Conversie Electronische ontsteking
-
ROSIER
- Donateur (2x)

Conversie Electronische ontsteking
Ik ga mijn my 1980 99GL ombouwen naar een twincarb setup en wil gelijk de ontsteking electronisch maken. Er zijn verschillende systemen van merkloos naar Powerspark, Pertronix en 123Ignition. Heeft er iemand recent nog een goed systeem voor niet te veel gekocht of nog wat in de kast liggen?
Ook vraag ik me af of ik mijn (pas nieuwe) bobine moet vervangen. Graag jullie tips!
Ook vraag ik me af of ik mijn (pas nieuwe) bobine moet vervangen. Graag jullie tips!
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Re: Conversie Electronische ontsteking
Bij de ombouw naar electronische ontsteking gebruikt men meestal de electronische onsteking met de bijbehorende kabelboom uit een gedemonteerde 99.
De bobines zijn verschillend maar hoe en wat weet ik zo niet.
De bobines zijn verschillend maar hoe en wat weet ik zo niet.
-
ROSIER
- Donateur (2x)

[quote]Bij de ombouw naar electronische ontsteking gebruikt men meestal de electronische onsteking met de bijbehorende kabelboom uit een gedemonteerde 99.
De bobines zijn verschillend maar hoe en wat weet ik zo niet.[\quote]
Zijn die er ook voor de B-motor dan?
-
Raggare
- Geregistreerd lid
B-moter....eh geen idee eigenlijk. Van B moters weet ik niks. Sorry
-
Christiaan94
- Donateur

Ik hou dit even in de gaten, wil ook die ombouw doen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

ROSIER schreef:Bij de ombouw naar electronische ontsteking gebruikt men meestal de electronische onsteking met de bijbehorende kabelboom uit een gedemonteerde 99.
Moet je. Er 1 van een B motor turbo pakken
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Er werden destijds ombouwkits geleverd voor ombouw bij B-motoren.
Ik had er ooit één, maar had niet in de gaten dat het voor een B-motor was (mijn 99 heeft een H-motor).
Uiteindelijk heb ik de kit geruild voor een volledige (electronische) ontsteking uit een 90.
Maar misschien heeft FHR die kit nog en wil hij hem verkopen
?
Ik had er ooit één, maar had niet in de gaten dat het voor een B-motor was (mijn 99 heeft een H-motor).
Uiteindelijk heb ik de kit geruild voor een volledige (electronische) ontsteking uit een 90.
Maar misschien heeft FHR die kit nog en wil hij hem verkopen
-
ROSIER
- Donateur (2x)

Bericht aan FHR is verstuurd...thanks!
-
Freek Jansen
- Donateur

Ik heb bij mijn zoon (B blok, 99cc uit '74) een ontsteking geplaatst van een 900 16 klepper turbo uit 86. (dus nog voordat er gewerkt werd met een bovenste dodepunt sensor). Je moet er dan wel weer de vacuum vervroeger opzetten van een normaal carb of injectie blok. Je kunt de lange aandrijf as van de B blok ontsteking overzetten op de ontsteking van de 16 klepper (spie verbinding). De beugel waarmee deze ontsteking op de kop vastzit kun je ook gebruiken om deze ontsteking op het B blok vast te zetten, moet wel iets aan gelast worden om de beugel weer vlak op de ontsteking te krijgen, zodat deze weer goed klemt. Verder uit de donorauto nauwkeurig de bedrading loshalen van de ontsteking naar de stuureenheid/ontstekingsmodule. Zeker niet vergeten de bobine mee over te zetten. Resultaat mag er zijn, e.e.a. is veel minder storingsgevoelig en motor loopt er goed op.
Veel makkelijker is het natuurlijk als FHR een setje heeft liggen dat direct past.
Veel makkelijker is het natuurlijk als FHR een setje heeft liggen dat direct past.
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Ik rijd al weer dik 10 jaar rond met een Pertronix Ignitor
De ontstekingskit heeft het nummer 40510
Ik heb ook de sport bobine met nummer 1843 gemonteerd, maar dit is niet echt nodig.
Zoals gezegd, deze kit werkt al weeer probleemloos sinds 2005 toen ik hem gemonteerd heb.
De ontstekingskit heeft het nummer 40510
Ik heb ook de sport bobine met nummer 1843 gemonteerd, maar dit is niet echt nodig.
Zoals gezegd, deze kit werkt al weeer probleemloos sinds 2005 toen ik hem gemonteerd heb.