m'n eerste SAAB 99?

1967-1984
Roel
Geregistreerd lid

m'n eerste SAAB 99?

Bericht door Roel » di 22 aug, 2006 14:53

Oeps mn hele verhaal gewist, maargoed het gaat erom dat ik een mooie, harde saab 99 kan overnemen, met een automaat. Mijn vraag was of dit slim is, of dat ik er beter een 5 bak in kan laten zetten (1250euro bij saabconsult)...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 22 aug, 2006 15:15

Ik heb zelf geen ervaring met een Saab-automaat, maar de meeste reacties varieren van huilen tot gillen. :wink: Maar ik ken ook een tevreden gebruiker.

Saabconsult roept bij sommigen dezelfde reactie op. Ook hier heb ik geen ervaring mee.

Het trillen lijkt mij ook de aandrijfklossen. Wat het verbruik betreft: ik heb afgelopen vakantie 1:13 gereden. Hier in NL zal het wel iets hoger uitkomen, maar 1:11 is realistisch.

Welke kleur heeft het H-blok? Of weet je het bouwjaar? Vanaf 1984 kan je loodvrij tanken, dat scheelt weer elke keer loodvervanger bijvoegen. En zit er ook al electronische ontsteking op? Contactpuntjes zijn vervelend :? . Ik heb geen adresjes voor je, ik doe alles zelf.

Wel een mooie combi trouwens: die kleur en dat interieur :bluethumb:

900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » di 22 aug, 2006 15:24

Inderdaad prachtige auto, heb zelf een '80 4 deurs gehad met diezelfde bruine kleur en bruin interieur. Soms nog wel spijt van dat ik 'm heb verkocht, maar ja niks aan te doen. hij is later gebruikt als donorwagen bij v/d Laan in Overschild.

Het trillen met optrekken is volgens mij ook te wijten aan versleten aandrijfklossen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 22 aug, 2006 15:30

ik vind Saabconsult hier niet eens zo duur mee. Tenminste als dit voor de bak (5 versnellingen?)en arbeid is én hij hier iets van garantie op kan geven (bak en arbeid)

En het plan om die automaat eruit te gooien ten faveure van een handbak lijkt me een goede. Wellicht niet origineel maar wel een vebetering.

Ergo: Ik zou het doen! De auto lijkt het me waard namelijk!

PS is gas erin bouwen ook geen goed plan? klassieker is 0 euro wegenbelasting en tanken voor 40 cent per liter! Dit kan Robert ook voor je doen... als dat rond de 1000 euro bij hem moet kosten (gebruikte tank en leidingen, nwe verdamper, arbeid) dan heb je dit er bij 10.000 km al uit!. Als het een laat ruilblok is heb je namelijk ook al geharde kleppen die goed/beter tegen lpg kunnen.

PS trillen tijdens accelereren zijn idd de klossen.
PS2... mocht je de bakswap doen... vergeet dan niet de automatic badge van je achterklep af te halen ;-) (en/of te verruilen voor een 5 speed badge)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 22 aug, 2006 16:08

de link

Afbeelding

en de auto was volgens mij al eens gespot

nssn'99
Geregistreerd lid

Bericht door nssn'99 » di 22 aug, 2006 16:46

Mooie auto. Vind alleen die inca's er niet echt fraai onder.
Las laatst in een oude anwb kampioen (zal hem eens scannen en posten voor jullie) dat het brandstofverbruik met automaat wel vrij hoog ligt. Maar als je 'm niet dagelijks rijdt lijkt me dat geen probleem.
Heb zelf een 99CC met dubbele carb, en die is ook dorstig, maar ik zit er niet mee.

Wel frappant dat VDV blijkbaar weer verkast is. Zat laatst (08/07) nog in Ermelo. Of bedoel je Timmer?

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 22 aug, 2006 17:05

Volgens mij zit vdv overal en nergens, beetje vaag bedrijfje. Bedankt trouwens voor de snelle reacties al! Kreeg de link er ff niet lekker door. Is die speling op de aandrijfklossen overigens een ernstig probleem, of kun je hier gewoon lekker mee doorrijden mits je niet te veel vermogen vraagt. Klopt het dat dit probleem opgelost kan worden met een ruil 5 bak?

En wat betreft de kleur van het blok, dat heb ik in de gauwigheid niet kunnen zien. Heb wel op veel dingen gelet, maar het was de eerste keer dat ik bij een SAAB onder de kap heb gekeken. Hoeveel verschillende H motoren/kleuren zijn er dan? Ik weet inmiddels al wel dat een B motor te herkenen is aan een zwart klepdeksel. In dit geval was het een alu klepdeksel. En hoe kom je erachter of ie electronische ontsteking heeft??

Saabconsult.nl begon ook idd al over een lpg installatie, klinkt me goed in de oren, alleen is dat iets voor de toekomst (financieel gezien).

Toch nog even een automaatvraagje, al zal er hier wellicht weinig ervaring mee zijn: is de automaat idd versleten als ie een bonk geeft wanneer je m in de Drive zet? Of is dit een euvel dat erbij hoort... Schakelen doet ie verder prima.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 22 aug, 2006 17:10

oh en ik bedoelde niet timmer. Ik ben vorig jaar in wijk wezen kijken.

En wat betreft de originaliteit, daar hecht ik niet superveel aan. Wil met name zonder problemen en een al te hoog verbruik lekker km's kunnen maken. Kun je met deze motoren overigens bijv. een alpenpas met volle vaart bestijgen, of is dit af te raden?? :D

nssn'99
Geregistreerd lid

Bericht door nssn'99 » di 22 aug, 2006 17:15

edit: slecht gelezen.
Heb nog niet in de bergen gereden met 'm.

Ik kan prima mee op de snelweg. En dat met een 4-bak. 130 is goed te doen, maar ik vind er niks aan en het kost me meer benzine. Met 110 km/u zit ik relaxter achter m'n stuur. Therapeutisch onthaasten achter het stuur van je 99.

Thom
Donateur
Donateur

99 automaat

Bericht door Thom » di 22 aug, 2006 17:19

het bonken van de automaat is een teken van slijtage maar niet een teken dat hij versleten is (als je begrijpt wat ik bedoel). Het trillen zit m.i. ook in de aandrijving en niet in de bak. De automatische bakken van de klassieke Saabs, en m.n. de 99 zijn geen toonbeeld van duurzaamheid. Kijk eens welk type je hebt, de 99 had origineel een Borg Warner 35 die zo rond 1980 werd opgevolgd door de BW 37 in de 900.
Ik vind 1250 euro (met garantie) ook niet zo slecht, maar ik zou de automaat laten zitten persoonlijk. Ik heb een 99 GLE waar ik bijna 1 op 10 mee rijd, en ik heb het gevoel dat hij nog beter is af te stellen. Gewoon goed met de auto omgaan zou ik zeggen. Hij maakt wel wat toeren bij 120 maar de schakelbakken uit de tijd met primaire overbrenging met tandwielen maken ook veel toeren en minstens evenveel lawaai. De testen uit de tijd spraken zelf over een laag geluidsniveau.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 22 aug, 2006 17:23

En de GLE is een 4 bak? of een automaat ook? (sorry als dit een domme vraag is). Als je niet te hard rijd zal ie idd ook niet veel verbruiken. Maar als je 130 gaat rijden met een 3traps automaat zal dat er best inhakken denk ik...

Thom
Donateur
Donateur

toeren

Bericht door Thom » di 22 aug, 2006 17:25

nee, alle Saabs 99 en 900 classic met automaat zijn 3-traps. 4000 toeren bij 120 kilometer maakt mijn GLE. Geluidsniveau vind ik meevallen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 22 aug, 2006 17:25

Roel schreef:...Kun je met deze motoren overigens bijv. een alpenpas met volle vaart bestijgen...
Nee, zie viewtopic.php?t=11804
Heb je een GLE, met stuurbekrachtiging?

Thom
Donateur
Donateur

gle

Bericht door Thom » di 22 aug, 2006 17:27

ik heb een GLE met (standaard) stuurbekrachtiging ja

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 22 aug, 2006 21:48

wow bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Heb net met de huidige eigenaar afgesproken dat ik m volgende week mag komen ophalen. Heb er iig nog een nieuwe apk uitgesleept, dus das een lekker begin. Zijn die trillende asklossen overigens een apk-punt? En is het zeer complex om deze speling te verhelpen?
nee, alle Saabs 99 en 900 classic met automaat zijn 3-traps. 4000 toeren bij 120 kilometer maakt mijn GLE. Geluidsniveau vind ik meevallen.
hoeveel toeren maakt een 4 handbak eigenlijk op deze snelheid? En een 5 bak?

Plaats reactie