Saab 900 1983

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
C. Schuurman Gouda
Geregistreerd lid

Saab 900 1983

Bericht door C. Schuurman Gouda » ma 11 mar, 2024 13:57

Kent iemand deze? Ik vond hier ook een item van een jaar geleden, toen stond hij ook te koop met dezelfde foto’s

https://link.marktplaats.nl/m2089621529 ... nt=app_ios

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door Saapie » ma 11 mar, 2024 14:12

Als het goed is, is hier op het forum info te vinden. Leuke auto!’

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door Tissa » ma 11 mar, 2024 14:53

Ik zag m ook al, vet ding.

Tuurlijk, er is altijd informatie te vinden op het forum, alleen hoe vind je zoiets. Iemand tips over navigeren? Zoekopdracht krijg ik meestal niet wat ik zoek.

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door olav99 » ma 11 mar, 2024 18:38


Gebruikersavatar
elloy
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door elloy » di 19 mar, 2024 15:33

Nou, ik heb deze zojuist gekocht! En ben er stil mee gevallen in Groningen. Wegenwacht erbij, en op transport.

Weinig compressie op cilinder 1 en 2, rook uit de carter. In het beste geval koppakking lek, of anders schade aan 2 zuigers. Maar laten we hopen dat het meevalt. Volgens de Wegenwacht was het ook apart dat er geen brandstofinspuiting was.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door Saapie » di 19 mar, 2024 17:19

Oei. Ik kan mijn herinneren dat dit een goed lopend blok was, maar dat is ook al weer jaren geleden, toen was de auto van Joachiem.

Heel naar voor je. Als de verkoper fatsoenlijk is dan komt ie je tegemoet.

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door Roel95 » di 19 mar, 2024 18:35

Ai!!!!! Dat is wel heel zuur!
Hoop dat het nog gaat meevallen.... :oops:

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door De Roest » wo 20 mar, 2024 1:08

Dat is wel heel zuur. De eerste rit een slechte ervaring. Helaas kunnen we elkaar de hand schudden. Wel heb ik toen sam-sam afgesproken met de verkoper. Beiden voelden zich er niet gelukkig bij.

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door Sa93Ve » wo 20 mar, 2024 11:53

Zo'n Saab koop ik nog eens voor de vrouw. Wel heel erg jammer dat de huidige koper ermee stil staat in de stad. Hoewel... genoeg eetgelegenheden of een bak koffie te halen in de Oude Ebbingestraat :D

Hopelijk snel weer op weg.

:O:

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door Saapie » wo 20 mar, 2024 12:13

Verre weg snelste is een compleet ander blok. Dat kost je een dag, en is goed zelf te doen. Denk dat dit ook het goedkoopste is. Vanderlaan, Oosterbaan en Saabworld hebben vast nog wel een staan.

Gebruikersavatar
elloy
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door elloy » wo 20 mar, 2024 18:24

Dit blok is leuk aangepast, zou jammer zijn om naar een standaard blok over te moeten, maar goed, als het anders qua kosten te gek wordt dan maar wel. Bedankt voor de suggesties voor de motoren.

Auto wordt waarschijnlijk volgende week pas thuis gebracht. Moet dus nog even geduld hebben voor het in kaart laten brengen van de oorzaak.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door Saapie » wo 20 mar, 2024 18:38

Als het aangepast is, dan is het de vraag of dit ook goed gedaan is. Zijn de zuigers bijv turbo zuigers? En wat is de turbodruk? En hoe is de koeling? Motormanagement.

Gewoon een T8 of lpt T16 blok in leggen. Het is toch niet meer origineel

Gebruikersavatar
elloy
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door elloy » do 21 mar, 2024 18:24

Dat heeft Joachiem destijds naar verluid netjes verbouwd, turbo-zuigers en drijfstangen, etc. etc.

Vanmorgen is-ie thuis afgeleverd en heeft een bevriende monteur er even naar gekeken. Gaskabel was losgeschoten. Daarna starten en lopen. Het was een kundige ANWB'er, beetje jammer dat hij dat over het hoofd heeft gezien. Ik moest 'm onder zijn neus wel 8x starten. Maar goed, niets ten nadele van de Wegenwacht, dat kan gebeuren.

Nu denk ik wel dat de kleppen moeten worden gesteld (poging tot logisch nadenken: lage compressie op 2 cilinders, zal wel met kleppen te maken hebben als de motor verder stationair prima loopt).

Gebruikersavatar
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 900 1983

Bericht door theun » do 21 mar, 2024 20:31

Dat klinkt aannemelijk van dat kleppen stellen. Dan zou ik er verder ook even niet mee rijden om te voorkomen dat ze verbranden.

Gebruikersavatar
elloy
Geregistreerd lid

Re: Saab 900 1983

Bericht door elloy » do 21 mar, 2024 23:18

Goeie tip, dank u. Kon vandaag een kort ritje al niet weerstaan, wilde even een stukje tuffen.

Plaats reactie