Nieuw lid, en misschien ook "nieuwe" saab-bezitter

1967-1984
JaM
Geregistreerd lid

Nieuw lid, en misschien ook "nieuwe" saab-bezitter

Bericht door JaM » wo 20 apr, 2005 19:33

Hoi,

ik ga binnenkort kijken naar een Saab 99, uit 1976. Het is een 2.0 GL.
Ik wil de auto vooral gaan gebruiken als "weekend" en vakantie-auto, dus extreem veel kilometers zal ik er niet mee maken.
Wat tips met betrekking tot onderhoud, en waar op te letten bij de aanschaf zouden me erg welkom zijn ! Ik heb al wel wat dingen gelezen mbt de versnellingspook, en er schijnt ook een revisie aan te moeten komen voor de startmotor...
Ik ben een redelijk handig mens, wat betreft knutselen en klussen, maar (nog) niet mbt auto's/motoren.

Tips ? Adviezen ? Aan- of afraders ?? :D Alles helpt !

dennis
Geregistreerd lid

Re: Nieuw lid, en misschien ook "nieuwe" saab-bezi

Bericht door dennis » wo 20 apr, 2005 19:35

Welkom bij het forum en veel plezier met je Saab!

Tip: via Kremer en Partners kan je je auto voordelig als klassieker verzekeren (max 7500km/jaar) via de zoekfunctie kan je e.e.a. er over vinden.

Groet,
Dennis

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » wo 20 apr, 2005 20:09

:D Ja, die inderdaad. Ben net even wezen kijken (wooon in de buurt), en heb morgen een afspraak. Zag al wel wat roest op de scheidingslijn van voorscherm/binnenspatbord... Repareren zal niet al te lastig zijn, maar wat zegt dat over de rest ?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 20 apr, 2005 22:43

zegt niets over de rest. Auto kan heel goed voor de rest nog knettehrad zijn. Verslik je alleen niet in schermpje vervangen/roestvrij maken. Gaat veel tijd en/of geld inzitten.

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » wo 20 apr, 2005 23:04

Ja, hier en daar wat plekken plamuren/schuren/spuiten is niet zo'n probleem... heb ik al eens eerder gedaan (bij een Renault weliswaar). Schermen vervangen zal ik waarschijnlijk moeten laten doen... Ik kan niet lassen en heb geen schuur.

Hoe kan ik checken of die auto nog "hard" is ? Kan toch moeilijk er met een schroevedraaier in gaan steken... toch ?

En, is 800 € teveel voor zoiets ? Wetende dat er een revisie van de startmotor aankomt (volgens verkoper 150 €)...?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 20 apr, 2005 23:39

nee vind 800 niet zoveel, gesteld dat ie voor de rest goed is. Ik had m zelf ook al gespot als 'interessant'. Die startmotor kun je wellicht elders (lees hier) nog wel goedkoper krijgen.
Maar pingelen kan nooit geen kwaad natuurlijk :lol:

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » wo 20 apr, 2005 23:44

Ik weet dat t laat is, maar heb je nog tips ? Ik ga morgen kijken/praatje maken/proefrijden...??
Het schijnt dat deze auto van een "saab-nederland" iemand is geweest, en iets met de promotie van dit model te maken had...? Zegt me niets, persoonlijk. Ben wel vergeten om het kenteken op te nemen...

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 21 apr, 2005 1:06

Let op roest, zou ik zeggen. Saab kunnen vooral in de wielkasten best goed roesten.

Die startmotor hoeft zoals style ook al zei het probleem niet te zijn.

groeten

Hannes

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » do 21 apr, 2005 7:40

En als zoiets vervangen moet worden, wat zou dat dan kosten, ongeveer ?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » do 21 apr, 2005 20:22

Roest was bij mijn 99 voor herstel een groot probleem, Wielkasten voor boven op gek genoeg en achterzijde bij het achterwiel onderaan.
hemeltjes en zittingen die zakken is vrij vaak voorkomend en niet zo erg en misschien wel leuk om op af te dingen.
Kettingspanners zijn of waren link bij de oudere modellen, informeer of de eigenaar weet hoe het daar mee zit.
Succes

John

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » vr 22 apr, 2005 19:41

Ik ga het niet doen... dus als er andere liefhebbers zijn; go your gang :) . Ik ben bang dat er (te) veel onderhoud aan gaat komen voor mij... en mijn beperkte budget.
Ik moet wel zeggen dat íe erg lekker reed... vergeleken met mijn vorige auto's. Dat wil nog niet zeggen dat ik saab-verslaafd ben, maarrrrr... misschien komt dat nog als ik een "fatsoenlijke" baan heb + dito salaris. Dan kan ik die enkele onderdelen die er eventueel nodig zijn wel/makkelijker betalen.

Bedankt voor alle hulp, tot zover...

JaM

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 22 apr, 2005 22:45

zit redelijk in de classic 900's maar wat minder in de 99's.... een 99 GL... wat zit daar allemaal op en aan??? Gewoon een 2 liter carburateurmotor, 4 versnellingen en that's it??? Stuurbekrachtiging misschien?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 22 apr, 2005 22:48

nee Willem, de sportschool kan je met zo'n wagen wel de deur uit doen.

JaM
Geregistreerd lid

Bericht door JaM » vr 22 apr, 2005 23:01

Moet eerlijk zeggen dat dat me nogal meeviel :) ... maar ik ben dan ook renaults gewend zonder stuurbekrachtiging, misschien helpt dat. inparkeren ging wel wat "stroef", maar rijden en bochten ging vrij "normaal".

Plaats reactie