materiaal cabrioletkap (buitenkap)
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: materiaal cabrioletkap (buitenkap)
Over het schoonmaken van cabrioletkappen is hier al het een en ander geschreven.
Zelf doe ik eerst inweken met Biotex. In dat schoonmaakmiddel zitten enzymen die organisch vuil afbreken. Enzymen werken niet bij lage temperaturen dus het water waarin die Biotex is opgelost moet handwarm zijn. Na inweken zéér goed uitspoelen.
Daarna doe ik zelf een schoonmaak ronde met een All Purpose Cleaner, een APC. Die wordt veel gebruikt in de groep van detailers, je kunt hiermee ook de waskracht aanpassen aan het beoogde doel. Ik gebruik een concentratie van 1:7 van dit spul: https://www.carclean.com/nl/valet-pro-c ... -wash.html Je kunt ook rustig een speciaal voor het reinigen van cabrioletkappen gebruiken, zoals je hier kunt vinden: https://www.carclean.com/nl/exterieur/r ... kreinigers Allemaal goed spul, alleen wat duurder.
Breng het reinigingsmiddel aan en borstel het goed in met een paardenharen borsteltje. Zorg dat je het hele oppervlak goed bewerkt dus ga in kruislingse bewegingen of zo.
En daarna weer ontzettend goed uitspoelen. En daarna nog weer een keer ontzettend goed uitspoelen. Alle zeepresten moeten weg zijn want die hinderen de hechting van het impregneermiddel.
Wat je niet moet doen is met een hogedrukreiniger je dak afspuiten. Dat kan het doek beschadigen, dat blijf je zien.
Vaak wordt ook groene zeep aanbevolen en ik vind dat zelf geen goede raad. In groene zeep zit glycerine en dat is ontzettend slecht weg te spoelen waardoor ook weer het impregneermiddel niet hecht.
En ik heb nog nooit gehoord van reinigingsmiddelen voor een cabrioletkap die slecht zijn voor je lak. Andersom zou eerder het geval zijn.
Zelf doe ik eerst inweken met Biotex. In dat schoonmaakmiddel zitten enzymen die organisch vuil afbreken. Enzymen werken niet bij lage temperaturen dus het water waarin die Biotex is opgelost moet handwarm zijn. Na inweken zéér goed uitspoelen.
Daarna doe ik zelf een schoonmaak ronde met een All Purpose Cleaner, een APC. Die wordt veel gebruikt in de groep van detailers, je kunt hiermee ook de waskracht aanpassen aan het beoogde doel. Ik gebruik een concentratie van 1:7 van dit spul: https://www.carclean.com/nl/valet-pro-c ... -wash.html Je kunt ook rustig een speciaal voor het reinigen van cabrioletkappen gebruiken, zoals je hier kunt vinden: https://www.carclean.com/nl/exterieur/r ... kreinigers Allemaal goed spul, alleen wat duurder.
Breng het reinigingsmiddel aan en borstel het goed in met een paardenharen borsteltje. Zorg dat je het hele oppervlak goed bewerkt dus ga in kruislingse bewegingen of zo.
En daarna weer ontzettend goed uitspoelen. En daarna nog weer een keer ontzettend goed uitspoelen. Alle zeepresten moeten weg zijn want die hinderen de hechting van het impregneermiddel.
Wat je niet moet doen is met een hogedrukreiniger je dak afspuiten. Dat kan het doek beschadigen, dat blijf je zien.
Vaak wordt ook groene zeep aanbevolen en ik vind dat zelf geen goede raad. In groene zeep zit glycerine en dat is ontzettend slecht weg te spoelen waardoor ook weer het impregneermiddel niet hecht.
En ik heb nog nooit gehoord van reinigingsmiddelen voor een cabrioletkap die slecht zijn voor je lak. Andersom zou eerder het geval zijn.
-
avg
- Geregistreerd lid
@chef 9396. De afbeelding die jij stuurde is een zwart-bruine verpakking (blik, 1 liter) . Ik heb hetzelfde besteld en kreeg een blauwe verpakking (witte letters, blik, 1liter)
Weet jij of dat hetzelfde is, maar misschien nieuwe verpakking. Of zijn deze twee echt verschillend??
Weet jij of dat hetzelfde is, maar misschien nieuwe verpakking. Of zijn deze twee echt verschillend??
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Volgens mij is dat hetzelfde. Voor zover ik weet is er enkel een verschil tussen fabsil gold en fabsil UV.
-
rvdb
- Donateur (6x)

Als ik op de site van Fabsil kijk hebben ze blijkbaar een nieuwe huisstijl/ verpakking, nu blauw.
-
avg
- Geregistreerd lid
Dat vermoeden had ik ook. Maar bij die nieuwe huisstijl ontbreekt de toevoeging ‘gold’. Vandaar mijn twijfel
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Ik heb die van mij gedaan met Ultramar, zeer tevreden over. https://www.ultramarxl.com/
-
rvdb
- Donateur (6x)

Voor wat het waard is: Ik heb beide op meerdere cabrio's gebruikt en in mijn ervaring kan Ultramar niet in de schaduw van Fabsil Gold staan. Een hele kleine steekproef, ik weet het 
-
avg
- Geregistreerd lid
@rvdb : Je bedoelt dat Ultramar minder goed voldoet dan Fabsil gold?
-
gsuk
- Geregistreerd lid
Moet eerlijk zeggen dat die offerte een aantal jaren geleden was voor mijn 9-3 og .Style&Co schreef: voor die 1700 euro krijg je een compleet nieuw dak (dus alle lagen) inclusief montage? Mij werd laatst een indicatie van 2500 a 2750 euro opgegeven
Wel het merk Sonnenland en ink montage (in Zwanenburg)
Mijn dak had een aantal slijt plekken maar was wel kurkdroog
Uiteindelijk niet gedaan.
Zou inderdaad kunnen dat een kap veel duurder is tegenwoordig
-
rvdb
- Donateur (6x)

In mijn ervaring is Fabsil Gold inderdaad veel effectiever met een langere standtijd.
avg schreef: ↑za 08 feb, 2025 10:59@rvdb : Je bedoelt dat Ultramar minder goed voldoet dan Fabsil gold?