portierscharnieren

1967-1984
Plaats reactie
windekind
Donateur
Donateur

portierscharnieren

Bericht door windekind » wo 17 jan, 2007 22:49

Ik ben druk bezig met de restauratie van mijn 99 GL 4-deurs. De auto is volledig leeg en kaal op de kabelboom, stuur en schakelpook na. De carrosserie ben ik nu aan het opknappen en daarna ga ik verder met interieur en motorruimte.
Nu ontdekte ik dat een aantal scharnierpennen vastgeroest waren. De pennen draaiden in de beugels in plaats van in de deurplaat. Oliegebrek! :evil: Van de 4 scharnieren die aan dit euvel leden heb ik er 3 kunnen redden.
Helaas is het onderste scharnier aan bestuurderskant niet meer te redden.
De beide oren zijn zodanig vervormd (uitgesleten) dat ik een vervangend scharnier nodig heb. Tenzij iemand nog een tip heeft. Een nieuwe pen heeft geen zin omdat de gaten veel te groot zijn geworden.
Dus mijn vraag: wie heeft een oplossing. :?:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: portierscharnieren

Bericht door De900C-GAS » wo 17 jan, 2007 22:54

Dus mijn vraag: wie heeft een oplossing. :?:[/quote]

Eentje halen bij een autodemontage-bedrijf? :confused:
Ik weet wel bijna zeker dat je ook een scharnier uit een SAAB 900 Classic kunt gebruiken, omdat de deuren in wezen de zelfde zijn. :roll:

Groeten. :D

De900C-GAS

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 17 jan, 2007 23:04

Ok, dank je.
Ik zal eens uitkijken. In ieder geval is de keus groter dan ik dacht. :)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 18 jan, 2007 1:10

windekind schreef:...De beide oren zijn zodanig vervormd (uitgesleten) dat ik een vervangend scharnier nodig heb. Tenzij iemand nog een tip heeft. Een nieuwe pen heeft geen zin omdat de gaten veel te groot zijn geworden.
Dus mijn vraag: wie heeft een oplossing. :?:
Je kunt het uitgesleten scharniergat opboren met een boor die er net niet door past en als dat nog niet genoeg is met een nog iets grotere boor (desnoods alleen het middenste scharnierdeel). Dan gebruik je in plaats van een scharnierpen een spanstift voor de diameter van het nieuw geboorde gat, b.v. M8 of M10, die sla je er in.
Afbeelding

Zijn de linker en rechter scharnieren niet gelijk, maar andersom gemonteerd, zoals bij een 95/96? De linker (bestuurders)kant is meestal het meest versleten dus dan zou je ook een doorgaans veel minder versleten rechter scharnier kunnen gebruiken.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 18 jan, 2007 1:13

De oplossing van 72sonett-III is nog het meest makkelijk. Heb dit destijds ook bij mijn oude fransoos gedaan en heb in de daaropvolgende 2 1/2 jaar geen speling meer gehad in de deuren.

Ik kon toen volstaan met 2 mm opboren en zo'n borgstift erin meppen.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 18 jan, 2007 1:14

72sonett-III schreef:
Zijn de linker en rechter scharnieren niet gelijk, maar andersom gemonteerd, zoals bij een 95/96? De linker (bestuurders)kant is meestal het meest versleten dus dan zou je ook een doorgaans veel minder versleten rechter scharnier kunnen gebruiken.
:roll: Waarom moeilijk gaan zitten boren, hakkenen hameren, terwijl er voor deze auto's voldoende andere (gebruikte) scharnieren zijn? :roll:

De900C-GAS

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 18 jan, 2007 1:17

Zijn die er dan zo af te schroeven bij een 99/900? Bij mijn fransoos zaten ze op de deuren geschroefd, maar op het chassis gelast. Maar goed, die fransozen sporen wat techniek aangaat wel vaker niet.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 18 jan, 2007 1:24

jwaterink schreef:Zijn die er dan zo af te schroeven bij een 99/900? Bij mijn fransoos zaten ze op de deuren geschroefd, maar op het chassis gelast. Maar goed, die fransozen sporen wat techniek aangaat wel vaker niet.
Ja!!

Gelukkig :applause: wel!!
01.Doe je deur maar open.
In deeurstijl zie je bij het scharnier de diverse bouten.
02.Haal je deur bekleding er maar van de deur af.
Verwijder het plastik, indien aan wezig,!!
Drie bouten bij het bovenste scharnier en drie bouten bij het onderste scharnier!!
Veel succes!!

De900C-GAS

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 18 jan, 2007 15:34

Ok , hartelijk bedankt voor de suggesties.
Ik ga eerst eens kijken voor gebruikte scharnieren bij een demontagebedrijf. Ik probeer nl alles zoveel mogelijk origineel te houden. Lukt dat niet, dan pas ik de oplossing toe van de spanstiften.

groeten.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » za 20 jan, 2007 16:44

Vandaag heb ik een scharnier gekocht bij Elferink. Tevens heb ik ook een scharnier voor rechtsvoor boven gekocht. Dit had hetzelfde euvel, alleen was de pen naar boven gelopen, maar okm geen risico's te lopen!
Ik moest sowieso naar Elferink voor voorwiellagers, keerring-pouliezijde en pakkingen.
Dus kan ik weer vooruit :D
Nogmaals, allen hartelijk dank voor het meedenken.

Groet.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » za 20 jan, 2007 16:44

Vandaag heb ik een scharnier gekocht bij Elferink. Tevens heb ik ook een scharnier voor rechtsvoor boven gekocht. Dit had hetzelfde euvel, alleen was de pen naar boven gelopen, maar ook om geen risico's te lopen!
Ik moest sowieso naar Elferink voor voorwiellagers, keerring-pouliezijde en pakkingen.
Dus kan ik weer vooruit :D
Nogmaals, allen hartelijk dank voor het meedenken.

Groet.

Plaats reactie