openingstijdstip thermostaatklep

1967-1984
groen99
Geregistreerd lid

openingstijdstip thermostaatklep

Bericht door groen99 » za 28 apr, 2007 8:16

Hallo

Als ik met m'n '99 met nog gesloten thermostaatklep (koude motor) de snelweg op rij dan opent deze zich pas als de temp indicator in het dashboard bijna op rood staat.
Echter in de stad opent deze zich bijna ongemerkt--> temp indicator komt nauwelijks boven de "N".

heeft iemand enig idee waardoor dit komt??

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 28 apr, 2007 11:49

koop gewoon een nieuwe..bij montage even kijken welke kant boven moet, klepje in de thermostaat moet bovenin zitten. kost een 10tje nieuw.

waarom hij eerst heet word en dan kouder zou denk ik aan een haperende thermostaat kunnen liggen...of een te trage

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » za 28 apr, 2007 12:01

Klinkt inderdaad als een trage..

De tip van Bas lijkt me 100%. Niet twijfelen gewoon meteen een nieuwe plaatsen. Kost weinig tijd en geld.

Jandek
Geregistreerd lid

Thermostaat

Bericht door Jandek » za 28 apr, 2007 17:30

Het genoemde verschijnsel ken ik, zij in het in minder extreme mate.
De verklaring is de volgende:
Het metercircuit maakt gebruik van een eigen sensor en deze is tamelijk snel.
De thermostaat heeft zijn eigen 'sensor' en is relatief traag (meer massa).
Bij traag/rustig opwarmen doet de eigen traagheid van de thermostaat er niet toe. Bij snel opwarmen (direct snelweg) gaat de traagheid van de thermostaat wel meespelen: hij heeft eigenlijk pas te laat in de gaten dat de temperatuur te hoog is.
Mijns inziens is er dus geen sprake van een echt probleem (uiteraard moet de thermostat verder zonder problemen functioneren, het mag dus niet lang duren eer hij opent en verder mag hij niet haperen. Als dat wel het geval is, dan snel vervangen).

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 28 apr, 2007 17:55

hoezo, de voeler voor de meter zit naast de thermostaat, de thermostaat word opgewarmd doorhet water rond hem, deze word opgewarmd door de kop.simpeler kan haast niet.

hij gaat gewoon te traag open

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » za 28 apr, 2007 22:29

Ik ben het met Hannes en Baszwolle eens. Niet moeilijk denken als het makkelijk kan :wink: Gewoon een nieuwe theromstaat erin en klaar is Klara. :D

groen99
Geregistreerd lid

Bericht door groen99 » zo 29 apr, 2007 22:05

Heren

dank jullie voor de reacties
echter er zit om die reden al een nieuwe in, het probleem blijft gelijk

wat is de laagste temp indicatie voor dit soort thermostaten die ik kan gebruiken/ kopen??? Is het misschien merk afhankelijk???

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 29 apr, 2007 22:20

wel goed gemonteerd?

"top" naar boven

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 22:31

baszwolle schreef:wel goed gemonteerd?

"top" naar boven
Volgens mij wel, omdat de temperatuur van de motor in de stad wel 'normaal' is.

Ik ga eerder, hoe vervelend ook, richting van een lekke koppakking denken, omdat je op de snelweg meer vermogen en dus omwentelingen gebruikt als in de stad. :shock:
In de stad rij je normaal gesproken 'meer op koppel', zoals dat heet. :wink:
Als een thermostaat gesloten blijft, dan zou je zowel in de stad als op de snelweg een hogere temperstuur heben.
En de koelventilator kun je vanwege de 'rijdwind' op de snelweg ook uitsluiten, te meer ook omdat in de stad alles 'normaal' schijnt te werken. :evil:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 29 apr, 2007 22:37

ik denk dat hij bedoeld dat als de saab de snelweg kiest terwijl de motor nog aan het opwarmen is de temperatuur eerst in het rood schiet voor deze weer naar normale waarden gaat. in de stad gebeurd dit niet.

en nu de vraag, hoe komt het...de thermostaat heeft hij uitgesloten dus.
koppakking...tja...ik zal er niet raar van staan te kijken....vreemde storingen kun je krijgen, dat wel alleen kan ik het niet volgen waarom dan.

misschien een verrotte waterpomp, te weinig opbrengst...ik heb geen idee eigenlijk.
of je voeler niet lekker, of een massaprobleem van het blok of de meter in het dashboard.

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » zo 29 apr, 2007 22:50

baszwolle schreef:
misschien een verrotte waterpomp, te weinig opbrengst...ik heb geen idee eigenlijk.
of je voeler niet lekker, of een massaprobleem van het blok of de meter in het dashboard.
Of lamellen in de radiateur versleten

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 29 apr, 2007 22:59

maar waarom werkt het wel in de stad dan?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 23:00

Emile schreef:
baszwolle schreef:
Of lamellen in de radiateur versleten
Een lekke waterpomp en een defecte radiateur zouden er juist voor zogen dat de temperatuur oploopt als er langzamer gereden wordt.
De waterpomp draait lanzamer>Dus een lagere opbrengst in liters per minuut. :shock:
Lamellen weg, minder koelend oppervlak en bij gebrek aanrijwind>minder koeling, dus een hogere temperstuur.
Op de snelweg wel een rijwind en dan zou de temperstuur juist 'normaal' moeten zijn.
Als de temperatuursensor defect zou zijn of de bedrading zou problemen geven, dan zou door een verhoogde weerstand de afgelezen
temperatuur op de meter lager moeten zijn. :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 29 apr, 2007 23:04

je vergeet dat het blokje zwaarder word belast bij beginnen op de snelweg ipv de stad. slechte waterpomp kan dan toch wel, het blok kan ze warmte niet voldoende snel kwijt, in de stad gaat het allemaal wat geleidelijker...maar goed...wat het zal zijn uiteindelijk....er is er maar 1 die dat kan vertellen...

welk bouwjaar praten we over eigenlijk? een b of h motor, een i of een carb?

groen99
Geregistreerd lid

Bericht door groen99 » ma 30 apr, 2007 9:23

bouwjaar van men 99 is 1972 (automaat en lpg)
--> volledig gereviseerd blok echter ipv 1850 is ie nu bijna 2.0 aangezien er geen vier dezelfde overmaatse zuigers meer te verkrijgen waren
--> radiator is vervangen zgn tropenblok
--> koppakking --> compressie is na gemeten en geen probleem , tevens geen koelwater verbruik
het lekken van een koppakking ken ik aangezien er sinds de revisie twee nieuwe koppakkingen zijn geplaatst --> vandaar dat tropenblok en een extra schakelaar op het dashboard om de fan vroegtijdig in te schakelen --> sindsdien geen probleem meer mbt die pakking

kan het misschien aan een klein expansievat liggen?? Deze is nl niet origineel en iets kleiner

het vreemde is nl dat de thermostaat bij een vast gestelde temp open moet en dat wil deze niet (verschil snelweg en stad)
kan het aan de stroom snelheid van het koelwater liggen waardoor de thermostaat meer moeite heeft om bij hogere snelheden open te gaan??

Plaats reactie