hoe hard stel je instelbare koni's in

1967-1984
Plaats reactie
baszwolle
Geregistreerd lid

hoe hard stel je instelbare koni's in

Bericht door baszwolle » ma 13 aug, 2007 19:12

ik heb een setje instelbare koni's kunnen vinden voor mijn 99 alleen is ff de vraag hoe hard of zacht je die dingen insteld. iemand al eens wezen draaien en testen?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 13 aug, 2007 20:24

De rode oliegevulde (D-type) neem ik aan?
Makkie! Makkelijkst is het om het onderste oog of pin zonder dit te forceren in de bankschroef te zetten en de zuiger van bovenaf geheel in te drukken tot onderaan.
Met iets draaien naar links of rechts kan je voelen dat ie in de inwendige nokjes valt. Even terugdraaien naar de lichtste instelling (van lichtste tot volle demping zo'n 2,5 slag (900 graden) en aan beide eindinstellingen niet forceren met draaien!) Demping instellen naar gewenste hoeveelheid (alleen de uitgaande slag is nastelbaar), bij nieuwe schokdempers vindt ik het persoonlijk fijn -ik ga voor een redelijke straffe demping- om voor normaal straatgebruik ca 1 hele slag (360 graden) strakker te zetten dan fabrieksafstelling, voor sportief straatgebruik ca 1,5 slag. Naarmate de dempers slijten per 0,5 slag straffer stellen totdat ze uiteindelijk uitgesteld zijn.
Nadat de juiste instelling is beriekt niet meer draaien totdat de zuiger recht omhoog uit de nokjes gelift is. Vervolgens monteren.
Testdrive :P en zonodig nastellen indien de demping te straf of te licht is.
De gasgevulde dempers (ook rode) van m'n 900 zijn wat lastiger te stellen omdat de aanslagjes van een bep. stand niet altijd even makkelijk bespeurbaar zijn.
Cornell

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 13 aug, 2007 20:43

dank.

dat instellen was me al gelukt alleen was me de vraag hoe straf je ze insteld. heb de voorste er net even onder gezet en ze helemaal in gedraaid en daarna weer 180 graden terug dus een halve slag...ga morgen wel eens rijden hoe dat bevalt. er kwamen monroe's onderuit zag ik en deze heb ik eens even geprobeerd tov de koni's en de koni's wat strakker gezet. het zijn trouwens geen nieuwe maar nette gebruikte.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » di 14 aug, 2007 9:53

Stomme vraag misschien,

Maar welke kant op is straffer, en welke minder straf. ( ik meende rechtsom straffer)

groet, theun

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 14 aug, 2007 12:15

Klopt Theun,
Het is goed te voelen maar rechtsom/clockwise is straffer (zie ook adjustments onder koni.com)
Cornell

Plaats reactie