Bericht
door Rhinobirds » di 06 okt, 2009 16:40
Nou, dat vorige topic in het 99 gedeelte was mij even ontgaan... Zal eens een foto plaatsen zoals ik het er nu uit ziet. Het is allemaal wel op het oog en lastig te beoordelen. Zal ook een foto van ervoor zoeken, probleem is wel dat ik beide van een lege auto moet hebben anders slaat het vergelijk weer nergens op.
Anyway, wat naar mijn idee ook belangrijk is, is welke uitvoering je nu hebt, ik bedoel dan carb, injectie of turbo. In de link naar de PDF kun je zien dat vanaf 1986 er drie verschillende veren zijn (dia van 14.4mm 14.2mm en 14.0mm) met allemaal de zelfde vrije lengte van 373mm. De diameter zegt wat over de stijfheid van de veer. Het lijkt erop dat de veren zijn aangepast aan de gewichtsverdeling van de auto. Dat kun je ook zien in de 2de tabel die brinky geplaatst heeft. Van 86-90 is de F/R ratio (laatste kolom) verschillend. Wij zaten zo te denken dat een turbo meer gewicht op de neus heeft dan een kale 8-klepper en daarom voor stijfere veren nodig heeft.
Ik heb mijn veren momenteel alleen voor gewisseld voor een set uit een LPT, die zijn dus wat stijfer (ik heb een 89 carb met LPG tank achterin) en dat bevestigt mijn vermoeden dat mijn neus zelfs ietsje omhoog gekomen is ipv lager. Dit is dan wel onder de aanname dat de vrije lengte van beide veren het zelfde zou moeten zijn. Toen we ze eronder uit hadden en naast elkaar hadden gezet, was dat wel het geval, ondanks dat die van de LPT er al even uit waren. Aan de andere kant, een verschil van 0.1 inch is lastig te zien zo 's avonds...
Of LPT en FPT veren het zelfde zijn of niet, dat durf ik zo niet te zeggen. Thom gaat binnenkort een cabrio uit elkaar halen en ik wil die veren eens proberen. Onder het vermoeden dat er zelfs verschillen zijn tussen de 2/4-deurs, de 3/5-deurs en een cabrio, is het het proberen waard. Een caab heeft achterin meer gewicht dan de rest van de varianten en dat zou goed moeten uitpakken wanneer je achterin een LPG tank hebt zitten.
Mijn vraag, gewichtsverdeling van de verschillende varianten, wie heeft er wat info? Ik zag laatst op mijn chassis plaatje van mijn T8 welke boven mijn scherm RV zit, de gewichtsverdeling. Ik zal even kijken wat daar precies staat.