Fuseekogels vervangen

1967-1984
Plaats reactie
Zeepjeerd
Geregistreerd lid

Fuseekogels vervangen

Bericht door Zeepjeerd » vr 08 mei, 2020 13:19

De 99 mag weer 2 jaar de weg op, en dat zonder actie punten van de APK.
Ik kreeg wel de suggestie om de fuseekogels rechts voor te vervangen.

Heb dit klusje nog nooit zelf gedaan maar lijkt me goed te doen. Heb hierbij wel 3 vragen:
1. Hoeft dit alleen rechts of is het beter om beide kanten gelijk te doen?
2. In hoeverre is een fuseekogeltrekset nodig? bijv: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ontage-set
3. Ik was de Haynes en de vraagbaak (P.H.Olving) aan het doorlezen en ze hebben beide een andere manier om dit aan te pakken. Ik geloof dat bij de Haynes een uitleg staat voor de volledige stuurinrichting, waar bij mij alleen de fuseekogels vervangen hoeven. Welke is aan te raden om te volgen?

Haynes, vanaf 1980
Afbeelding

Vraagbaak
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Fuseekogels vervangen

Bericht door turbopilot » vr 08 mei, 2020 15:34

de bovenste of de onderste?
tool heb ik nog nooit gebruikt, wel een koevoet, dikke schroevendraaier, en een dikke 30 mm staaf met schuine kant of de ophanging iets uit elkaar te krijgen
fatsoenlijke sleutels en ik doe het altijd op de brug.

als je geluk hebt stelt het niks voor, als je pech hebt kom je lekker aan het klooien

viewtopic.php?f=4&t=169973
turbopilot schreef:
ma 20 apr, 2020 14:38
vyv, als het meedraait, kun je proberen door er een krik onder te zetten om een beetje druk op het conische deel uit te oefenen.

en als het conische deel er niet uit wil. moer gangbaar losdraaien, dan er weer een stuk opdraaien (minimaal 5 gangen)een plat stuk ijzer tussen de moer en homokineet (let op het rubber) en dan de moer weer losdraaien (dan pers je hem er als het ware uit) lukt dat niet , beetje spanning erop laten staan en een paar keer een tik tegen het fusee huis geven

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 08 mei, 2020 16:57

Ik heb recent de bovenste rechts vervangen van mijn 900 MY83, met een trekker tool, wel zo makkelijk.
De uitdaging bij mij was om de veerdruk te overwinnen.
Ik heb zo'n Saab tool gebruikt om onder de bovenste triangel te leggen maar het was allemaal zo vervormd in de tijd dat hij onvoldoende druk weg nam.
Tot slot maar twee moeren m10 op de tool gelegd, toen dat eenmaal zat was het een fluitje van een cent.

Ohja, wel opletten dat de aandrijfstang niet uit het motorblok valt, dat kan nooit goed zijn volgens mij.
Dus een blok hout of een krik onder je remschijf zetten.

Succes.

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » vr 08 mei, 2020 18:16

oud remblokje tussen bovenste triangel en carrosserie leggen, waardoor de veerspanning niet op de fusee rust en de onderste schokdempermoer losdraaien.
Moertje niet weggooien, want het is fijn draad

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 08 mei, 2020 19:05

Ik zou ze alle 4 doen en de stuurkogels gelijk ook. Daarna moet je uitlijnen en ben je gelijk voor heel lang van het gedoe af. De onderdelen kosten al met al niet zoveel.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 08 mei, 2020 21:21

kemman schreef:
vr 08 mei, 2020 18:16
oud remblokje tussen bovenste triangel en carrosserie leggen, waardoor de veerspanning niet op de fusee rust en de onderste schokdempermoer losdraaien.
Moertje niet weggooien, want het is fijn draad
hoeft niet bij 99/90 wel bij900
theun schreef:
vr 08 mei, 2020 19:05
Ik zou ze alle 4 doen en de stuurkogels gelijk ook. Daarna moet je uitlijnen en ben je gelijk voor heel lang van het gedoe af. De onderdelen kosten al met al niet zoveel.
dan moet je kwaliteit kogels kopen anders moet je zo weer, wat goed is is goed, en kan soms nog lang mee
en als je je verdiept kun je zelf ook een heel eind komen met uitlijnen
voor toespoor meten hem ik tool gemaakt
Camber kun je controleren met een kruislaser, maar dan net andersom meten, auto moet waterpas staat (ik doe dat op een 4 koloms brug) en niet eerst opkrikken, dus eerst een stukje rijden als de dat gedaan hebt.

misschien kun je hier iets vinden bij downloads, staat genoeg informatie
http://saab-90.nl/

http://saab-90.nl/documentatie/werkplaa ... Engine.pdf

het is wel 90,

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 09 mei, 2020 13:55

En al klaar ?

Zeepjeerd
Geregistreerd lid

Bericht door Zeepjeerd » zo 10 mei, 2020 12:11

Bedankt allemaal voor de input!
Heb het gecheckt en het gaat om de onderste kogel. Die aan linker kant onder is vrijwel spelingsvrij.

Ik ga volgende week dit eens proberen. Jullie horen het wel als het niet lukt :mrgreen:

Zeepjeerd
Geregistreerd lid

Bericht door Zeepjeerd » wo 17 jun, 2020 9:24

Eindelijk tijd voor vrij gemaakt. Was wel erg nodig, de oude kon je net te makkelijk bewegen.

De onderste fuseekogel is redelijk eenvoudig om bij te komen. Geen blokje hout/remblok tussen carroserie nodig voor de 99. Wel moet de bovenste of onderste bout van de schokdemper even los.
De tip van turbopilot werkte erg goed:
"en als het conische deel er niet uit wil. moer gangbaar losdraaien, dan er weer een stuk opdraaien (minimaal 5 gangen)een plat stuk ijzer tussen de moer en homokineet (let op het rubber) en dan de moer weer losdraaien (dan pers je hem er als het ware uit) lukt dat niet , beetje spanning erop laten staan en een paar keer een tik tegen het fusee huis geven".

Hier was een wat grotere hamer de clue om hem los te krijgen.

Plaats reactie