Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door RoelandV » di 27 dec, 2022 11:59

Bedoelen jullie een zwart schaalmodel van de Viggen, zoals deze?

Afbeelding

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » di 27 dec, 2022 12:41

Maar dan een cabrio. ;) Omdat het nu het einde van DNA lijkt te zijn, is er dus alleen een zwarte coupe en een blauwe cabrio. En ik wil een zwarte cabrio. ;)

Maar goed, misschien moeten we daar niet Arthur's topic over kapen. ;)

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 27 dec, 2022 13:31

Moet wel even lachen om de plotselinge interesse in de schaalmodellen van DNA en het betreurde faillissement van DNA.

In november 2018 bleken de DNA schaalmodellen van de Saab Viggen zó slecht verkoopbaar, dat ze voor de helft van de prijs werden aangeboden:
https://www.saabplanet.com/black-friday ... le-models/

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » di 27 dec, 2022 13:39

Arne, ik zou even een e-mail sturen aan Fendy; fendy@well-trip.com [Fabrikant voor DNA], bij mij reageerde hij bijzonder snel;

Fendy Hu
Well-Trip Limited (HK)
Well-Trip Models Industrial Co., Ltd.
Website: www.well-trip.com
Mobile:86 135 0980 5956
TEL:0769-8979 8697
FAX:0769-8230 6810

Afbeelding

Mogelijk willen ze uitverkochte modellen weer in productie nemen, misschien ook in het zwart. Niet geprobeerd.....

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » di 27 dec, 2022 13:42

RoelandV schreef:
di 27 dec, 2022 13:31
Moet wel even lachen om de plotselinge interesse in de schaalmodellen van DNA en het betreurde faillissement van DNA.

In november 2018 bleken de DNA schaalmodellen van de Saab Viggen zó slecht verkoopbaar, dat ze voor de helft van de prijs werden aangeboden
Maar toen had ik nog geen Viggen. Nog niet eens een Saab. ;)
Arthurj schreef:
di 27 dec, 2022 13:39
Arne, ik zou even een e-mail sturen aan Fendy
Leuk idee. Misschien de moeite waard.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » vr 30 dec, 2022 19:49

Kapje één is binnen via Ali, gewoon van DNA, nog twee te gaan;

Afbeelding

Nu staat de 9-5 even binnen [om het even met de 9-3 Viggen] maar we gaan voor de vier musketiers natuurlijk :-P+

Fijne jaarwisseling iedereen, op mooie[re] tijden in 2023 :wink:

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » vr 30 dec, 2022 20:39

Fijne jaarwisseling!!

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » vr 30 dec, 2022 21:44

Fijne jaarwisseling en ‘n heel goed nieuwjaar gewenst!

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » di 10 jan, 2023 23:50

DEEL 48 STALLING

Zo, het nieuwe jaar is alweer onderweg en ook alweer bij de stalling geweest voor de accucheck [en wissel]. Vorige week nog even geweest en een ingeving gehad om het contact eens aan te zetten en [het liefst] GEEN foutmeldingen te zien;

Afbeelding

Gelukkig;

Afbeelding

Dit viel mij nu pas op door de verlichting, nooit geweten;

Afbeelding

En dit zag er ook nog top uit;

Afbeelding

In het voorjaar gaat ze weer naar de detailer om de ellende van de Stelvio er af te halen en uiteraard nog naar Mink voor een [klein] lijstje.

En inmiddels ook bericht van PayPal dat de centen aan DNA retour komen, ook iets om blij van te worden.

Oh ja, net bericht dat de twee DNA glasgarages onderweg zijn naar Tilburg, life is good. Nu nog die 900 bestellen die in februari online komt :wink:

WORDT VERVOLGD!

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » vr 03 feb, 2023 18:40

DEEL 49 Nieuwe ronde, Nieuwe kansen

Inmiddels is januari weer voorbij en kijk ik [en velen met mij denk ik] uit naar het nieuwe CABRIO seizoen. De SAAB staat inmiddels zo'n 3,5 maand aan de druppellader met het kenteken geschorst bij de RDW. Ik was vroeg met de winterstalling in 2022, was even klaar met de SAAB na alle perikelen van onderhoud, strak trekken leder stoelen, problemen [radiateur] en het gesodemieter [excuses] op de Stelviopas en de schade na repatriëring etc. Maar nu gaan we de goede kant weer op, nieuw jaar, nieuwe ronde en nieuwe kansen.

Gisterenavond bij de houtkachel de betreffende pagina's over de Stelviopas nog eens zitten lezen en apart is dat het nu qua gevoel veel minder 'erg' leek dan LIVE. "Waar heb ik me over druk gemaakt": dacht ik gisteren? Ach, het is goed afgelopen en de SAAB is weer veilig op haar pootjes beland. EN, we hebben OP de Stelvio overnacht, authentiek hotel, waar ik de beste wijn van de kaart bestelde [ook geen prijs om heel zenuwachtig van te worden] en vanuit een ooghoek zag hoe de de wijn gedecanteerd werd en de vrouw die ons bediende zelf ook een goed glas nam van onze wijn, ach, het was haar gegund en ik heb er met de wederhelft hartelijk om gelachen, dat moment blijft me bij, tijdens zo'n vakantie kan en mag dat :wink:

Maar terug naar 2023, de hobby begint [of gaat beginnen] weer, dus de agenda en wensenlijst weer ter hand genomen. Oh ja, dit kwam ik tegen tijdens het opruimen van de garage... toch weer die Stelviopas... Helaas had ik dat grote flacon niet bij, had waarschijnlijk ook niets uitgemaakt;

Afbeelding

Vorig jaar het kenteken hersteld bij de RDW op 1 maart. Dat gaan we dit jaar ook weer doen, 1 maart herstellen, 2 maart naar Peter Mink voor APK/Olie/Oliefilter en, tja, wellicht toch de bobines vervangen [huidige zijn uit 2006] en de bougies. Check van de tonneau en vervanging van dat rubber [vorig jaar nieuw gevonden bij R&D] en de accukap [krassen] en wat er nog ter tafel komt..... 4 maart dan naar de detailer voor het herstel van de glascoating op de bumperhoes en lip en colourlock van de stoelen. Maar ik denk dat de motorruimte ook nog maar eens goed gereinigd moet worden, gewoon alles even goed opfrissen voor dit nieuwe seizoen.

Vandaag nog even wezen kijken, geen millimeter verplaatst;

Afbeelding

Zondag maar weer eens terug voor verfrissen;

Afbeelding

En die extra glasgarage...... gevalletje schade;

Afbeelding

Centen terug, glas in de glasbak gedaan. Bij het bestellen van die 900 Airflow [3e week deze maand] bestel ik wel een nieuwe kap :O:

WORD VERVOLGD!

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » vr 03 feb, 2023 19:43

Al ken ik de meeste verhalen al ( ;) ), het blijft heerlijk weglezen :D

Dit wordt jouw jaar om te genieten van al het moois :O:

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 19 feb, 2023 20:47

DEEL 50 Nog acht dagen te gaan.

Februari gaat altijd snel en ook dit jaar weer, op naar 1 maart waar ik het kenteken van de liefde hier weer ga herstellen bij de RDW. Eindelijk, ik kijk er reikhalzend naar uit, zitten, sleutel tussen de voorstoelen, check engine en dan... STARTEN en dat heerlijke geluid met de wetenschap dat ze gaat rijden, eerst naar de Tango om de bandenspanning correct te zetten en dan naar huis. De volgende dag naar Mink en op zaterdag naar de detailer om haar op punt te zetten. Zo'n zin in :wink:

Is er in de tussentijd nog iets gebeurd dan? Jazeker, contact gehad met Mink over de werkzaamheden [basis] voor 2023;

* APK
* Olie + filter
* Luchtfilter
* Bobines
* Accukap vernieuwen
* Tonneaucheck
* Tonneaurubber vernieuwen

Detailer;
* Glascoating [bumperhoes]
* Motorruimte reinigen/coating na Stelvio
* Colorlock stoelen
* Gewoon weer even helemaal 'op punt' zetten!

Oh ja, nog even bezig geweest met een Viggen.... Gevalletje Verstand en Emotie;

Afbeelding

Goed over nagedacht, wat is het plan en hoe graag zou ik die erbij willen? Verstand en wederhelft wonnen, wederhelft wilde er pertinent niet nog één erbij en de optie om de Black Diamond 'op te ruimen' was voor mij compleet out of the question! Gelukkig heeft die Viggen een andere [forum] liefhebber gevonden. Mooi dat ze in Nederland blijft, Martin, geniet er van.

Maar.... deze mocht dan weer wel [in een iets kleiner formaat] en inmiddels beschikbaar, dus maar snel de hand op gelegd;

Afbeelding

Afwachten op uitlevering deel 2 na het failliet van DNA Collectibles...

WORDT VERVOLGD...

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » do 02 mar, 2023 22:15

DEEL 51 RDW|Start|Beugel|Tonneau

Gisteren was de grote dag, althans voor mij dan, en eerst de schorsing van het kenteken bij de RDW opgeheven;

Afbeelding

En later in de dag met de bus naar de SAAB om haar op te halen voor de APK, Olieverversen en filter en accukap EN de bobines. En in de garage de acculader los gehaald, ramen open en daarna na 4,5 maand starten, wat een geweldige beleving;

Afbeelding

En die heerlijke sound natuurlijk [die hoor je hier natuurlijk niet];

Afbeelding

Eerst de bandenspanning terugzetten en afspuiten en naar huis en vanmorgen naar Peter Mink gebracht voor de noodzakelijke zaken;

* APK
* Olie + filter
* Accukap
* Check tonneau
* Vervanging tonneaurubber

Direct kreeg ik foto's van Max;

Afbeelding

en;

Afbeelding

Hij had de tonneau in 2020 al eens onderhanden genomen en omdat het een bekende kwaal is had ik gevraagd het nog eens te checken. Vandaar ook dat nieuwe [en dus schone] rubber. Max wil dit herstel nu uit laten besteden en het nieuwe rubber nog niet plaatsen, zonde, eerst oplossen. Afwachten met welke oplossing hij komt..... De detailer voor zaterdag maar even afgezegd, eerst dit en dan het andere er achter aan, want we willen hier weer naar toe;

Afbeelding

En dus helemaal op PUNT zetten en met name de motorruimte, draagarmen en onderzijde om KVS restanten te doen verdwijnen, pré Stelvio zeg maar...

Oh ja, deze slangenbeugel was afgebroken, zat onder V6 afdekkap, Max kon geen onderdeelnummer vinden, misschien dat ik ook eens wat onderzoekswerk kon doen;

Afbeelding

Of;

Afbeelding

Oud, poreus en met het vervangen van die bobines waarschijnlijk de geest gegeven.... Jammer, niet echt visueel en ook niet spannend, maar in het kader van originaliteit dacht Max... tja..... iemand een idee? Ik ben zelf nog niet op onderzoek uitgeweest.

De accukap was er nog niet, komt wel goed binnenkort, gaat tegelijk met die tonneau denk ik. En morgen maar weer de garagebox in, aan de druppellader, weer om open te rijden wordt ook niet voorspeld, beter ook voor die tonneau.... binnen, droog en donker. HOBBY zullen we maar zeggen...

En de 900 Turbo T16 Airflow komt morgen [kapje is er al] dus het weekend begint meteen goed!

WORDT VERVOLGD.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 20 mar, 2023 21:39

DEEL 52 Detailing|Meeting|Seppe|SAAB Berichten

Na de standaardbeurt en APK van 2 maart, gisteren een dagje bij de detailer geweest om de stoelen eens goed onderhanden te laten nemen;

Afbeelding

en;

Afbeelding

Die konden wel een opfrisbeurtje [of beurt] gebruiken.... Niet mijn stoelen maar die van medeforummer V6Aero [Roland], we hadden het gecombineerd met een minimeeting bij mijn detailer in Zundert die zich weer heeft uitgeleefd;

Afbeelding

en;

Afbeelding

Het resultaat is verbluffend! En Brian [detailer] is ook een ware SAAB liefhebber, "zolang ze maar op de weg blijven": was zijn reactie op dit kunstwerkje. Tja, geen speld tussen te krijgen natuurlijk als mede SAAB liefhebber.

Maar het spreekt voor zich dat deze klus niet in vijf minuten gedaan was en omdat we geen uren op Brian zijn vingers wilden loeren en hem rustig zijn werk wilden laten doen zijn we een lunch gaan doen om weer eens bij te kletsen over allerhande onderwerpen waaronder uiteraard de gezamelijke hobby; SAAB. Toevallig kwamen we uit bij vliegveld SEPPE, of, zoals het tegenwoordig heet, Breda International Airport. Dit ligt in Bosschenhoofd tussen Breda en Roosendaal en had dus net zo goed 'Roosendaal International Airport' kunnen heten. Maar goed, dit terzijde, we bleven dichtbij SAAB, verbondenheid met de luchtvaart [alhoewel er geen jachtvliegtuigen, laat staan SAAB gestationeerd waren], jammer....;

Afbeelding

Zie je wel, SEPPE;

Afbeelding

En Roland had nog een mooi stapeltje bij van SAAB Berichten vanaf 2007, ver voor mijn SAAB leven, dus die wilde ik wel graag hebben;

Afbeelding

en;

Afbeelding

Prachtig dus; gisteren het eerste exemplaar zitten lezen;

Afbeelding

April 2007, later bedacht ik me dat onze SAAB toen pas 9 maanden oud was en op 22 maart 2007 in Nederland ingevoerd is en bij de vorige eigenaren terecht is gekomen die haar 4.850 dagen in hun bezit hebben gehad. Ook grappig is het artikel over Koenigsegg; SAAB bestond toen nog en wie had toen kunnen vermoeden dat juist dat Koenigsegg bijna SAAB had overgenomen van GM.... We hebben nog wel even wat te lezen voordat we actueel zijn met die SAAB Berichten.... En intussen als afwisseling;

Afbeelding

of;

Afbeelding

En die SAAB Berichten kun je ook mooi even gebruiken als invoegblad zodat de vitrinekapjes niet beschadigen;

Afbeelding

De oplettende lezer/kijken heeft haar al gespot in het stapeltje; de 900 Turbo 16 Airflow, ze is binnen!

Oh ja, de tonneau [roestvorming], dat moet nog aangepakt worden, ik ben er al wel uit dat het gewoon helemaal perfect aangepakt moet worden, roest weg, blank, strakzetten, primen en opnieuw spuiten, Fabrieksnieuw moet het weer worden, niet zoals dat andere "Fabrieksnieuw" uit Vught/Best, maar wel, ach laat ook maar, komt goed, ze staat nu sinds 4 maart weer in The Box, toch geen weer voor een mooi toertochtje, dus die paar extra weken maakt ook niet meer uit.....

Daarna weer naar de detailer om alles weer in het glas te laten zetten en haar weer op POINT te krijgen....

WORDT VERVOLGD!

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 20 mar, 2023 22:40

Leuk weer te lezen en het was een mooie middag :). En als bonus met strakke stoeltjes weer huiswaarts, erg blij met het resultaat!

Plaats reactie