2023 21:31

Vyv schreef:
za 25 nov, 2023 11:09
Hebben ze er een garbage run mee gedaan (vanwege de police look)?
Zo lijkt het inderdaad wel ja, echt zonde. Maar het is geen runner geweest, hij heeft gediend als service wagen van Saab Automobielbedrijf Soest.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Project: Saab 900GLE ‘Polis’

Bericht door Marius0404 » za 25 nov, 2023 21:47

Gaaf verhaal
Mooie garage trouwens met Opel

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 27 nov, 2023 13:51

Is een beetje een bloemlezing van mijn wagenpark.
Ik ben ooit begonnen met een 4-deurs C1-Kadett uit 1975.
Heb verschillende 900 classics gehad en heeeel veel kilometers gemaakt in een 900i-16v Forty en rij inmiddels de 4e Saab 9-5 Estate. Een DE op dit moment.

Succes met je 900!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 27 nov, 2023 22:02

Nadat ik gisteren het ‘grof vuil’ had verwijderd met stofzuiger en een sopje, staat de 900 nu te drogen in de garage. Wanneer hij over een weekje of twee écht goed droog is, kunnen we hem goed beoordelen op de brug.
Vandaag heb ik een start gemaakt met een klusje voor een leuk klusje: alle sticker kermis is eraf. Dan zie je ook gelijk wat de auto geleden heeft van de laatste jaren buiten staan. Nu ik de mooie lak zie die onder de stickers vandaan komt (136H-Midnattsblå, merci Ewout), jeuken mijn handen om straks flink aan de slag te gaan met de polijstmachine.

Vraag: De stuurbekrachtigingsolie is kuis onder niveau. We moeten nog uitzoeken of dat toeval is of een lek, maar voor nu wil ik hem in ieder geval vullen. Ik lees hier op het forum tegenstrijdige berichten over wel of geen ATF, dus liever neem ik geen risico. Bij J&D zie ik deze olie: https://www.jendvandenbosch.nl/olie-stu ... 37617.html is die inderdaad oke voor een 900 van september ‘80?

Het was een klus, maar alle stickers zijn eraf. Ziet er gelijk een stuk minder ‘kermis’ uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schuifdak ging niet meer open, gelijk even terug gangbaar gemaakt:
Afbeelding

Waar het 27MC bakkie zat, wil ik uiteindelijk een opbergvakje. Tot die tijd heb ik maar even een afdekplaatje gelaserd, zodat de kabel rommel voor nu uit het zicht is. Nét echt😜:
Afbeelding

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 27 nov, 2023 23:00

Dat heb je mooi gedaan!

De kleur is Middernacht-blauw (zoals ik je al geschreven had :wink: ).

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 27 nov, 2023 23:43

[q]

Ik zie nu pas je PB Ewout, excuses! Wordt zeker gewaardeerd, ik zal er nog even op reageren.
Middernacht- blauw is wel grappig eigenlijk, mijn 9-5 is Midnight blue
Reden: onnodige quote

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » di 28 nov, 2023 23:50

Vandaag mezelf kwaad gemaakt op klei- en polijstwerk. Het is vaak veel werk, maar het blijft ook echt altijd voldoening geven😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie