Cabrio vs Sport Sedan - geluid met dak dicht
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Beste Cabrio rijders,
Ik overweeg om van mijn 9-3 Sport Sedan Aero over te stappen naar een 9-3 Cabrio Aero. Heb ook lang gedacht over een cabrio 'ernaast' maar dat is me toch teveel gedoe, 2 auto's. Aan eentje heb ik genoeg. Een 9-3 cabrio, als vierseizoenenauto, zou de truuk dan moeten doen.
Waar ik echter weinig informatie over heb kunnen vinden is dit: een prettige eigenschap van mijn Sport Sedan is dat hij behoorlijk stil is. Op lange ritten (en die maak ik regelmatig) is dat heel prettig. En die lange ritten ga ik niet allemaal met het dak open rijden het hele jaar, da's toch meer een kwestie van 2 uur lang lekker doorrijden.
Is een cabrio van binnen veel lawaaiiger dan een sedan, met het dak dicht, tussen laten we zeggen 120-150 km/u? Ik kwam een review tegen die schreef dat 'ie eigenlijk heel stil was (voor een cabrio...) maar dat afhankelijk van de windrichting het toch wel lawaaiig kan worden. Iemand ervaring met beide modellen? Hoe verhoudt een cabrio zich tot een sedan voor lange afstanden cruisen met het dak dicht? En zijn er wellicht metingen/cijfers van interieurgeluid van beide modellen?
groet,
Ivo
Ik overweeg om van mijn 9-3 Sport Sedan Aero over te stappen naar een 9-3 Cabrio Aero. Heb ook lang gedacht over een cabrio 'ernaast' maar dat is me toch teveel gedoe, 2 auto's. Aan eentje heb ik genoeg. Een 9-3 cabrio, als vierseizoenenauto, zou de truuk dan moeten doen.
Waar ik echter weinig informatie over heb kunnen vinden is dit: een prettige eigenschap van mijn Sport Sedan is dat hij behoorlijk stil is. Op lange ritten (en die maak ik regelmatig) is dat heel prettig. En die lange ritten ga ik niet allemaal met het dak open rijden het hele jaar, da's toch meer een kwestie van 2 uur lang lekker doorrijden.
Is een cabrio van binnen veel lawaaiiger dan een sedan, met het dak dicht, tussen laten we zeggen 120-150 km/u? Ik kwam een review tegen die schreef dat 'ie eigenlijk heel stil was (voor een cabrio...) maar dat afhankelijk van de windrichting het toch wel lawaaiig kan worden. Iemand ervaring met beide modellen? Hoe verhoudt een cabrio zich tot een sedan voor lange afstanden cruisen met het dak dicht? En zijn er wellicht metingen/cijfers van interieurgeluid van beide modellen?
groet,
Ivo
-
Maus71
- Donateur (3x)

Re: Cabrio vs Sport Sedan - geluid met dak dicht
Tot 120 is ie redelijk stil, daarboven vergeet het maar ( ten opzichte van BMW/Audi is ie niet stil).
ik vindt het overigens geen probleem, ben je zo aan gewend.
ik vindt het overigens geen probleem, ben je zo aan gewend.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dat moet je zelf maar eens gaan uitproberen, heb diverse 9.3 SS's gehad en ook een 9.3 Sport Cabrio. Uiteraard hoor je wat meer, de kap is wel drielaags, dus vaak minder lawaai dan bij auto's met een eenvoudigere kapconstructie.
Reed er ook vaker boven de 200 km/u mee, zelf met kap open
Dus al met al valt het best mee, nooit als storend ervaren, horen wat er om je heen gebeurt is ook een voordeel, als een in de stad een brommer/scooter naast je rijdt die je niet ziet kun je hem wel horen.
Reed er ook vaker boven de 200 km/u mee, zelf met kap open
Dus al met al valt het best mee, nooit als storend ervaren, horen wat er om je heen gebeurt is ook een voordeel, als een in de stad een brommer/scooter naast je rijdt die je niet ziet kun je hem wel horen.
-
N2024
- Geregistreerd lid
Het is gewoon meer herrie. Wat wel fijn is (vind ik) dat de caab lager op de weg ligt en wat zwaarder is. Je zal wat minder hard gaan rijden omdat je veel meer windgeruis hoort. Heb ze allebei (sedan en caab), allebei heeft het wat maar de caab is veel meer rijdersauto.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
shearwater
- In memoriam †
Ik heb een cabrio en een estate en rijd zo langzamerhand het liefst in de cabrio. Wel wat meer windgeruis met de kap dicht, maar nooit storend, ook niet bij hoge snelheden. Open uiteraard meer geruis, maar ook met hoge snelheden goed te doen. Op hele lange trajecten is open rijden wel vermoeiender door het geluid en meer visuele prikkels, maar dat lijkt me logisch. Door het hogere gewicht en het lagere zwaartepunt rijdt de cabrio lekkerder. Beide auto´s hebben een af fabriek sportchassis.
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Dank voor de info gentlemen!
Bemoedigend op zich. Leuk om te lezen dat een Caab meer een 'rijdersauto' is - lager zwaartepunt had ik nog niet bij stilgestaan, dat zal best anders voelen.
Ik moet het inderdaad maar eens uitproberen, maar dat is nog niet zo simpel natuurlijk want ik heb er geen... Zal eens kijken of ik ergens kan proefrijden of er een dag eentje kan huren, iets in die richting - ik wil het echt even geprobeerd hebben voor ik op zoek ga naar de juiste cabrio.
Shearwater - qua sportchassis/gewicht, heb je het dan over een Aero? Of een model waar sportchassis als optie op is geleverd? Ik houd het zelf op een Aero denk ik, waarbij ik nog even de afweging zou moeten maken tussen de 2.0 en 2.8. Getunede 2.0 bevalt me als sedan tot nu toe heel goed overigens. Maar dat is een andere kwestie.
Fijn forum is dit toch met snelle en terzake doende reacties.
groet,
Ivo
Bemoedigend op zich. Leuk om te lezen dat een Caab meer een 'rijdersauto' is - lager zwaartepunt had ik nog niet bij stilgestaan, dat zal best anders voelen.
Ik moet het inderdaad maar eens uitproberen, maar dat is nog niet zo simpel natuurlijk want ik heb er geen... Zal eens kijken of ik ergens kan proefrijden of er een dag eentje kan huren, iets in die richting - ik wil het echt even geprobeerd hebben voor ik op zoek ga naar de juiste cabrio.
Shearwater - qua sportchassis/gewicht, heb je het dan over een Aero? Of een model waar sportchassis als optie op is geleverd? Ik houd het zelf op een Aero denk ik, waarbij ik nog even de afweging zou moeten maken tussen de 2.0 en 2.8. Getunede 2.0 bevalt me als sedan tot nu toe heel goed overigens. Maar dat is een andere kwestie.
Fijn forum is dit toch met snelle en terzake doende reacties.
groet,
Ivo
-
N2024
- Geregistreerd lid
Ik heb de caab op een normaal onderstel, m`n sedan is juist op het sportonderstel. Eigenlijk moet je dat ook allebei even testen Ivo 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Een 2.8V6 is wel leuk, de zwaardere motor heeft echter een negatieve invloed op het stuur- en weggedrag en het totale gewicht ligt ook wat hoger.
Een cabrio is toch geen echt scheurijzer dus met een wat opgepepte 2.0 liter is het goed leven en die is een heel stuk zuiniger, zeker als je vaker in de stadsregio rijdt.
Uiteraard ligeen de onderhoudskosten en andere vaste lasten bij een V6 ook hoger, daarom zijn ze tweedehands vaak niet veel duurder dan een goed uitgeruste 4 pitter.
Wat ook opvalt is dat het aandeel automaten met 5 of 6 bakken groter is dan de handbakken.
Een wat vreemde eend in de cabriobijt is de diesel, misschien interessant voor de kilometervreter,vooral de 180 pk ttid dat is een oersterk (luxe) werkpaard
Optisch verschil met de V6 was vooral de dubbele einddemper, maar dat kan op eenvoudige wijze worden veranderd. Wat recenter 4 pits varianten hebben af fabriek soms al een dubbele einddemper.
Een cabrio is toch geen echt scheurijzer dus met een wat opgepepte 2.0 liter is het goed leven en die is een heel stuk zuiniger, zeker als je vaker in de stadsregio rijdt.
Uiteraard ligeen de onderhoudskosten en andere vaste lasten bij een V6 ook hoger, daarom zijn ze tweedehands vaak niet veel duurder dan een goed uitgeruste 4 pitter.
Wat ook opvalt is dat het aandeel automaten met 5 of 6 bakken groter is dan de handbakken.
Een wat vreemde eend in de cabriobijt is de diesel, misschien interessant voor de kilometervreter,vooral de 180 pk ttid dat is een oersterk (luxe) werkpaard
Optisch verschil met de V6 was vooral de dubbele einddemper, maar dat kan op eenvoudige wijze worden veranderd. Wat recenter 4 pits varianten hebben af fabriek soms al een dubbele einddemper.
-
shearwater
- In memoriam †
Ik heb een Vector (met Aero look, zie album) met af fabriek (als optie) het sportchassis met de 1.8t. Ik zou geen 2.8T kopen gezien het hoge benzineverbruik, eerder een Aero 2.0T of een Vector 1.8t-2.0t en die tunen. Het voordeel van een 1.8t Vector is dat hij in de laagste wegenbelastingklasse valt voor de cabrio en met tuning verandert dat niet. Het is maar een detail, maar toch....Ivo schreef: Shearwater - qua sportchassis/gewicht, heb je het dan over een Aero? Of een model waar sportchassis als optie op is geleverd? Ik houd het zelf op een Aero denk ik, waarbij ik nog even de afweging zou moeten maken tussen de 2.0 en 2.8. Getunede 2.0 bevalt me als sedan tot nu toe heel goed overigens. Maar dat is een andere kwestie.
-
Maus71
- Donateur (3x)

Een Aero Caab is anders ook behoorlijk dorstig....
-
Fokko1
- Donateur

Ach beetje dorstig - plezier kost gewoon wat geld... Heerlijk om af en toe die 280pk open te trekken...
ps Oh ja, het windgeruis valt erg mee, weliswaar aanwezig - overtreft niet het mooie geluid van die 2.8T V6
ps Oh ja, het windgeruis valt erg mee, weliswaar aanwezig - overtreft niet het mooie geluid van die 2.8T V6
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Met dank aan de dealer in Amsterdam vanochtend een uur in een 9-3 cabrio gereden en dat was zeer leerzaam!
- - geluid viel me wel mee. Het waaide behoorlijk buiten, dus het was goed weer om het te testen, en het leek me vergelijkbaar met het geluid van het schuifdak in mijn sedan (dakraam dicht, maar binnenpaneel opengeschoven). Daarna zelfde traject gereden met de sedan, en als ik een gokje waag - als je 10 km/u zachter rijdt is het geluidsniveau vergelijkbaar. Ook viel me op dat de uitlaat van mijn huidige Stage 3 toch best wat lawaaiiger is dan een standaard uitlaat, dus daar is winst te behalen
- de demo-auto was een automaat, voor mij voor het eerst dat ik in een automaat reed, en ik weet nu dat ik dat niet wil. Hij deed het prima hoor maar ik vind het net wat saai en indirect. Flippers hielpen daar niet bij
- tevens had de demo-auto een gewoon onderstel, ook niks mis mee, maar niet voor mij - toch net iets te vaag qua gevoel, ik was blij toen ik weer in mijn Aero wegreed
-
N2024
- Geregistreerd lid
Vanavond rijd ik ook bij jou in de stad rond, maar een rondje vector cabrio hoef ik je dus niet meer aan te bieden 
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Was heel vriendelijk geweest, maar inderdaad nu niet nodig... Toch bedankt!
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Een Aero heeft dan standaard een iets verlaagd chassi, de stabilasatoren zijn standaard al dikker dus die blijven gelijk, wel zijn schokbreker van een iets sportiever Sachs type.
Qua uitlaat kun je er later nog wat aan veranderen, bv 3.0/2.5 inch set geheel in RVS van Feritta.
Qua uitlaat kun je er later nog wat aan veranderen, bv 3.0/2.5 inch set geheel in RVS van Feritta.