Schokbrekers 900NG Cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
dijks005
Geregistreerd lid

Schokbrekers 900NG Cabrio

Bericht door dijks005 » ma 13 jun, 2005 22:38

Forumgebruikers.

Ik wil graag een advies.
Het onderwerp is zo hier daar wel vaker besproken na wat gezocht te hebben op het woord "schokbrekers". Maar een echt antwoord heb ik nog niet gevonden.

Mijn Saab 900NG '95 Cabrio 240.000km is volgens mij weer toe aan een paar nwe schokdempers, bij 80.000km zouden deze al eens vervangen zijn, dus dat is al heel veel kms geleden.
Mijn vraag is de volgende:
Heeft iemand rijervaring met dit type cabrio, voorzien van de gele verstelbare Koni-Sport. Dit is namelijk de enige Koni die verkrijgbaar is voor de Saab 900NG 94-97. Voor alle modellen van 94-97 wordt dezelfde demper gebruikt, nml 8641 1305 Voor en 8041 1191 Achter.
Ik hoopte dat er rode zouden zijn maar helaas.
Mijn zorg is, ga ik na het monteren van deze dempers niet stuiterend over de weg, daar ik namelijk meer het type "touren" ben.
Ik heb de grafiek van de gele en rode dempers bekeken en deze blijken elkaar voor een deel te overlappen. Het zou dan kunnen dat zij in de "slapste" stand (stand 0) mogelijk redelijk "rode" eigenschappen hebben.
Mochten er geen ervaringsdeskundigen van "gele" zijn, dan graag advies van de "rode" 93 cabriorijders.

Ik zie vol belangstelling uw reakties tegemoet.

Gr
Dirk

Ps, of moet ik deze bij "Tuning" plaatsen

SirKwietje
Geregistreerd lid

Re: Schokbrekers 900NG Cabrio

Bericht door SirKwietje » ma 13 jun, 2005 23:53

Hallo Dirk,
Ik dacht er ook aan om gele verstelbare koni's aan te schaffen maar heb uiteindelijk bilstein schokdempers gemonteerd. Je gaat toch bijna nooit je schokdempers herinstellen eens ze er onderzitten, dat is mijn mening toch. Bilstein schokdempers zijn wel redelijk hard maar ik vind dat er nog meer dan genoeg comfort overblijft en deze geven een zeer goede welligging :D . Op mijn 9-3 cabrio, wel verlaagt, was het onderstuur een heel pak vermindert. Ook tegen zeer hoge snelheid blijft hij als een roosje op de baan 8)
Ik hoop dat je iets hebt aan ervaring en nog veel succes met de cabrio, het goeie weer komt eraan :P :P :P
Grtz. Tom

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » di 14 jun, 2005 0:44

Bedankt Tom,

Ik begrijp dat je tevreden bent met de Bilsteindempers + verlagingsveren.
Hoop echter dat er mensen met "Koni-ervaring" zijn.
Nu ik je toch spreek, nog wat vragen:
1. De gele Koni's hebben de naam "Sport" (lees hard) als toevoeging, gebruikt Bilstein die toevoeging ook?
2. Voor verstelbare Koni's zou ik zo,n 570 euro netto incl btw moeten betalen, liggen die van Bilstein op hetzelfde nivo?
3. Gebruiken ze dezelfde dempers bij normale en korte veren of zijn daar de typenrs anders van.

Gr
Dirk

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 14 jun, 2005 8:28

dijks005 schreef:Bedankt Tom,

Ik begrijp dat je tevreden bent met de Bilsteindempers + verlagingsveren.
Hoop echter dat er mensen met "Koni-ervaring" zijn.
Nu ik je toch spreek, nog wat vragen:
1. De gele Koni's hebben de naam "Sport" (lees hard) als toevoeging, gebruikt Bilstein die toevoeging ook?
2. Voor verstelbare Koni's zou ik zo,n 570 euro netto incl btw moeten betalen, liggen die van Bilstein op hetzelfde nivo?
3. Gebruiken ze dezelfde dempers bij normale en korte veren of zijn daar de typenrs anders van.

Gr
Dirk
De koni's zijn erg makkelijk te verstellen als ze eenmaal onder de auto zitten. Mijn ervaring is dat de koni's op de zachtste stand lekker soepel en confortabel zijn en op de hardste stand plank hard. Dit dan uiteraard allemaal met de stuggere eibach veren. Ik heb mij via koni laten vertellen dat de soepele stand op of zelfs nog onder het niveau van de rode koni's ligt.

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » di 14 jun, 2005 11:08

Bilstein heeft ook verschillende versies hierin, de mijne zijn "sprint".
Hiervoor heb ik net geen 500 euro betaald voor de hele set. Ik had mijn toen gevraagt voor verlaagde wagen, ik weet niet of enig verschil in zit wanneer je auto verlaagd is of niet maar ik denk van wel.
Ik zeg niet dat koni's slecht zijn maar ken iemand die al een slechte ervaring mee gehad heeft. Na 1 jaar was de gas uit de schokdemper en heeft nooit een nieuwe gezien van koni. Normaal is het toch niet :?

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » di 14 jun, 2005 17:31

Hoi,

Ik heb zelf ook gele Koni's voor gemonteerd op mijn cabrio MY95. Er zitten de standaard veren onder.

Ik vindt dat het comfort niet slechter geworden is, maar de wegligging wel een enorm stuk beter. Ik heb de koni op 1 voledige draai (360graden) gezet van de drie mogelijk.

Ik rij ook met 17" wielen en natuurlijk hebben die wel veel invloed op het comfort.

Ik heb ongeveer dezelfde prijs betaald als jij aangeeft 2 jaar geleden en ik heb zo'n 40,000 km sindsdien gereden zonder problemen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten
Paul

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 14 jun, 2005 17:51

Met de regelbare koni's regel je niet de hardheid, maar de rebound. Een daling van het comfort komt vooral van de montage van veren met andere eigenschappen en niet zozeer van het type demper.

De benaming 'sport' slaat terug op het feit dat de rebound regelbaar is, met hardheid heeft het niets te maken.

De eerste eigenaar heeft levenslange garantie op de koni dempers, het enige wat je moet kunnen voorleggen is de originele aankoopbon. Bij mijn lekke achterdemper heb ik zonder problemen hiervan gebruik kunnen maken.

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » di 14 jun, 2005 17:57

Heren,

Bedankt voor de terugkoppelingen, Paul jij hebt ze er echt opzitten en meldt, geen comfortverlies. Daar maakte ik mij het meeste zorgen over.

Ik heb net de Koni-fabriek gebeld en met technici geproken.
Ze hebben voor mij het onderzoeksrapport uit 1995 opgezocht en dit aan mij voorgelezen. Niet alles kunnen onthouden, maar het komt er op neer dat de auto in orginele staat aan de voorzijde een wazig stuurgedrag vertoonde en de achterzijde wat stug was. N.a.v. die gegevens hebben zij de gele Koni's ontwikkeld, met als eindresultaat dat de auto een veel betere handeling en weggedrag heeft gekregen, wel iets stugger in zijn geheel, maar zeker niet oncomfortabel.
Zij vertelden mij ook dat hun schokbrekers niet per definitie altijd stugger zijn. Zij worden per type/merk auto ontwikkeld op basis van de schokbreker instelling stand 0. In dit geval kan het dus zijn dat de achterdemper zelfs "zachter" is dan de orginele.

Het regelbare deel van de schokbreker is inderdaad niet het inveren maar alleen zoals Marc zo mooi zegt, de "rebound"

Dit verhaal i.c.m. jullie response heeft mij nu doen besluiten, te gaan voor de verstelbare gele Koni's, voor de som van 720 euro incl. montage en uitlijnen.

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » di 14 jun, 2005 20:39

Hoi,

Laat nog even weten wat je ervaring is als de koni's erop zitten.

Ik vermoed dat je Amerikaanse uitvoering nog zachter afgeveerd was dan mijn Europese (=Belgische) uitvoering.

Good luck

Paul

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » di 14 jun, 2005 20:42

Zal ik doen, fabrikant Koni vroeg daar ook al om.

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » do 23 jun, 2005 15:58

Nou heren, de schokbrekers zitten er onder en heb inmiddels een paar dagen deze kunnen beoordelen.
Ze staan op stand "0", de fabrieksinstelling dus.
Ik moet zeggen dat mijn angst voor het stuiteren over de weg geheel onterecht blijkt te zijn.
Voorheen dacht ik bij het naderen van drempels, shit weer zo'n k..drempel. Nu denk ik, ach weer een drempeltje, gas dr bij, die nemen we even. Een genot dus deze dempers. Op mijn Saab zitten nog de middenspatlappen (waarvan ik het nut niet begrijp), deze waren altijd hoorbaar bij drempels, nu echter niet meer. Nu weet ik dus wel waarvoor ze dienen, het zijn signaalflappen om aan te geven dat je nieuwe schokdempers nodig hebt.
Samenvatting:
Ze zijn comfortabel op de snel- en provinciale wegen, je voelt het contact met de weg weer.
Op keitjes weet je dat je op keitjes rijdt.
Drempels zijn geen hindernissen meer.
Mijn zoon wordt niet meer wagenziek.
Nadeel: je komt in de verleiding de bochten snel te nemen, omdat het zo lekker aanvoelt.
Zijn er nog mensen die deze instelbare gele Koni Sport dempers overwegen, gewoon doen!

Dirk.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 23 jun, 2005 16:07

dijks005 schreef:middenspatlappen
schijnen er te zitten om de remleidingen naar achteren te beschermen.

Heb je nu rondom de konidempers, of alleen achter?

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » do 23 jun, 2005 16:08

Is er iemand die weet of waarom op een Europese (Belse) 900 NG Cabrio niet dezelfde positieve resultaten te verwachten (zouden) zijn?

Klaas

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » do 23 jun, 2005 16:34

Rondom Koni, vooral de achterdempers is een zeer opvallend merkbare vooruitgang.

De flappen zijn dus voor de bescherming van remleidingen, vreemd dat (bijna) iedereen ze er dan afhaalt.

De vraag over de amerikaanse uitvoering: ik heb er geen verstand van, maar de auto is gefabriceerd in Finland, toen verscheept naar Amerika, vervolgens weer geimporteerd in Belgie en daarna naar Nederland en dit alles binnen een jaar tijd. Het enige verschil wat ik kan zien is dat de miles de hoofdaanduiding is op de snelheidsmeter (grote cijfers dus) en dat er onder de motorkap een apparaat zit die aanslaat vanaf het moment van starten tot zo,n 20 a 30 seconden erna, dit zou dienen om milieutechnische redenen, een eis in Amerika.

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » do 23 jun, 2005 21:35

Hoi allemaal,

Ik heb de zelfde ervaringen bij mijn "Belgische" SAAB van MY95. En dan alleen met gele koni's vóór.

D'r moeten inmiddels ook nieuwe schokbrekers achter komen en dat zullen ook koni's worden.

Zie ook mijn opmerking hierboven over mijn instelling.

Groeten
Paul

Plaats reactie