verhogen?

1967-1984
Plaats reactie
pinguin
Geregistreerd lid

verhogen?

Bericht door pinguin » vr 25 nov, 2016 23:39

Mijn 99 hangt achter 3 cm lager dan voor (staat niet echt mooi) én als er een paar mensen achterin zitten of in de kofferbak, dan hangt het geheel bijna op de grond, nu heb ik al even gekeken naar het volgende overzicht : viewtopic.php?t=66474# maar daar werd ik niet veel wijzer van. de 99 is van 1974 en heeft voor zover ik weet aan de voorzijde originele veren destijds met een b-motor nu met een t16, hij staat voor dan ook vrij hoog, maar dat vind ik wel praktisch (drempels, onverharde landweggetje etc) dus wil hem achter ook iets omhoog brengen, en ervoor zorgen dat 'ie niet door z'n pootjes zakt. Nu heb ik wel dit : http://www.rendcarparts.nl/saab/onderde ... 18/30.7630 gevonden, maar deze zijn voor een 900, weet niet of die passen, en daarnaast weet ik niet of de 3 cm verschil dan wel zijn opgelost ?!?

hanske1
Geregistreerd lid

Re: verhogen?

Bericht door hanske1 » za 26 nov, 2016 1:15

Een fractie duurder maar met één van de onderstaande sets ben je beter geholpen denk ik. Worden vaak toegepast bij auto's met LPG tank of die regelmatig met zware belading rijden. Montage stelt meestal niet veel voor.

http://www.hulpverenshop.nl/c-1215910/99-2-1974-8-1984/" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S.: een paar mensen vervoeren in de kofferbak lijkt me niet raadzaam, koop dan beter een busje. :-P+

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 26 nov, 2016 12:48

Heavy Duty veren werken prima. Heb ik ook in mijn 99CC op LPG gehad.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 26 nov, 2016 18:16

Dank voor jullie reactie :-)

ik denk dat beide prima oplossingen zijn voor het doorhangen, alleen zit ik dan nog met het hoogte verschil, ik vermoed namelijk dat dat dan nog niet is opgelost ?!?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 26 nov, 2016 21:31

Met nieuwe veren komt hij ook weer hoger te staan

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 29 nov, 2016 14:42

Met nieuwe veren komt hij hoger te staan inderdaad. Met HD veren waarschijnlijk ietsje hoger dan standaard + hulpveren. Hulpveren helpen voor zover ik weet alleen wanneer je de auto extra belaadt.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 30 nov, 2016 2:53

Er staat altijd wat voorspanning op de hulpveren, ze helpen altijd wat. De originele hulpveren van Saab en ook de versie van fabrikant MAD zijn verstelbaar en je kunt de hoogte dan tot op zekere hoogte exact instellen. Ik meen dat deze alleen op de latere 99's past waar de draagarmen hetzelfde zijn als de 900.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 01 dec, 2016 2:06

als jouw Saab van model 1974 is dan passen veren van een 900. Als je Saab nog van model 1973 is dan zijn ze anders. Let er even op dat een sedan uit die tijd de allerslapste veren had en dat 'normale' veren voor een latere 900 al HD veren zijn voor een 99. Overweeg dus goed wat je wilt!
In mijn 99's heb ik vrijwel altijd zwaardere achterveren gehad omdat ik altijd van alles en nog wat achter de auto hang of meeneem.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 01 dec, 2016 10:17

Zwaardere veren in de vorm van 900 veren? Of 900 HD veren?

Als 99 veren inderdaad wat minder stevig zijn en de TS wil z'n auto verhogen, dan zijn 900 HD veren een goede optie denk ik?

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 03 dec, 2016 15:02

Wederom, dank voor jullie reacties :-)

de saab is van modeljaar 73, maar er zit al een jongere achteras onder, en er komt (met een beetje geduld, en bloed, zweet en tranen) een nieuwe steek as onder.
Ik vermoed dat de meest simpele optie is om de heavy duty veren voor een 900 te gebruiken, en met een beetje geluk omdat ze nieuw zijn, en steviger(HD) is waarschijnlijk het probleem dan al opgelost.

waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik aan de voorkant nog veren heb van de 99 van 1973, en toen was de standaard bandmaat anders (hoger(grotere diameter)) en zijn de voor-veren dus wellicht ook langer ? tevens is volgens mij een B-motor ook zwaarder dan een H-motor T16 (B-motor meer gietijzer H-motor meer aluminium). Kortom in dat geval kan het nog steeds zijn dat het hoogte verschil niet helemaal is opgelost.

Nu Schreef Getram echter :
Er staat altijd wat voorspanning op de hulpveren, ze helpen altijd wat. De originele hulpveren van Saab en ook de versie van fabrikant MAD zijn verstelbaar en je kunt de hoogte dan tot op zekere hoogte exact instellen. Ik meen dat deze alleen op de latere 99's past waar de draagarmen hetzelfde zijn als de 900.
In dat geval kan ik het natuurlijk sowieso oplossen, echter, lijken me die hulpveren nogal gedoe en een dure optie, vooral als ik ook de huidige veren vervang...

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » vr 16 dec, 2016 13:25

Al opgelost? Mocht je er wat aan hebben.. Ik heb onder mijn 84'er vrij oude originele 99 veren met vrij nieuwe hulpveren achter, ivm de LPG tank achterin. Gaat dan om de verstelbare hulpveren, mijne zijn blauw van kleur. Dat gaat eigenlijk prima, ook met extra belading. En hij staat bijna helemaal recht:
Afbeelding

De planning is dat er 900 turbo veren onder komen, nog steeds met de hulpveren achter. In de hoop dat hij dan wat stugger wordt en net iets lager komt te staan (en anders kan er altijd nog een winding af). Zal nog wel even duren voor ik er aan toe kom, maar zal tegen die tijd wel even laten weten hoe dat staat en rijdt.

Ben wel benieuwd trouwens, heb je een fotootje van je 73'er? :)

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » wo 22 feb, 2017 13:45

hier een foto: door iemand gemaakt in Amsterdam zo te zien...

Afbeelding

Het is nog niet opgelost, maar ik had er ook nog niet zoveel aan gedaan (projectjes blijven wel eens liggen) Inmiddels heb ik er heavy duty veren onder gezet en een setje gebruikte hulpveren, maar de achteras zit er nog niet onder dus kan het resultaat nog niet zien. Wat me wel opvalt is dat de heavy duty veren ongeveer 4 cm korter zijn dan de veren die er onder vandaan komen dus ik heb er nog niet heel veel vertrouwen in dat de 99 hoger op de wielen komt. :?

Plaats reactie