B motor vervangen door H motor ?

1967-1984
Plaats reactie
joost
Geregistreerd lid

B motor vervangen door H motor ?

Bericht door joost » ma 22 aug, 2005 21:34

Hallo, in mijn saab 99 EMS van 1978 heb ik nu de tweede B motor met lekke waterpomp. Kun je deze B motor vervangen door een H motor of vergt dat veel aanpassingen ? Of kan het helemaal niet .

Thom
Donateur
Donateur

B-motor

Bericht door Thom » ma 22 aug, 2005 22:25

Vervangen kan wel maar vergt wel enige aanpassingen. O.a. waterslangen en het schutbord. In de Saabs 99 vanaf 1981 (met H-motor) is er een extra ruimte in het schutbord voor o.a. de externe waterpomp. Is vaker gedaan (met moker, hydraulische pers of laskunsten). Ook heb ik eens gehoord dat iemand de motorsteunen had verplaatst waardoor de motor er ook zo in paste.
Je zult misschien ook wat electra moeten aanpassen, in ieder geval als de H-motor van na 1984 is want dan zit de startmotor aan de andere kant van het blok.
NB voor zover je het belangrijk vind: juist een EMS verliest veel originaliteit indien er een H-motor in wordt gemonteerd! Je kunt ook een electrische waterpomp overwegen, er zijn mensen hier op het forum die hier mee ervaring hebben.

joost
Geregistreerd lid

Bericht door joost » di 23 aug, 2005 22:06

Tja, nog even goed over nadenken wat het meest zinvol en het minste werk is de auto is voor dagelijks gebruik n.l.
Bedankt voor je reactie

Plaats reactie