Defecte achterruitverwarming

Voor alle Saab cabrio rijders
NA
Geregistreerd lid

Defecte achterruitverwarming

Bericht door NA » zo 03 jan, 2010 21:33

Juist nu het zo hard nodig is is mijn achterruitverwarming defect. Zowel inde automatic als manual stand. Iemand suggesties hoe snel te detecteren is wat de oorzaak is? Het betreft een cabrio Aero 2004.

A.m.n
Geregistreerd lid

Bericht door A.m.n » zo 03 jan, 2010 21:39

Misschien een zekering ?

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » zo 03 jan, 2010 23:38

Volgens de WIS is de achterruitverwarming aangesloten op zekering 5 in de bagageruimte. Dit is een zg. MAXI-zekering. Vlgs het instructieboekje beveiligt een MAXI-zekering meerder electrische systemen en hebben een hogere nominale waarde. Ik heb geen andere electrische problemen dus ga ik er van uit dat de zekering goed is. Uit de WIS kan ik niet achterhalen wat er nog meer op zekering 5 is aangesloten. Kan iemand mij dat vertellen?
Heeft iemand ervaring met een defecte achterruitverwarming en het opsporen van het defect?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 04 jan, 2010 10:15

Als je heel goed luistert, kan je het relais horen schakelen (als het goed is) wanneer je de verwarming inschakelt. Zowel de buitenspiegels als de achterruit worden verwarmd.
Bij een SAAB cabrio wordt de achterruit alleen verwarmd als de kap omhoog is. Bij de classic werd dit met een schakelaar in het kapmechaniek geregeld. Ik weet niet hoe het zit bij de modernere cabrio's: het kan zijn dat er hiervoor gebruik gemaakt wordt van de info uit het boordsysteem, want de auto weet zelf of de kap open of dicht is. Misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
Tenslotte heb je nog de aansluiting van de ruit zelf, dus contacten op de ruit en de draden (plus en massa).

De eerste vraag is: worden de spiegels wel verwarmd als je de functie inschakelt? Zo ja, dan is er niets mis met zekering en relais, maar moet je het zoeken in bedrading of eventuele kapsensor. Zo nee, dan moet je het zoeken in zekering of relais.

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » ma 04 jan, 2010 22:31

Na lang zoeken in de WIS blijkt ook de kapbediening op dezelfde zekering ( MAXI-zekering 5 in de bagageruimte) te zitten. Kapbediening werkt, dus is de zekering goed.
Zodra het weer het toelaat ga ik het relais en de verwarmingsdraden doormeten.
Is het relais er zo uit te tekken?
Ik denk dat ik een eventuele onderbreking van de verwarmingsdraden kan meten via de stekker H2-4 links in de bagageruimte.

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » di 05 jan, 2010 13:17

Ben bezig om de achterruitverwarming te controleren maar loop tegen het volgende probleem aan:
Om bij het relais en stekker te komen moet de zijbekleding en achterbekleding in de bagageruimte worden verwijderd. Deze zit bevestigd met verschillende plastic dopjes. Het zijn verschillende typen dopjes.
Hoe kan ik deze dopjes verwijderen zonder dat deze afbreken (is al bij enkele gebeurd)?

Lodewijk
Geregistreerd lid

Bericht door Lodewijk » di 05 jan, 2010 15:41

Heb een antwoordje geplaatst bij dezelfde vraag in het forum 9-3 Sport Sedan en Estate. :wink:

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » di 05 jan, 2010 16:51

Bedankt!
Ik heb nu bekleding los maar tot mijn verbazing zie ik geen relaispaneel. Achter de linkerbekleding zit een zekeringpaneel, audioversterker en navigatie dvd speler. Volgens het schema in de WIS wordt de achteruitverwarming aangestuurd door relais R4 maar ik kan dit relais niet vinden. Ik zie geen relaispaneel en de WIS geeft alleen de plaats van het relaispaneel bij de sedan. Ook moet er boven de wielkast een stekker H2-4 zitten waarmee de achterruitverwarming wordt aangesloten. Ook deze stekker kan ik niet vinden. De WIS is hier v.w.b. de cabrio erg onduidelijk over.
Kan iemand mij verder helpen?

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » di 12 jan, 2010 20:17

Is er niemand die mij verder kan helpen?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » di 12 jan, 2010 22:48

Ik denk dat je voor die relaiskast iets verder naar voren toe moet,voor die zekeringpaneel richting linkerachterwiel hoogte als je daar niets vindt kan het zijn dat ie achter je linker binnenbekleding zit naast de achterbank, en stekker H2-4 staat op de afbeelding in wis tenhoogte van linker achterwiel en in de tekst staat,,voor de wielkast rechtsachter,,is inderdaad heel verwarrend,maar je weet wel dat je achterraam verwarming alleen werkt met de kap dicht en draaiende motor, je kunt een controle testlampje aansluiten op die twee schuifstekkers links van je achterraam, en heb je wel een brandendt controle lampje dat je achterraamverwarming aan staat? enzo ja je buitenspiegels ontwazeming werkt ie wel?

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » di 12 jan, 2010 23:30

Bedankt voor je reactie.
Ik zal nog verder zoeken naar het relais en de stekker. Mogelijk is er meer te zien als ik de kap open en stop met openen voordat de afdekkap zich sluit. Ik vraag me wel af of het openen van de kap onderbroken mag worden en zoja, voor hoelang?
De verwarming van de buitenspiegels werkt wel. Het controlelampje op het dashbord ook. Meten op de schuifstekkertjes kan vlgs. mij niet zonder de hemelbekleding los te maken en dit lijkt mij een riskante zaak.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » wo 13 jan, 2010 9:20

Als je kap langere tijd half open laat staan gaat hij op een soort "noodvoorziening" ter bescherming van het mechaniek. Het kan zijn dat hij dan niet reageert. Handmatig inklappen, auto opnieuw starten en een keer open en dichtdoen. Heb dit helaas zelf al een keer meegemaakt en een behoorlijke tijd staan te kloten :wink:

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » wo 13 jan, 2010 10:43

Enig idee hoe lang de kap half open kan blijven staan? Ik vermoed dat dan mogelijk de stekker zichtbaar is en ik deze los kan koppelen om de verwarmingsdraden te kunnen doormeten, maar ik wil niet tegen het probleem aanlopen dat ik de kap handmatig moet sluiten.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » wo 13 jan, 2010 12:38

De kap blijft gewoon open staan, is geen probleem, alleen schakeld het systeem dan tijdelijk uit en kun je met de normale bediening de kap niet zonder meer bedienen. Handmatig sluiten kan door met de hand de kap terug te duwen en de afdekkap op zijn plaats te drukken. De kap valt dan niet in de vergrendeling en kan zonder veel krachtzetten gebeuren. Dan opnieuw auto starten en open en dichtdoen. Ik weet niet of dit de officieele manier is maar werkt wel. Let wel dat de achterruitverwarming automatisch wordt uitgeschakeld als de kap naar beneden gaat.

NA
Geregistreerd lid

Bericht door NA » wo 13 jan, 2010 15:24

Bedankt Maus, ik ga het proberen zodra het wat minder koud is.
Ik weet dat de verwarming uitschakelt bij geopende kap maar ik kan dan wel de weerstand van de verwarmingsdraden doormeten om te zien of er een onderbreking zit.

Plaats reactie