cabrio cleanen + impregneren

Voor alle Saab cabrio rijders
triple
Geregistreerd lid

Bericht door triple » zo 22 nov, 2009 15:48

Rij al bijna vier jaar in mijn NG900 maar het dak is in de loop der tijd steeds vlekkiger geworden. Groene zeep sopje, met borstel inwrijven en afspoelen hielp wel iets maar de streperigheid bleef.

Zaterdag nam ik het besluit een oplossing te vinden. ik kwam erachter dat groene zeep inborstelen en vv met de nagels over het dak tot gevolg had, dat het onder mijn nagels erg groen werd. Het moet er dus af en spoelen doet dat niet! Geprobeerd met een theedoek het dak direct na het borstelen af te nemen - geen effect.

Daarna, eureka, een oude handdoek geprobeerd. Neem een wat ruige, volledig droge handdoek, behandel het dak deel voor deel. Borstel het deel in met sopje groene zeep en daarna, in de richting van de weving van het dak in één richting wrijven met je vier vingers in de handdoek, stevig maar niet te hard. Je ziet dan de opeenhoping van vocht met de algen, die vervolgens snel dwars op de weving met de handdoek opvegen. Gebruik steeds opnieuw een droog gedeelte van de handdoek, zodra 'ie nat is neemt 'ie geen groen meer op. Zo heb ik vier handdoeken volledig "groen gemaakt".. Je ziet ook vanzelf wanneer het dak schoon wordt, dan wordt het groen op de handdoek lichter.

Ik heb nu, na jaren tobben, een perfect schoon dak dat er als nieuw uit ziet!

rovako
Geregistreerd lid

reinigen

Bericht door rovako » ma 23 nov, 2009 12:23

kijk hier zijn mensen die het begrijpen :wink:
wij zeggen al jaren schoonmaken met groene zeep en geen andere onzin middelen, gaat alleen je kap maar van lekken naar van loop van tijd.
aangezien je rubberlaag die in dit kapmateriaal zit oplost.
top heren en dames.
:D

Roger
Geregistreerd lid

Re: cabrio cleanen + impregneren

Bericht door Roger » ma 24 mei, 2010 22:45

Ik heb onlangs een 1995 NG cabrio onder handen gehad (binnen- en buitenreiniging). Wasstraat, buitenslaper, m.i. nog nooit iets aan gedaan en echt duidelijke mos- en algengroei erop. Speciale anti mos en algen reiniger gebruikt (ook geschikt voor textiel), 48u in laten werken en afgespoeld: de drab liep er zo vanaf, de dikke platen alg een tweede behandeling gegegeven. In laten werken (24u), opnieuw afgespoeld en laten drogen. Met de stofzuiger eroverheen en als nieuw. Het middel beschermt tevens ongeveer een jaar tegen nieuwe algenvorming. Toen ik na een week de klant sprak en op het dak klopte kwam er opnieuw groene stof uit, dit doordat het middel nawerkt en alle alg in het materiaal dood, zonder verder iets aan te tasten. Het kost tijd, maar je hoeft niet te borstelen, het laat alles intakt en verwijderd de alg volledig, ook diep uit de stof. Spulletje is niet goedkoop in aanschaf (20,- per liter, minimale afname 20l) maar in een verdunning van 1 op 20 tot 1 op 40 te gebruiken. Voor de kap heb ik 1 liter verdund materiaal gebruikt (1/30: scheutje dus). Tevens de gebruiken voor schuttingen, opritten, muren, zonneschermen, zeildoek etc.
Ik heb de klant het dringende advies gegeven uit de wasstraat weg te blijven.

joyofdriving
Geregistreerd lid

Bericht door joyofdriving » di 25 jun, 2013 18:09

Roger schreef:Ik heb onlangs een 1995 NG cabrio onder handen gehad (binnen- en buitenreiniging). Wasstraat, buitenslaper, m.i. nog nooit iets aan gedaan en echt duidelijke mos- en algengroei erop. Speciale anti mos en algen reiniger gebruikt (ook geschikt voor textiel), 48u in laten werken en afgespoeld: de drab liep er zo vanaf, de dikke platen alg een tweede behandeling gegegeven. In laten werken (24u), opnieuw afgespoeld en laten drogen. Met de stofzuiger eroverheen en als nieuw. Het middel beschermt tevens ongeveer een jaar tegen nieuwe algenvorming. Toen ik na een week de klant sprak en op het dak klopte kwam er opnieuw groene stof uit, dit doordat het middel nawerkt en alle alg in het materiaal dood, zonder verder iets aan te tasten. Het kost tijd, maar je hoeft niet te borstelen, het laat alles intakt en verwijderd de alg volledig, ook diep uit de stof. Spulletje is niet goedkoop in aanschaf (20,- per liter, minimale afname 20l) maar in een verdunning van 1 op 20 tot 1 op 40 te gebruiken. Voor de kap heb ik 1 liter verdund materiaal gebruikt (1/30: scheutje dus). Tevens de gebruiken voor schuttingen, opritten, muren, zonneschermen, zeildoek etc.
Ik heb de klant het dringende advies gegeven uit de wasstraat weg te blijven.

Beste Roger,

Weet je nog hoe dat spul heet dat je voro het dak gebruikt hebt. Was je er ook naderhand nog tevreden over?

Groetjes joyofdriving

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 25 jun, 2013 19:13

Wasstraat ?? Met een cabrio ?? :wtf:

Randolph
Geregistreerd lid

Bericht door Randolph » vr 22 sep, 2017 9:56

Ergens last van Monday?? :-S+ :-S+

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 22 sep, 2017 10:12

"bericht" van monday is verwijderd.

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » vr 22 sep, 2017 22:17

Mijn dak lekt (slaat door bij hevige regenval). Toen ik de auto kocht in 2011 was het dak keurig. Braaf als ik ben heb ik het vervolgens altijd met groene zeep schoongemaakt. Het dak is nu niet meer zo mooi en wat ik vervelender vind; alle raamrubbers hebben een vieze uitslag. Ik weet bijna zeker dat dit van die groene zeep komt. Of het doorslaan en lekken ook van de groene zeep komt durf ik niet te zeggen... Binnen nu en een paar maanden gaat er een nieuw dak op. Kost een paar centen maar dat heb ik er wel voor over.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » zo 24 sep, 2017 23:48

Die eeuwige cabriokap ook altijd :-)

Ik zal wel eigenwijs zijn, maar er is bij mij nog nooit 1 veeg zeep op de kap gekomen.
Het enige wat ik doe is de kap natmaken met de shower functie op de tuinslang sproeikop en vervolgens de hele kap met meerdere badstof handdoeken opwrijven.
Niet hard maar met lichte druk. Zodra het deel wat ik gebruik donkerder wordt, neem ik weer een schoon deel. Voor de hele kap gebruik ik wel 3 a 4 redelijk grote, zachte badstof handdoeken. Na afloop zijn ze behoorlijk grijs/zwart.

De kap gaat inmiddels al 305.000 km mee :-) (sinds 2008) lekt geen druppel en is na de opknapbeurt weer mooi egaal zwart...... net nieuw.....

Eigenwijs ? Kan zijn....... maar voor mij geen groene zeep en impregneermiddeltjes :-)

Ik zou nog wel willen weten hoe jullie de dak hemel schoonmaken.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 25 sep, 2017 13:05

Geen ervaring met het schoonmaken van de dakhemel, maar ik weet wel dat het enorm scheelt qua vervuiling als je de achterste hoofdsteunen en daaromheen schoon houdt. De hemelbekleding komt daar namelijk nét tegenaan bij het openen/sluiten.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » ma 25 sep, 2017 18:19

Heeej...... dat was me nog niet opgevallen. Maar dat zou best de verklaring kunnen zijn.
Het is niet veel, maar het stoort me :-)

Ik dacht dat het vervuiling van buiten was die via het ventilatiesysteem naar binnen komt.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » ma 25 sep, 2017 18:28

Binnenhemel schoonmaken heb ik bij een 9-3OG slechte ervaring mee. Heb het een keer met textielreiniger ingesmeerd en uitgeveegd. Na verloop van tijd laat de stof los van de isolatie. Hierdoor krijg je een lelijke hangende hemel met allemaal rimpels.
De hemelbekleding van de sport cabrio is wat degelijker en er zit nog een losse isoaltielaag tussen. Ik zou heel voorzichtig met een beetje water proberen schoon te maken.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » di 26 sep, 2017 20:40

Op zoek naar antwoorden of hét antwoord, kwam ik o.a. op een oud forum waar Wax-it zich leesbaar ook thuis voelde :-)
Daar beweerde iemand het cabriohemel te stofzuigen........
Weer een ander gebruikte een stoom apparaat.

Ik begin maar eens met de stofzuiger, op een lage stand.
(Het lijkt toch vooral veel stof te zijn dat er op en in zit)

Plaats reactie