Navigatie met SIM loze Iphone

Voor alle Saab cabrio rijders
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Navigatie met SIM loze Iphone

Bericht door frits 9-3 » do 07 mar, 2024 10:30

Bij de aanschaf van mijn auto heb ik de Kenwood navigatie laten vervangen door de originele Saab radio, wat ik veel mooier vind lijken.
Ik gebruik al heel lang de Kaarten app navigatie van mijn Iphone, die kan dan perfect dwars in de open asbak liggen.

Nu zijn wij van plan een lange rit te gaan maken richting Portugal en we hebben nog een oudere Iphone zonder sim. Deze zou ik dan alleen voor de navigatie willen gaan gebruiken. Kan dit zonder sim en dan bv de app Kaarten van de Iphone gebruiken? Zijn er andere gratis navigatie apps (Google maps?) die zonder sim kunnen werken?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Navigatie met SIM loze Iphone

Bericht door Orphy » do 07 mar, 2024 11:08

Als je je huidige telefoon als hotspot gebruikt kun je op je oude telefoon de navigatie laten draaien. Je maakt dat een soort wifi punt van je “nieuwe” telefoon.

Kom maar koffie halen, dan laat ik het je zien:)-

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » do 07 mar, 2024 11:19

Dank voor de tip en het koffieaanbod, Orphy! Het laatste gaat zeker weer gebeuren een dezer dagen. :D

Het is niet mijn bedoeling om mijn eigen Iphone als hotspot te gebruiken, data gebruik daarvan wil ik ook zoveel mogelijk beperken. Ik wil dus alleen de oude Iphone gebruiken voor navigatie zonder sim.

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » do 07 mar, 2024 11:30

Dan kun je Google maps gebruiken, daar kun je kaarten offline aanmaken, voordat je vertrekt.

Data verbruik voor navigatie is volgens mij minimaal overigens.

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » do 07 mar, 2024 11:32

Heb ik ook eens geprobeerd in Spanje.

Ondanks dat de kaarten gedownload waren had ie toch internet nodig.

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » do 07 mar, 2024 11:34

Sinds niet al te lange tijd kan je bij Apple Maps ook kaarten downloaden en die offline gebruiken. Niet alle regio's ondersteunen dit en ik dacht dat het vanaf iOS 17 beschikbaar was. Meer info via: https://support.apple.com/nl-nl/guide/i ... 5f5bc6/ios

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 07 mar, 2024 11:43

Ik gebruik voor off-line gebruik de bekende Maps.me app. Goede applicatie waarvoor je per land goede en nauwkeurige off-line kaarten kunt downloaden. Paar jaar geleden alleen wel een keer in een land met buurconflicten door een militaire basis gestuurd... :roll: dat ging goed, maar tof vond ik het niet. :lol:

GPS heb je zonder sim volgens mij niet, dus als je live wil kunnen navigeren met GPS tracker moet je toch echt je andere telefoon als hotspot opzetten.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 07 mar, 2024 12:21

Risico van het vooraf downloaden van de route is wel dat je geen wijzigingen doorkrijgt onderweg bij files, ongelukken, wegafsluitingen etc. Dat lijkt me wel wenselijk voor zo’n lange rit.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 07 mar, 2024 12:47

Een SIM-kaart wordt gebruikt om jou identiteit te koppelen aan een netwerk van een provider van mobiele telefonie en data. De sim-kaart staat los van het GPS-tracking systeem.

Je kunt je GPS (location services, heet dat vaak) separaat aan- en uitschakelen.

Het staat je dus vrij om kaarten te downloaden (via een tijdelijke internetverbinding via wi-fi) thuis of ergens onderweg en de internetverbinding weer te verbreken om ze te off-line te gebruiken.

Er zijn diverse App's die offline-kaarten ondersteunen. Sommige daarvan hebben beperkingen als je niet een eenmalig of abonnementstarief betaald. Andere zijn geheel gratis.

Ik gebruik al een tijd lang de app van Sygic, maar ik merk verslechtering i.p.v. verbetering bij de updates van de het laatste jaar. Zo wordt afslaan en voorsorteren veel te laat aangegeven. Soms ook te laat. En helemaal geen info meer of de afstand tot de volgende kruising of afslag. Die kan ik je dus afraden. Ik ga op zoek naar een ander.

Ik wist nog niet van de offline-kaartmodus van Google Maps ...

Ik zou zeggen: Probeer een paar uit de App-store of Playstore (gebruik liever Aurora ipv van de Playstore trouwens!) en deel hier je ervaringen met screenshots.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 07 mar, 2024 13:43

Voor mij is het vooral belangrijk als digitale vervanging van de papieren kaart. En niet allerlei secure navigatie aanwijzingen wanneer ik ergens linksaf moet. Nu is dat absoluut behulpzaam, maar is voor mij niet het meest belangrijke.

Belangrijker zijn nauwkeurige kaarten die gedetailleerd genoeg zijn. Wanneer ik gedwongen offline ben in vreemde oorden zonder signaal moet ik nauwkeurig de weg kunnen vinden.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 07 mar, 2024 13:45

Ook hier naar tevredenheid maps.me gebruikt in het verleden. In Europa, maar bijvoorbeeld ook in Afrika, Azië of Zuid Amerika een uitstekend hulpmiddel om onverbonden de weg te wijzen.

Werkt op openstreetmaps, als je een account aanmaakt kun je ook wijzigingen doorgeven mbt bijvoorbeeld Cafés of Restaurants op de route. Vond ik leuk en waardevol tijdverdrijf op lange reizen.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » vr 08 mar, 2024 11:35

Ik ga het eerst maar eens proberen. Kijken hoe het werkt.

Als er nog tips zijn qua gratis navigatie app's, die geen data onderweg nodig zijn, dan hou ik me aanbevolen.

aeensing
Geregistreerd lid

Bericht door aeensing » vr 08 mar, 2024 12:21

Sygic GPS kun je gebruiken of herewego
Sygic is betaald here of herewego is gratis
Here wordt gebruikt door de Duitse gevestigde orde als ik me niet vergis

Linkje:

https://apps.apple.com/nl/app/here-wego ... d955837609

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 08 mar, 2024 13:09

Sygic kan ook gratis, maar met zonder voice-guidance (m.i. overbodig) en geen waarschuwing voor flitspalen, bijvoorbeeld.
De bedoeling van de gratis versie is om je naar een betaald abonnement van € 18 per jaar over te halen.

Sygic is wel 100% offline te gebruiken. Bij sommige off-line apps, zoals Karta, die ik net gisteren ge-installeerd en getest heb stuit ik op de eis om een internetverbinding te activeren, om een bestemming op te zoeken. Eenmaal de bestemming gevonden, kan internet dan weer gedurende de gehele reis uitgeschakeld blijven. Na een eenmalige betaling van € 5,99 kun je 100% los van internet zoeken.
De interneteis bij het zoeken van een plaats is gekoppeld is aan het feit dat je in de gratis versie, reclame moet kunnen afspelen. Daar zit de crux.

De kaartinterface van Karta, vind ik wel beduidend beter dan de gratis versie van Sygic! Ik weet niet of de betaalde versie van Sygic beter is in dat opzicht. Groot minpunt in de gratis versie van Sygic is het ontbreken van tijdige informatie van afslagen en kruisingen. Vooral als je het toestel horizontaal hebt liggen. Er is geen apart gedeelte waarop gemeld wordt dat er over bijvoorbeeld een paar kilometer of 500 meter een afslag genomen moet worden of moet worden afgeslagen. Hierdoor heb ik al menige keer omgereden.

Een ander minpuntje van Sygic is, dat bij het schakelen tussen met/zonder snelwegen/veerboot/tolwegen niet automatisch de route wordt herberekend. Je moet de route dan afbreken en met de gewenste instellingen opnieuw de bestemming kiezen.

Goes
Geregistreerd lid

Bericht door Goes » zo 10 mar, 2024 15:39

Osmand is ook een goede gratis offline navigatie app, je mag daarbij 7 gratis kaarten downloaden, over de hele wereld te gebruiken met de juiste kaarten...

Plaats reactie