21 watt stadslichten aansluiten?

1967-1984
baszwolle
Geregistreerd lid

21 watt stadslichten aansluiten?

Bericht door baszwolle » wo 14 mar, 2007 20:31

hallo,

de 99 heeft duplolampen in de stadslichten aan de voorzijde en wil deze aansluiten. het was zo dat als je de lichtschakelaar in de "uit"stand zet de 21w lampjes gaan branden. ik heb een schema hier en zoek een stekker die je om moet zetten om deze schakeling tot stand te brengen alleen kan ik die stekker nergens vinden. wie heeft dit als eens aangesloten en weet waar die stekker ergens zit?

alvast bedankt

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » wo 14 mar, 2007 21:56

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar als ik het goed begrijp, werkt je stadslicht nu normaal en wil je graag fellere lampjes erin.

Wat ik bij mijn classic 900 (1981) heb gedaan is in plaats van duplo lampjes gewone 21 w lampjes gebruikt. Met een veiltje in van de bajonet pootjes afgeveild en dan past ie in een duplo aansluiting. De schakelaar blijft functioneren zoals ie al doet.

Houdt er wel rekening mee dat het verchroomde kunstof van de reflector heet wordt en op termijn zwarter. Om dat op te lossen heb ik een stukje alufolie rond het lampje tegen de reflector gemaakt.

Succes ermee,

Michiel

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 14 mar, 2007 22:16

het zit zo, in zweden waren de stadslichten zo geschakeld dat als je de schakelaar op UIT had staan de stadslichten op 21w branden. een tandje verder met de schakelaar branden de stadslichten op 5w en nog een tandje verder weer op 5 watt maar dan met dimlicht erbij.

de duplolamp is maar met 1 draad verbonden nu maar de 2de draad ligt er wel bij maar is orgineel afgetapt en kun je er dus zo opschuiven. ook ligt er een extra draad achter de lichtschakelaar die niet gebruikt word nu maar wel als je die bewuste zweedse schakeling wilt gebruiken...maaaaaaaar nu nog de stekker....ergens langs de kabelboom..maar waar...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 15 mar, 2007 0:55

Weet je heel zeker dat de zweedse schakeliing anders in dan de rest? Ik kan er nl niets over vinden in mijn zweedse werkplaatshandboek. Staat gewoon 5W.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » do 15 mar, 2007 1:16

Ik zal dit controleren, ik heb een Zweedse uitvoering, maar ik heb de daglichtschakeling uitgezet. Overigens zitten er nog een extra hőrnvarselljus lichten op (hoeklichten) en misschien dat baszwolle die bedoelt.

Pieter

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 15 mar, 2007 8:05

die hoeklichten...ja ik heb 1 unit met die optie erop zitten maar die bedoel ik niet.

misschien kunnen jullie nog herinneren dat ze in zweden overdag met velle stadslichten reden in de jaren 80, ook volvo's.

sommige schema's hebben het ook over UK-only maar daar kan ik in een engelse wp-boek dan weer niets over vinden.

als je een schema voor je hebt zie je dat bruine/witte draadje die op de 21 w poot zit van de duplolamp het schema inlopen, ergens kon ik dan een stekker tegen die gewisseld dient te worden.

ik rij trouwens een 99 van 82. zo ver ik weet hebben veel 99's die extra draad bij de duplolamp liggen die dan afgetapet is.

(in het kopje "schema digitaal" een paar topics lager staan ook schema's, hier staat ook die schakeling in)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 15 mar, 2007 8:16

nu begin ik te twijfelen...zit even te googlen op afbeeldingen van "saab 99" en zie een 99 met alleen 21w stadslichten aan en het is een engelse uitvoering...oeps... :oops:

maar vroeger reden ze in zweden ook met die verlichting...kweet het toch zeker... :shock:

[/img]

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 15 mar, 2007 8:18

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

link naar een 99 met die lichten[/img]

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » do 15 mar, 2007 8:57

Branden alleen die twee lampen voor of branden er ook achter lichten?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 15 mar, 2007 10:54

jazekers..achter brandt ook de verlichting normaal.

vind het zo geweldig staan die 21watters

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » do 15 mar, 2007 11:10

Ik heb een aparte schakelaar om de hoeklichten aan te zetten. Zodra de normale verlichting ingeschakeld wordt gaan ze uit. Volgens mij staat het schema in het werkplaatshandboek.

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » do 15 mar, 2007 13:23

De zogenaamde attentie lichten kun je aansluiten door het volgende,
onder de zekeringenkast in de draadboom zitten 3 stekkers(goed ingetaped) waarvan er twee aangesloten moeten worden, de andere is voor dimlichten op de nul stand.
Vervolgens moet je in je lichtschakelaar aansluiting 1 aansluiting die doorgeknipt is(fabrieksmatig) weer worden aangesloten, kan zijn dat je een nieuw aansluitpinnetje moet gebruiken omdat deze vaak kort is afgeknipt.
Bedrading bij de hoeklichten zijn aanwezig maar vaak terug in de beschermhuls gestoken, heb het al eens op een 80er, 82er, en nu een 83er gedaan dus moet lukken.

Succes

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » do 15 mar, 2007 13:37

Kan dus ook op een 90.

Om het nog fraaier te maken kun je de andere aansluiting van je knipperlichten(de 5w aansluiting) parallel schakelen met je attentie lichten. Dus fel wit en 5w oranje en bij stadslicht en dimlicht zijn deze weer uit of juist wel bij stadslicht en dimlicht.

Nog een licht tip:
De dubbele remlichten achter, de mistlamp ook als remlicht gebruiken maar dat tevens de mistlamp functie behoudt.(nog legaal ook)
Koppel de mistlamp aan het achterlicht met een diode ertussen(1 diode is genoeg omdat de linker de aanvoer is en links de rechter voed). Dus remmen 4 remlichten.
Mist; 2 mistlampen en twee remlichten.

Succes

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 15 mar, 2007 18:58

kijk, die timo weet het dus. attentielichten...

dank je, zal de zekeringkast even los schroeven en zoeken naar die stekkers. dat pinnetje achter de lichtschakelaar ligt er gewoon maar is eruit gehaald en ingetaped.

de achterlichten heb ik al gedaan, de buitenste horen nu ook bij de normale verliichting, lekker breed.

bedankt

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 15 mar, 2007 19:10

Van mijn kant ook bedankt voor de info. Ik zal er ook eens in duiken. Ik heb nu 1 lampje 5W en de andere 21W :oops: ;-|+ :fight_headbang:

Plaats reactie