motor blijft starten zelfs zonder contact aan

1967-1984
Plaats reactie
bruintje77
Donateur (2x)
Donateur (2x)

motor blijft starten zelfs zonder contact aan

Bericht door bruintje77 » ma 14 dec, 2020 9:56

Hallo allemaal, afgelopen week de koppakking van mijn saab 99GL vervangen vanwege veel witte rook uit de uitlaat. De auto is verder prima rijdend de garage ingereden. Deze operatie lijkt helemaal goed te zijn gegaan maar ik heb bij demontage wel per ongeluk een zwarte kabel losgetrokken bij demontage luchtfilterhuis, waarvan ik niet weet van waar naar waar deze loopt in de motorruimte. Alles is nu weer teruggezet maar als ik de accu aankoppel begint de auto gelijk te starten, dus ook zonder sleutelcontact?!

Zet ik het contact aan dan springt de motor ook aan. Wat is hier het probleem? Ik heb bij de koppakking reparatie verder nauwelijk de electra aangeraakt (sensor inlaatspruitstuk, aansluiting ontsteking (massa?).

Graag tips! moet iets kleins zijn! :-S+

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: motor blijft starten zelfs zonder contact aan

Bericht door Luud » ma 14 dec, 2020 10:29

Startrelais blijft hangen/defect, of de aansturing van je startrelais heeft continu spanning. Dit is dunne draad op startrelais, deze even losmaken en je weet waar het probleem zit.

W. Tammeling
Geregistreerd lid

Bericht door W. Tammeling » ma 14 dec, 2020 10:43

Kans bestaat dat de voeding van de startmotor en startdraad elkaar raken doordat de isolatie is losgeraakt/vergaan. Deze draden lopen bij elkaar door de kabelboom die vanaf je schutbord tot aan startmotor gaat. Check dit even.

bruintje77
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bruintje77 » ma 14 dec, 2020 18:27

Dank, ik zal beide oplossingen eens onderzoeken!

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » ma 14 dec, 2020 23:00

Herkenbaar. Toen ik lang geleden de koppakking van mijn 99 verving begon hij ook zelf te starten toen ik de accu aansloot. Zat bijna klem tussen bumper en werkbank. Bij mij was de isolatie om de kabels naar startmotor vergaan en maakte sluiting.

Alexander

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 14 dec, 2020 23:51

Onlangs nog, alleen het geluk van andersom, hij wilde niet starten gelukkig hij zou maar in de versnelling staan

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 17 dec, 2020 0:35

Ook hier gehad met de 99. Isolatie van de kabels naar de startmotor afgebrokkeld, zag het zelf gelukkig optijd. Maar komt dus vrij vaak voor zo te lezen!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 17 dec, 2020 8:04

Is bijna standaard bij 99 en 900 met onder liggende startmotor
( de startmotor onder het uitlaatspruitstuk) dacht ergens tot bouwjaar ‘86

Dus ik raad iedereen eens aan om te kijken, desnoods maak je een foto met je mobieltje

Je kunt bijna stellen, bij een 99 heb je bijna 99% kans dat de isolatie van de kabels door de hitte van de uitlaat bloot zijn komen te liggen

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » do 17 dec, 2020 8:22

Herkenbaar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

W. Tammeling
Geregistreerd lid

Bericht door W. Tammeling » do 17 dec, 2020 8:24

Komt inderdaad veel voor en kan nare gevolgen krijgen. Of het ook van de hitte van de uitlaat komt weet ik niet, zal ongetwijfeld meespelen, maar heb ook al meerdere 99s gezien waar juist aan de andere kant nabij het schutbord de isolatie al helemaal vergaan is. Goed om even op te letten

Plaats reactie