4bak vervangen door 5bak

1967-1984
Plaats reactie
jort
Geregistreerd lid

4bak vervangen door 5bak

Bericht door jort » wo 31 dec, 2003 0:52

Hallo,

ik heb een Hmotor met 5bak kunnen krijgen en deze ga ik inbouwen in mijn 99 waar eerst een Bmotor met 4bak in stond. Hierbij ontstaat meteen een probleem met de versnellingspook, deze is niet berekend op 5(+R) standen. Weet iemand of je deze pookinstallatie aan kan passen en zo ja, hoe? Alvast bedankt groeten jort.

janwillem
Geregistreerd lid

Re: 4bak vervangen door 5bak

Bericht door janwillem » ma 05 jan, 2004 14:12

jort,

Het schakelhuis van een 4-bak is hiervoor (in principe) niet geschikt. Het beste is het schakelhuis + schakelstang + bevestiging van schakelstang aan 5-bak over te zetten (alles dus). Afhankelijk van type moet de schakelstang enkele centimeters worden ingekort (als de bak van een 900 is, anders niet). Het schakelhuis van de 99 (4 bak) kun je aanpassen, maar dit is veel werk. Het enige voordeel is dat je het contactslot niet hoeft over te zetten en dat het uiterlijk onveranderd blijft. Ik kan, indien gewenst, hiervan een beschrijving geven.

(als je meer details hebt, type en jaar van beide bakken, kan ik gerichter info geven)

succes.
janwillem

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » ma 05 jan, 2004 21:25

Op www.saabnet.com (99 bulletin board) is momenteel ook een discussie over dit onderwerp gaande.

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » za 24 jan, 2004 22:48

bedant voor de reacties.
ontwikkeling: De 'H-motor is een stukje langer dan de B-motor ivm de waterpomp/poelies. Dus deze kwamen tegen het tussenschot aan! Ik heb nu de motor ongeveer 20 mm naar vorgen verplaatst. Door niewe gaten toe boren in de motorsteunen was dit een redelijk eenvoudige klus. Leidingen kabels en slangen geven allemaal wel wat mee en volgens mij levert 2 cm voor de aandrijfassen ook geen problemen op. Het versnellingspook mechanisme is ook nog iets heen en weer te verplaatsen en deze afstand kon nog net lukken.

Nog even een klein vraagje: Het verhaal van 'brandstof aanvoer, filter, pomp, carburateur' is op de H-motor ook anders dan de Bmotor. Op de Hmotor trof ik een T-stukje aan tussen de pomp en de carburateur, de derde riching ging naar een filtertje en stopte daar. Heel vaag. Zowel met haynes als kluwer kwam ik hier niet uit.
groeten Jort

janwillem
Geregistreerd lid

Bericht door janwillem » za 21 feb, 2004 18:16

jort,

is was nog vergeten te melden dat je ook eigenlijk de schakelstang (van huis naar bak) had moeten vervangen. Dit omdat bij jouw type 5-bak hier aan een kunststof blokje met veer is bevestigd, om de pook in de "neutrale stand" tussen de 3de en 4de versnelling te laten staan. Je hebt het niet echt nodig, maar je kunt de versnellingen gemakkelijker vinden. (met name de 3de)

(Bij de oude 4 bakken zit dit mechaniek in de bak, net als bij de latere 5-bakken)

janwillem

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » do 26 feb, 2004 23:41

Ja inderdaad, maar er zat vreemdgenoeg ook niks van een veer in de oude situatie. Misschien kan ik er nog iets in knutselen, de ruimte laat het in ieder geval wel toe. Morgen heb ik na drie weken op het eiland even een weekje vakantie (voor de saab :D). Zullen we eens zien of het nu goed gaat.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 27 feb, 2004 0:01

ik heb nog wel zo'n schakelmechaniek voor je, mocht je die willen

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » vr 04 jun, 2004 1:29

Hallo, door omstandigheden heeft het project even stil gelegen maar de motor draait ondertussen prima, waarschijnlijk moet de schakelstang in de nieuwe situatie toch nog iets verlengt worden want met het andere schakelmechanisme van janwillem erin kan hij nog steeds niet alle standen lekker bereiken. Maar dan moet het in princype goed komen.
Nu alleen nog even op zoek naar een nieuwe hydauliek koppelingsleiding (iemand suggesties?) en de GL kan met zijn nieuwe motor zijn eerste meters maken.
jort.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 22 jun, 2004 12:26

Hoi,

Je wist dat er een ander (iets langer) rubber tussen de bak en het schakelmechanisme hoort te zitten?

groeten Sander

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » do 24 jun, 2004 12:48

Die zat inderdaad aan de motor die er nu in is gekomen, deze paste echter niet op de schakelstang van de auto daarom heb ik de rubber overbrenging van de auto genomen, die paste wel op beide. Misschien draagt ook dit bij aan een nu te korte schakelstang. Zodra ik een koppelingsleiding heb gevonden zal ik de schakelstang doorzagen en een paar centimeter verlengen. Heeft iemand misschien nog een koppelingsleiding liggen die ik voor een redelijk prijsje kan overnemen?

vriendelijke groet Jort.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 24 jun, 2004 12:58

Probeer het eens bij V/D Laan in Overschild!

groeten Sander

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » do 04 nov, 2004 19:57

Het is ondertussen gelukt om het schakelmechanisme van de 4bak dusdanig aan te passen dat deze zonder problemen voor de 5bak gebruikt kan worden.
Omdat deze (H) motor twee centimeter naar voren staat in vergelijking met de oude (B) motor heb ik de schakelstang eerst twee centimeter verlengt.
Het probleem was nu alleen nog dat voor de 5bak een grotere hoekverdraaing van de schakelstang nodig was. Dit was te bereiken door de ring die aan het eind van de schakelstang zit, die dus om de kogel van de schakelpook heen beweegt, plaatselijk bij te veilen. En dan zodanig dat de schakelpook en dus de kogel een grotere uitslag kan maken bij een horiontale beweging (bijvoorbeeld door het neutraalgebied). Dat is dus veile rond de stift en de stang aan de andere kant van de kogel.
Toen heb ik er een plastic schakelpatroon van een 5bak onder gemonteerd en een puist bovenop de stiftpen gelast omdat die niet tot de bodem van het nieuwe schakelmechanisme rijkte. Alle standen zijn probleemloos te bereiken, ook de achteruit-beveiliging werkt prima. In princype operatie geslaagd.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » do 04 nov, 2004 20:02

jort schreef:Het is ondertussen gelukt om het schakelmechanisme van de 4bak dusdanig aan te passen dat deze zonder problemen voor de 5bak gebruikt kan worden.
Omdat deze (H) motor twee centimeter naar voren staat in vergelijking met de oude (B) motor heb ik de schakelstang eerst twee centimeter verlengt.
Het probleem was nu alleen nog dat voor de 5bak een grotere hoekverdraaing van de schakelstang nodig was. Dit was te bereiken door de ring die aan het eind van de schakelstang zit, die dus om de kogel van de schakelpook heen beweegt, plaatselijk bij te veilen. En dan zodanig dat de schakelpook en dus de kogel een grotere uitslag kan maken bij een horiontale beweging (bijvoorbeeld door het neutraalgebied). Dat is dus veile rond de stift en de stang aan de andere kant van de kogel.
Toen heb ik er een plastic schakelpatroon van een 5bak onder gemonteerd en een puist bovenop de stiftpen gelast omdat die niet tot de bodem van het nieuwe schakelmechanisme rijkte. Alle standen zijn probleemloos te bereiken, ook de achteruit-beveiliging werkt prima. In princype operatie geslaagd.
Knap staaltje werk als het allemaal naar behoren werkt!

Plaats reactie