Welke olie gebruik jij?

1967-1984
s.bos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Welke olie gebruik jij?

Bericht door s.bos » zo 24 mei, 2015 20:48

Ik wil binnenkort de olie van mijn 99 uit '84 vervangen, maar ik kom er niet uit welke olie ik ga gebruiken en weet niet wat er nu in zit. Dat het minerale olie moet worden staat al wel een beetje vast, maar met de juiste argumenten ben ik daar ook vanaf te praten.

In mijn vraagbaak en werkplaatshandboek kom ik al van alles tegen: 5W30, 10W30, 10W40, 10W50 of 15W50. Daar wordt ik dus niet wijzer van en de zoekfunctie op het forum geeft ook geen duidelijkheid.

Wat gebruiken/adviseren jullie?

GJV 99 CC
Geregistreerd lid

Re: Welke olie gebruik jij?

Bericht door GJV 99 CC » zo 24 mei, 2015 21:29

Ik gebruik in mijn 99 uit '75 met B-motor 10W40, deze half-syntheet is prima geschikt voor oudere motoren.
Het olieverbruik is in mijn geval een halve liter op ongeveer 6500 Km en dus ook te verwaarlozen.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » zo 24 mei, 2015 23:10

Ik heb nu 20W50 aangezien ik vooral lange stukken rijdt en door de dikkere olie lekt 'ie wat minder olie

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » ma 25 mei, 2015 18:33

Deze olie gebruik ik voor mijn 99er met H-moter
http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... olie-10w40" onclick="window.open(this.href);return false;

s.bos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door s.bos » ma 25 mei, 2015 21:53

Ik denk dat 10W40 half synthetisch voor mij ook wel prima is. Maar ik maak er wel regelmatig een rit van 135 km mee en de vervanging van de olie is ter voorbereiding op een trip van 5000 km in 15 dagen. Iets dikker zou dan ook weer geen waad kunnen..

van Dijck
Geregistreerd lid

Bericht door van Dijck » ma 25 mei, 2015 23:56

In mijn boot die wij verleden jaar gekocht hebben ligt een mercedes om 636 waar de vorige eigenaar 20w50 van kroon gebruikte. Motor tikte en starte met kou niet zo vlot. Na een keer spoelen met de action olie 10w40 en daarna afvullen met deze olie starte hij weer vlot, liep beter rond en het getik is stukken minder. Na 40 vaaruren is er nog geen sprake van olie lekkage of anderzijdse problemen

Deze motoren stammen ongeveer uit de periode 1950/1965 (de eerste in serie geproduceerde mercedes motoren) en toendertijd werd er sae 30 voor voorgeschreven bij gebrek aan beter. De gedachte van de vorige eigenaar was zoals bij velen dat bij zo`n oude versleten motor een wat dikkere olie beter was.

Nu dat is niet zo blijkens de resultaten, de halfsyntheet 10w40 kun je aardig beschouwen als vervanger voor de diverse oude voorgeschreven olieeen

Fijne vakantie.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » di 26 mei, 2015 9:17

Ik heb goeie ervaring met Kroon 15W-40, voor zomer en winter. Zowel saab 99'84 alsook 2x saab 96. Succes met zoeken

s.bos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door s.bos » di 26 mei, 2015 21:16

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Ik lees veel verschillende verhalen, maar 10w40 half synthetisch steekt er toch wel boven uit. Ik ben voor deze gegaan.

@Raggare: Als je die olie altijd daar besteld moet je eens op deze link klikken. Scheelt nogal wat euro's.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » wo 27 mei, 2015 5:49

Dat scheelt een heel stuk,bedankt voor de tip.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » wo 27 mei, 2015 15:40

Ik denk niet dat iemand op dit forum in staat is te beoordelen of een bepaalde olie beter is dan een andere. Immers; wie kan verschillende olieen testen in auto's onder gelijke omstandigheden en dan achteraf slijtagedelen uit de motoren meten en vergelijken. Het fenomeen Honda olie in de bak steekt hier zo nu en dan ook de kop op met enkel meningen gebaseerd op onderbuik gevoel. Maar de links om olie te bestellen zijn handig; dat wel :) .

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 27 mei, 2015 18:36

Je hebt helemaal gelijk, alleen in oude blokken gooi ik nooit geen vol synthetische olie en na al dat lek gezweet ben ik ook gestopt met half synthetische 10 W 40, dan maar wat vaker wisselen.

Hier nog een link https://www.deolieconcurrent.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

De laatste keer was deze het goedkoopste + snelle levering ( ik heb daar castrol edge fst 10w 60 besteld voor de turbo blokken, dat dan weer wel) :D

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 27 mei, 2015 19:48

Versnellingsbakolie is een heel ander verhaal dan motorolie. Bij wisselen kun je zelf het schakelgedrag beoordelen en je kunt bekijken waar een olie voor ontwikkeld is. Waarom motorolie gebruiken die voor glijlagers is ontwikkeld in een versnellingsbak die geen glijagers heeft en bovendien vol zit met tandwielen die de olie verrmalen?
Verder: Dikkere motorolie gebruiken dan fabrieksvoorschrift lijkt me persoonlijk niet raadzaam. Zeker niet bij hydraulische stoters :offtopic:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 27 mei, 2015 22:21

De 10W is net zo dik bij koude temperatuur en bij de 60 blijft het dikker bij hogere temperatuur, of maak ik nu een denkfout :-S+

Racascona rijdt op het circuit met 20w60, dat lijkt mij voor dagelijks verkeer iets te veel van het goede

J&D vermeld het volgende

http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... 60-1-liter" onclick="window.open(this.href);return false;

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 27 mei, 2015 23:13

gertram schreef:Versnellingsbakolie is een heel ander verhaal dan motorolie. Bij wisselen kun je zelf het schakelgedrag beoordelen en je kunt bekijken waar een olie voor ontwikkeld is. Waarom motorolie gebruiken die voor glijlagers is ontwikkeld in een versnellingsbak die geen glijagers heeft en bovendien vol zit met tandwielen die de olie verrmalen?
Verder: Dikkere motorolie gebruiken dan fabrieksvoorschrift lijkt me persoonlijk niet raadzaam. Zeker niet bij hydraulische stoters :offtopic:
Waarom zou je geen motorolie gebruiken in de versnellingsbak als het ook wordt voorgeschreven door de fabrikant ?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 28 mei, 2015 16:52

Ik denk dat Saab in dit geval geen goede keuze heeft gemaakt. De versnellingsbakken van de 99 en 900 modellen hebben niet echt een goede reputatie. Zou m.i. deels veroorzaakt kunnen worden door een olie die niet helemaal op zijn taak berekend is. De synchromeshringen gaan niet heel lang mee en zingende pignonaslagers komt ook vaak voor.

Plaats reactie