enkele onderdelen nodig voor Saab 99GL CC 1976

1967-1984
sphere3d
Geregistreerd lid

enkele onderdelen nodig voor Saab 99GL CC 1976

Bericht door sphere3d » vr 28 dec, 2007 22:20

Ik heb nodig de volgende onderdelen voor mijn Saab99GL CC ('76):

plastic geleider onder de motorkap op het spatbord (zie foto)
zwarte deurvergrendelingsknop (zie foto)

http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum59.html

Heb ook een kapotte klok in mijn unit, wie heeft er nog een liggen? (zie: http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum57.html)

Daarnaast ben ik op zoek naar (2x) US koplampen met grill. Wie ow wie weet iets :-) :-)

En enkele fotos van het opknappen:
http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum60.html

Robert

baszwolle
Geregistreerd lid

Re: enkele onderdelen nodig voor Saab 99GL CC 1976

Bericht door baszwolle » vr 28 dec, 2007 22:26

sphere3d schreef:Ik heb nodig de volgende onderdelen voor mijn Saab99GL CC ('76):

plastic geleider onder de motorkap op het spatbord (zie foto)
zwarte deurvergrendelingsknop (zie foto)

http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum59.html

Heb ook een kapotte klok in mijn unit, wie heeft er nog een liggen? (zie: http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum57.html)

Daarnaast ben ik op zoek naar (2x) US koplampen met grill. Wie ow wie weet iets :-) :-)

En enkele fotos van het opknappen:
http://homepage.mac.com/sphere3d/Saab99 ... bum60.html

Robert

FHR pmen, die heeft het wel liggen,op de us-light na dan.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 29 dec, 2007 1:10

ohw ja, niet pmen maar BELLEN....zegt ie

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 29 dec, 2007 12:36

Ik heb nog een identieke klok liggen.
Ik zou ze wel liefst in zijn geheel verkopen (dus met snelheidsmeter erbij).

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » za 29 dec, 2007 19:18

Had ik al gezegd dat ik het een mooi ding vind? Bij deze dan. Weet je zeker dat je klok niet meer te fixen is? Als je die van die Belg overneemt; niet de oude weggooien! Daar zijn wel geinteresseerden voor :)

Kijk je uit overigens met die RVS-schroeven bij je ventilatierooster? Verschillende metaalsoorten op elkaar willen nog wel eens voor ruzie en mogelijk snelle roest zorgen. Maar ik weet er nogal weinig vanaf.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 29 dec, 2007 20:31

Menno schreef:Had ik al gezegd dat ik het een mooi ding vind? Bij deze dan. Weet je zeker dat je klok niet meer te fixen is? Als je die van die Belg overneemt; niet de oude weggooien! Daar zijn wel geinteresseerden voor :)

Kijk je uit overigens met die RVS-schroeven bij je ventilatierooster? Verschillende metaalsoorten op elkaar willen nog wel eens voor ruzie en mogelijk snelle roest zorgen. Maar ik weet er nogal weinig vanaf.
Te gierig om een nog werkende te kopen van 'die Belg'? :twisted:

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » za 29 dec, 2007 20:44

S@@bman schreef:
Ja, ik geef m'n geld liever uit aan benzine voor Beringen :wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 29 dec, 2007 20:45

Menno schreef:
S@@bman schreef:
Ja, ik geef m'n geld liever uit aan benzine voor Beringen :wink:
Eerst kom ik eens langs :D .

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 29 dec, 2007 22:17

Menno schreef:Had ik al gezegd dat ik het een mooi ding vind? Bij deze dan. Weet je zeker dat je klok niet meer te fixen is? Als je die van die Belg overneemt; niet de oude weggooien! Daar zijn wel geinteresseerden voor :)

idd. Nu weet ik niet precies waar de schroeven in vast zitten. De auto of een tussenpaneel/houder iod. Maar altijd geldt: bij contact tussen 2 verschillende metalen ontstaat potentiaalverschil en het minst edele metaal gaat roesten. Dit heet contactcorrosie. Als je precies wilt weten hoe het werkt: google. Wat je moet onthouden: bij rvs schroeven in een stalen paneel, zal het paneel gaan roesten. En hard ook want je hebt een potentiaalverschil opgewekt door 2 verschillende metalen te gebruiken.

RVS in kunststof is geen probleem, maar rvs in staal is vragen om problemen.

sphere3d
Geregistreerd lid

Bericht door sphere3d » za 29 dec, 2007 22:26

Paul99 schreef:

idd. Nu weet ik niet precies waar de schroeven in vast zitten. De auto of een tussenpaneel/houder iod. Maar altijd geldt: bij contact tussen 2 verschillende metalen ontstaat potentiaalverschil en het minst edele metaal gaat roesten. Dit heet contactcorrosie. Als je precies wilt weten hoe het werkt: google. Wat je moet onthouden: bij rvs schroeven in een stalen paneel, zal het paneel gaan roesten. En hard ook want je hebt een potentiaalverschil opgewekt door 2 verschillende metalen te gebruiken.

RVS in kunststof is geen probleem, maar rvs in staal is vragen om problemen.

Deze schroeven zitten in iets wat op hout lijkt! Dus niet rechtsteeks in staal.
Wel heb ik de chromen spiegels met rvs schroeven vast gezet... iemand een idee welk soort schroeven ik beter kan nemen hiervoor??

Robert

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 29 dec, 2007 22:31

sphere3d schreef:Deze schroeven zitten in iets wat op hout lijkt! Dus niet rechtsteeks in staal.
Wel heb ik de chromen spiegels met rvs schroeven vast gezet... iemand een idee welk soort schroeven ik beter kan nemen hiervoor??

Robert
Verzinkte schroeven (= min of meer standaard) zijn prima. In de boutenboercatalogus heet dat ELVZ (electrolitsch verzinkt).

sphere3d
Geregistreerd lid

Bericht door sphere3d » za 29 dec, 2007 22:41

.
Dank! Ik ook! En nee gooi niets weg. Vond zelfs nog een doos vol met orginele saab o-ringen en andere rubbers (met rubber grease!).
Heb vandaag ook nog een andere enorm roest plek (inmiddels dus een gat) gevonden, in de wielkast, links achter ter grote van een tennisbal. Staal was hier al 1 cm dik door alle roestlagen... Maar goed, nu heb ik alleen nog een klepperend geluid (links achter) als ik over een gewone bestrate weg rijd. Dacht eerst de uitlaat (die is vernieuwd) maar is het niet... Iemand een idee? Schokbreker?

De klok weet ik niet, dacht eerst dat de contactpuntjes niet goed sluitend waren, beetje contactspray, maar nee. Zou hem er eesn af moeten halen, en kijken of er niet iets anders mee is.

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » za 29 dec, 2007 23:03

sphere3d schreef: een klepperend geluid (links achter) als ik over een gewone bestrate weg rijd. Dacht eerst de uitlaat (die is vernieuwd) maar is het niet... Iemand een idee? Schokbreker?
Torsie-stang (of hoe dat kreng ook heet in het Nederlands- torque arm-, dat ding dat vanaf je de ophanging achter nog een stukse schuin naar achteren en omhoog gaat naar een metalen flapje met een oog erin); notoire roestspot en rammelgevoelig als het los zit. Denk ik.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 29 dec, 2007 23:17

Menno schreef:
sphere3d schreef: een klepperend geluid (links achter) als ik over een gewone bestrate weg rijd. Dacht eerst de uitlaat (die is vernieuwd) maar is het niet... Iemand een idee? Schokbreker?
Torsie-stang (of hoe dat kreng ook heet in het Nederlands- torque arm-, dat ding dat vanaf je de ophanging achter nog een stukse schuin naar achteren en omhoog gaat naar een metalen flapje met een oog erin); notoire roestspot en rammelgevoelig als het los zit. Denk ik.
reactiestang. Dan moet het rijgedrag ook als dwijlerig te omschrijven zijn.

De schokdemper kan ook flink rammelen. Die zit aan de bovenkant met rubbers in de schokdemperbevestiging. Probeer eens het stukje draadeind (met moer) aan de bovenkant te bewegen als de auto nog gewoon op de grond staat.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 30 dec, 2007 12:27

sphere3d schreef:
.
Dank! Ik ook! En nee gooi niets weg. Vond zelfs nog een doos vol met orginele saab o-ringen en andere rubbers (met rubber grease!).
Heb vandaag ook nog een andere enorm roest plek (inmiddels dus een gat) gevonden, in de wielkast, links achter ter grote van een tennisbal. Staal was hier al 1 cm dik door alle roestlagen... Maar goed, nu heb ik alleen nog een klepperend geluid (links achter) als ik over een gewone bestrate weg rijd. Dacht eerst de uitlaat (die is vernieuwd) maar is het niet... Iemand een idee? Schokbreker?

De klok weet ik niet, dacht eerst dat de contactpuntjes niet goed sluitend waren, beetje contactspray, maar nee. Zou hem er eesn af moeten halen, en kijken of er niet iets anders mee is.
Da's kras, want ik heb bij mijn combi-coupé ook een flinke roestplek aan de wielkast (linksachter) en bij mij was ook dat geluid te horen.
Het is bij mij niet makkelijk te fixen:

viewtopic.php?t=19041

Plaats reactie