1) Als je je oude dakkie heel erg hard boent, zoals ik deed, met groene zeep en later met puur APC en een harde nagelborstel, heb ik de indruk dat je de water afstotende functie echt afbreekt. Meguiars impregneer hielp voor geen meter. TIP: 303 High Tech Fabric Guard. Regen blijft echt OP de kap, je kan de druppels er zo af blazen.
2) Check de paravent, de lange zwarte afdekking onder de voorruit. Zo een:

Heb geen fotos' genomen, maar trof aan 14 jaar oude compost, een vuist dik. Alles verstopt, plus luchtfilter bijna geheel verstopt. Hoe: Dopjes vd ruitewissers, wissers eraf en voorzichtig de paravent loshalen. Dan kan de afdekking eruit, plus de onderliggende plastic plaat.
3) Heb uiteindelijk de schuim mat onder de voeten los gesneden. Zie rode pijl:

Klets klets nat! 3 dagen in de zon gedrogen. Dan zit je dus echt op de bodemplaat, en kan je deze dopjes
van de bovenkant zien. Verder zitten er (bij mij i.e.g.) een paar rubber dopjes her en der in de bodemplaat. Kan je eruit drukken, heel licht roestig, schoon gekrabt en van zowel onder als boven dicht getektileerd.Nu dus van boven en onder als het goed is 100% dicht! Tot slot mijn buitenhoes eindelijk klaar gekregen. Voor een ieder die het ambieert: niet moeilijk, niet duur, wel veel werk. Had al wel ervaring met onze bakfiets hoes, die kan nergens binnen staan dus heeft ook een mooie waterdichte pyjama.
Ben best trots op resultaat, dus hier een foto impressie:
Eerst naast auto een schets gemaakt. Bovenkant en 1 zijkant. Herken je de paravent?
Netjes uittekenen op schaal 1:10.
Modelletje maken.
en toen het naar mijn zin was... Schaal 1 : 1! grote rol papier gehaald. Best groot, dus alles met hartlijn gedaan.M.a.w., de 1 : 1 is toch nog zo groot, dat het best onpraktisch werken is. Heb alles op 1 helft mooi gemaakt, met idee om dan later het hoesmateriaal dubbel te vouwen, en uit te knippen. Terug klappen, hou je identiek links en rechts over.
Voorruit eraan.
En passen maar! Doe dit niet met wind! Deed ik wel, plus de stadsbus die voorbij komt razen.
Best wat werk niet vermeld, ben par keer terug geweest voor passen. De witte randen zijn gewoon A4tjes waar ik meer materiaal nodig had.Het groene spul is het hoes materiaal. Gewoon bij Gamma, de 3 x 4 meter, de blauwe. Is groen aan binnenkant, maakt voor waterafstoting niks uit. Zowieso met 303 Fabric Guard nagespoten op de gestikte naden. Bovenkant plus uitsparing voor spiegel.
Achterkant.
Van tevoren wel goed bedenken wat je gaat omzomen, daar dus 1 cm. meer materiaal overlaten. Dit is een spiegel uitsparing, bruin is papier en groen is onderliggend uiteindelijke hoesmateriaal.
Het 'hartlijn' verhaal werkte prima, eerst dubbelklappen en een helft doen, terugklappen, zie hier hele hoes.
Ik wilde groen buiten, dus de naden aan blauwe kant naaien...
Spannend! Paar keer passen. Je ziet in het midden ook een zoompje, dus daar had ik al wat teveel materiaal bij elkaar gepakt en 'weg gestikt'.
Zoompjes, plus extra backup tape. Neem een goede tape zoals Pattex, plakt als de ziekte op dit spul. Hoef je niet nog na te naaien.
Uitsparingen voor de ruitenwissers. Heb dit deel lekker ver laten uitsteken. Steekt nu mooi onder de voorrand van de motorkap.

Ook hier in het midden van de voorruit nog met een naadje wat materiaal weg gestikt. Moet wel beetje strak...
Slim toch? Wel wagen op slot doen, want met wind trekt de hoes soms de hendel omhoog. Sjorband gespje, ook bij de spiegels.
Detail van bevestiging van de spin. Is natuurlijk gestikt, plus achterkant heeft lange repen tape die de trekkracht naar alle kanten uitspreidt.
Doek opgetild, foto door raam heen genomen. Je ziet hier duidelijk hoe de tape aan de achterkant zit van het handvat gespje, ook weer naar rechts en links om de trekkracht te spreiden. That's it!