Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant
Lekker fris weer. Nu nog wachten op het mooie weer!
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Ze zien er weer puik uit Roland, genieten maar weer in 2023 en verderV6Aero schreef: ↑ma 20 mar, 2023 22:40Leuk weer te lezen en het was een mooie middag. En als bonus met strakke stoeltjes weer huiswaarts, erg blij met het resultaat!
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Komt goed Arne, nu eerst die tonneau nog even aanpakken, rust roest zeggen ze, en dat moeten we niet hebbenghulst schreef: ↑wo 22 mar, 2023 20:44Lekker fris weer. Nu nog wachten op het mooie weer!
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Nee, dat is zeker. Dat is iets waar je niet op zit te wachten.
-
DV 9-3
- Donateur

Mooi om te lezen hoe je de draad weer oppakt Arthur. Het blijft een beauty... En, hoe laag de Km stand ook, hoe goed 'ie ook gestald staat, hoe netjes onderhouden en voorzichtig mee omgegaan ook, er is altijd wel weer wat te doen. Laten we hopen op veel lekker warme dagen en avonden deze lente, zomer en nazomer! Met mooie blauwe luchten, beetje bewolkt, en niet al te heet. Kunnen we, naast 't ervoor zorgen en alles tiptop onderhouden, hopelijk óók lekker genieten van 't ermee rijden. 
-
Arthurj
- Donateur (4x)

We pakken het inderdaad weer verder op David, veel te leuk ook om steeds dingen te vinden waar je weer iets aan kunt [laten] doen. Die bobines had Max afgeraden in 2020, we zijn nu twee jaar verder dus mooi om het maar weer preventief aangepakt te hebben, voelt gewoon goed, goed ook voor de SAAB en ook zeker goed voor mijn geweten/zorgplicht als eigenaar zijnde...
Nu dus die tonneau, wel iets om nu serieus aan te pakken volgens Max, dus als je dat tegen mij zegt, dan begint er in mijn hoofd automatisch een soort van plan te ontwikkelen. En hoe langer ik er dan over nadenk hoe origineler/beter het moet worden.... Maar dat wordt ook nog vervolgd! Maar inderdaad, hoe goed de zorg en onderhoud etc. ook is, uiteindelijk wil je ook rijden en dan natuurlijk die leukste ritjes maken met een BIG smile op je gezicht en het geluid van die heerlijke V6 in je oren, waar dan ook in NL of daarbuiten [dat laatste is even genuanceerd hier...] en natuurlijk ook ritten met mede liefhebbers. Enfin, optimaal genieten van je hobby. En dan mag ik natuurlijk niet het TLC-en vergeten, daar beleef ik ook zoveel plezier aan.
Voor nu staat ze binnen, Pasen komt en wie weet wat er dan te beleven valt, er zijn wel concrete plannen maar in hoeverre de SAAB er in past moet ik nog even bekijken. Ook leuk, spontaniteit, we gaan het mee maken.
Nu dus die tonneau, wel iets om nu serieus aan te pakken volgens Max, dus als je dat tegen mij zegt, dan begint er in mijn hoofd automatisch een soort van plan te ontwikkelen. En hoe langer ik er dan over nadenk hoe origineler/beter het moet worden.... Maar dat wordt ook nog vervolgd! Maar inderdaad, hoe goed de zorg en onderhoud etc. ook is, uiteindelijk wil je ook rijden en dan natuurlijk die leukste ritjes maken met een BIG smile op je gezicht en het geluid van die heerlijke V6 in je oren, waar dan ook in NL of daarbuiten [dat laatste is even genuanceerd hier...] en natuurlijk ook ritten met mede liefhebbers. Enfin, optimaal genieten van je hobby. En dan mag ik natuurlijk niet het TLC-en vergeten, daar beleef ik ook zoveel plezier aan.
Voor nu staat ze binnen, Pasen komt en wie weet wat er dan te beleven valt, er zijn wel concrete plannen maar in hoeverre de SAAB er in past moet ik nog even bekijken. Ook leuk, spontaniteit, we gaan het mee maken.
-
Arthurj
- Donateur (4x)

DEEL 53 Tonneau|Pasen
Seizoen 2023, welke leuke 'open' ritjes hebben we al gemaakt met de Black Diamond|Svart Diamant? Even de agenda er bij gepakt;
01-03-2023 Schorsing kenteken opgeheven en de SAAB gehaald
02-03-2023 Naar Peter Mink en retour voor APK/Bobines/Olie etc.
24-03-2023 Naar Aart v/d Stelt in Aalst en retour
25-03-2023 SAAB naar garagebox gebracht
12-04-2023 SAAB weer naar huis gehaald
13-04-2023 SAAB naar Aart v/d Stelt gebracht
Concreet; NUL tourritjes ondanks het mooie Paasweekend. Tja, toen zaten we op camping Vinkenhof in Schin op Geul met de caravan en de SAAB niet meegenomen...
Gelukkig werd ik verwend en kon ik toch genieten van een SAAB die tijdens ons verblijf bij de ingang stond geparkeerd;

en;

Iemand van hier?
2e Paasdag weer met de handel naar huis;

En het was niet ik die aan het stuur zat maar mijn schoonzoon. Zij gingen een weekend proberen of kamperen iets [mijn schoonzoon in het bijzonder] voor hun is en of ze met deze combi op vakantie willen met de zomervakantie. Vandaar de Peugeot. Met de SAAB wordt het rijden met deze combi illegaal want daarvoor is rijbewijs BE benodigd.
Is er dan verder helemaal niets gebeurd met de SAAB? Jawel, die tonneau. En daar heb ik dus in de tussentijd wat onderzoek naar gedaan en besloten die werkzaamheden uit te laten voeren door Aart v/d Stelt in Aalst. Die heeft ook al wat Peugeot's hier gespoten [steenslag en andere kleine onvolkomenheden] en dus op 24 maart eens laten beoordelen wat de mogelijkheden zijn en uiteraard de kosten. En dus maar akkoord gegeven voor 13 april [vandaag dus]...
Wat gaat Aart uitvoeren;
* Rubber cabriokapbak uit-/inbouwen
* Cabrioletcabriokap-klep uit-/inbouwen
* Cabriokapklep afstellen
* Cabriokapdeksel ombouwen [uitgebouwd]
* Kofferklep uit-/inbouwen
* Verst paravent a herstellen
* Spuitwerkzaamheden tonneau [incl. voorbereidende werkzaamheden]
* Afwerken met een PPF folie [tip Detailer en V6Aero]
* En natuurlijk het plaatsen van het nieuwe tonneaurubber [oude gaat mee retour]
Volgende week ergens ophalen en op 2 juni langs Peter Mink voor de nieuwe accukap [zaten lichte krasje op na het radiateurverhaal] en dan door naar de detailer voor glascoating etc.
Oh ja, volgende week wordt mooi weer [zeggen ze] en dan gaan we naar de camping in de buurt. Hopen dat de SAAB klaar is, kunnen we toch tussendoor nog een leuk ritje maken...
WORDT VERVOLGD....
Seizoen 2023, welke leuke 'open' ritjes hebben we al gemaakt met de Black Diamond|Svart Diamant? Even de agenda er bij gepakt;
01-03-2023 Schorsing kenteken opgeheven en de SAAB gehaald
02-03-2023 Naar Peter Mink en retour voor APK/Bobines/Olie etc.
24-03-2023 Naar Aart v/d Stelt in Aalst en retour
25-03-2023 SAAB naar garagebox gebracht
12-04-2023 SAAB weer naar huis gehaald
13-04-2023 SAAB naar Aart v/d Stelt gebracht
Concreet; NUL tourritjes ondanks het mooie Paasweekend. Tja, toen zaten we op camping Vinkenhof in Schin op Geul met de caravan en de SAAB niet meegenomen...
Gelukkig werd ik verwend en kon ik toch genieten van een SAAB die tijdens ons verblijf bij de ingang stond geparkeerd;

en;

Iemand van hier?
2e Paasdag weer met de handel naar huis;

En het was niet ik die aan het stuur zat maar mijn schoonzoon. Zij gingen een weekend proberen of kamperen iets [mijn schoonzoon in het bijzonder] voor hun is en of ze met deze combi op vakantie willen met de zomervakantie. Vandaar de Peugeot. Met de SAAB wordt het rijden met deze combi illegaal want daarvoor is rijbewijs BE benodigd.
Is er dan verder helemaal niets gebeurd met de SAAB? Jawel, die tonneau. En daar heb ik dus in de tussentijd wat onderzoek naar gedaan en besloten die werkzaamheden uit te laten voeren door Aart v/d Stelt in Aalst. Die heeft ook al wat Peugeot's hier gespoten [steenslag en andere kleine onvolkomenheden] en dus op 24 maart eens laten beoordelen wat de mogelijkheden zijn en uiteraard de kosten. En dus maar akkoord gegeven voor 13 april [vandaag dus]...
Wat gaat Aart uitvoeren;
* Rubber cabriokapbak uit-/inbouwen
* Cabrioletcabriokap-klep uit-/inbouwen
* Cabriokapklep afstellen
* Cabriokapdeksel ombouwen [uitgebouwd]
* Kofferklep uit-/inbouwen
* Verst paravent a herstellen
* Spuitwerkzaamheden tonneau [incl. voorbereidende werkzaamheden]
* Afwerken met een PPF folie [tip Detailer en V6Aero]
* En natuurlijk het plaatsen van het nieuwe tonneaurubber [oude gaat mee retour]
Volgende week ergens ophalen en op 2 juni langs Peter Mink voor de nieuwe accukap [zaten lichte krasje op na het radiateurverhaal] en dan door naar de detailer voor glascoating etc.
Oh ja, volgende week wordt mooi weer [zeggen ze] en dan gaan we naar de camping in de buurt. Hopen dat de SAAB klaar is, kunnen we toch tussendoor nog een leuk ritje maken...
WORDT VERVOLGD....
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Ik ben heel benieuwd naar het proces en hoe alles er uit komt. Maar het gaat het wel waard zijn hoor.
-
1001760
- Donateur (2x)

Kun je dat eens uitleggen?Arthurj schreef: ↑do 13 apr, 2023 22:07Vandaar de Peugeot. Met de SAAB wordt het rijden met deze combi illegaal want daarvoor is rijbewijs BE benodigd.
De cabrio is, schat ik, zo'n 200 kilo zwaarder dan de Peugeot.
Maar met het gewicht van de caravan kom je dan toch ook niet boven de 3500 kg uit voor de totale combinatie?
Ik neem tenminste niet aan dat de caravan 2000 kg weegt.
De RDW zegt hierover:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)?
Dan mag u met een auto
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Of moet je de maximale toegestane massa rekenen voor zowel auto als aanhanger/caravan?
Je kunt natuurlijk ook vinden dat je schoonzoon niet in de cabrio mag rijden. Dan hebben we deze conversatie niet gevoerd.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Ja, bij B telt het maximum gewicht van zowel auto als aanhanger op papier (eigen gewicht + laadvermogen). Het maximale gewicht van de Peugeot is 1970kg en van de Saab 2050kg. Waarschijnlijk kom je bij de Saab dus in totaal boven de 3500kg uit en blijf je er met de Peugeot net onder.
-
1001760
- Donateur (2x)

Helder.
Dat zijn van die zaken waar je niet over na hoeft te denken als je B en C en E hebt.
Dat zijn van die zaken waar je niet over na hoeft te denken als je B en C en E hebt.
-
Arthurj
- Donateur (4x)

DEEL 54 Tonneau|Bonus
Vorige week donderdag de SAAB naar de spuiter gebracht om de roest aan te pakken nabij de tonneau en te laten voorzien van een PPF folie. Vandaag was de job done dus naar Aalst om haar op te halen. Nog even opfrissen hoe het was;

en;

En zojuist natuurlijk even snel gekeken naar het resultaat;

en;

Dat ziet er weer nieuw, roestvrij en fris uit [incl. nieuw rubber, oude is mee retour als reserve] met de wetenschap dat we er lang van af zijn
Oh ja, de 'bonus' [onderdeel van het plan toen ik het ging laten doen].... 'De Doorn in het Oog';

Hier word ik dus ECHT gelukkig van en ik weet nu al, dat iedere keer dat ik de motorkap open voor de druppellader, ik een hele gelukzalige SMILE op mijn gezicht ga krijgen;

Nog één omdat ik het zo mooi vind........;

Om te kwijlen [maar dat is natuurlijk persoonlijk] werkelijk, waar een mens al niet gelukkig van kan worden. En ik weet het, de kap van het spruitstuk, ja, die is nog vies, maar dat komt helemaal goed.
Teruggereden met 140 km/u [mag na 19:00 uur] om weer wat vertrouwen te kweken, en ach, wat is die V6 toch een heerlijke motor!
Zowaar de kap nog even open gehad, jawel, maar alleen om te kijken of het nog goed werkt, daarna weer dicht en de garagebox weer in aan de druppellader. Vrijdag 2 juni eerst naar Mink voor de nieuwe accukap en dan door naar de detailer voor glascoating, colorlock en KVS resten verwijderen indien die nog ergens aanwezig zijn. Gewoon even weer helemaal OP PUNT zetten.
WORDT VERVOLGD...
Vorige week donderdag de SAAB naar de spuiter gebracht om de roest aan te pakken nabij de tonneau en te laten voorzien van een PPF folie. Vandaag was de job done dus naar Aalst om haar op te halen. Nog even opfrissen hoe het was;

en;

En zojuist natuurlijk even snel gekeken naar het resultaat;

en;

Dat ziet er weer nieuw, roestvrij en fris uit [incl. nieuw rubber, oude is mee retour als reserve] met de wetenschap dat we er lang van af zijn
Oh ja, de 'bonus' [onderdeel van het plan toen ik het ging laten doen].... 'De Doorn in het Oog';

Hier word ik dus ECHT gelukkig van en ik weet nu al, dat iedere keer dat ik de motorkap open voor de druppellader, ik een hele gelukzalige SMILE op mijn gezicht ga krijgen;

Nog één omdat ik het zo mooi vind........;

Om te kwijlen [maar dat is natuurlijk persoonlijk] werkelijk, waar een mens al niet gelukkig van kan worden. En ik weet het, de kap van het spruitstuk, ja, die is nog vies, maar dat komt helemaal goed.
Teruggereden met 140 km/u [mag na 19:00 uur] om weer wat vertrouwen te kweken, en ach, wat is die V6 toch een heerlijke motor!
Zowaar de kap nog even open gehad, jawel, maar alleen om te kijken of het nog goed werkt, daarna weer dicht en de garagebox weer in aan de druppellader. Vrijdag 2 juni eerst naar Mink voor de nieuwe accukap en dan door naar de detailer voor glascoating, colorlock en KVS resten verwijderen indien die nog ergens aanwezig zijn. Gewoon even weer helemaal OP PUNT zetten.
WORDT VERVOLGD...
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Ziet er weer goed uit hoor. Maar vandaag had je ook gewoon open kunnen rijden, toch? Ik wel tenminste. Even open naar Halsteren heen en weer. Al was het wel een beetje lawaaierig met de wind. 
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Dat had gekund Arne, maar ja, snelweg met kap open vind ik niet fijn en.... ideale omstandigheden hier zijn; binnendoor rijden, strak blauwe lucht, max. windkracht 3 en minimaal 15 graden en natuurlijk droog.... SAAB blijft dus thuis morgenghulst schreef: ↑wo 19 apr, 2023 23:15Ziet er weer goed uit hoor. Maar vandaag had je ook gewoon open kunnen rijden, toch? Ik wel tenminste. Even open naar Halsteren heen en weer. Al was het wel een beetje lawaaierig met de wind.![]()
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik denk dat jouw Saab een hele lage kilometerstand gaat houden
.
(En dat is prima hé)
(En dat is prima hé)