Bonken en een beetje zwalken

1967-1984
Plaats reactie
sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bonken en een beetje zwalken

Bericht door sergeantpeppers » wo 04 feb, 2015 23:26

Hallo allemaal,

Vanavond reed ik een stukje in mijn kersvers aangeschafte 99, hoofd in de wolken natuurlijk, maar toch viel me wel iets op: hij bonkt rechtsvoor nogal, en ligt wat onvast op de weg. Vooral bij gas los en dan weer gas geven bonkt het lekker, bij stationair lopen ook een beetje. Bij rijden op de snelweg bonkt/klappert het ook een beetje. Ik verdenk zelf o.a. een motorsteun. Heb even gezocht, maar zijn deze überhaupt nog te krijgen?

Ik zie hem zaterdag hopelijk even op de brug bij de bandenboer dus dan kan ik misschien een blik werpen. Ben zeker niet terughoudend om e.e.a. te vervangen, denkende aan fuseekogels en stuurkogels, maar ben benieuwd wat jullie visie op dit probleem is.

Over een paar weken gaat hij bij vrienden de brug op, en kan ik daadwerkelijk dingen vervangen, zou leuk zijn als er dan een soort van richting is :D

Raggare
Geregistreerd lid

Re: Bonken en een beetje zwalken

Bericht door Raggare » do 05 feb, 2015 0:46

Ik denk aan een homokineet of erger je wielophanging, dat de bevestiging is doorgeroest en dus deels losligt. Zeer berucht punt bij de classic Saab 99, 90 en 900.
Kan ook iets simpels zijn zoals loszittende wielmoeren....

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » do 05 feb, 2015 8:00

Ik zou eerst naar de fusee- en stuurkogels kijken , dan de schokbrekers en het wiellager .
Zijn deze goed dan verder de ophangpunten van de triangels controleren.
Motorsteunen en de meeste andere onderdelen zijn in ruime mate te verkrijgen :)
Nadat alles op orde is gebracht de zaak goed uitlijnen/laten uitlijnen . :O:

Succes .

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 05 feb, 2015 13:06

als de hele auto trilt bij gasgeven, en het weg is als je het gas loslaat dat is de aandrijfbeker aan de bak uitgesleten. Misschien is het bonken met stationar lopen dan wat anders (maar dat is door een kenner zo te horen).
Kapotte motorsteunen aan een 99 maak ik zelden mee, hoewel ik wel laatst had dat de voorste uit elkaar lag (was losgekomen).

sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bericht door sergeantpeppers » za 07 feb, 2015 17:00

Vandaag bij de bandenboer er even naar laten kijken: stuurkogel bijrijderszijde is rot, dus die ga ik spoedig vervangen. Voor de rest alle ophangpunten etc. zo op het eerste gezicht in orde.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 08 feb, 2015 23:05

Stuurkogel, dat valt mee dus. Gelijk allebei vervangen zou ik zeggen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 09 feb, 2015 10:25

Binnenste of buitenste kogels?

sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bericht door sergeantpeppers » ma 09 feb, 2015 11:06

Buitenste, maar vervang ze sowieso allebei als alles toch los ligt. En misschien de bestuurderszijde ook wel.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » di 10 feb, 2015 18:10

sergeantpeppers schreef:Buitenste, maar vervang ze sowieso allebei als alles toch los ligt. En misschien de bestuurderszijde ook wel.
Binneste valt niet in de categorie 'sowieso als alles toch los ligt' ben ik bang. Is pittig klusje :) . Hele stuurhuis vervangen is dan vele malen makkelijker. Maar goed, meestal is het enkel de buitenste die speling heeft.

sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bericht door sergeantpeppers » di 10 feb, 2015 20:20

Da's goed om te weten, dan begin ik daar nog niet aan dus :mrgreen:

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 10 feb, 2015 23:02

Ik heb ook een probleem gehad met de kunstofbus in het stuurhuis, misschien kun je die ook effe checken.
Het resultaat van een kapotte bus is namelijk ook een hoop gerammel.

In onderstaande link vind je mijn topic over die bus.
viewtopic.php?f=3&t=136832" onclick="window.open(this.href);return false;

sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bericht door sergeantpeppers » zo 22 feb, 2015 21:54

Gisteren de buitenste stuurkogels links en rechts vervangen, bonken/knakken is weg. Had ook 2 gebruikte aandrijfassen bij J&D gehaald maar deze waren helaas verkeerd. De rest van het getik lijkt van de homokineten te komen.

sergeantpeppers
Geregistreerd lid

Bericht door sergeantpeppers » za 14 mar, 2015 22:22

Mijn 99 is inmiddels omgebouwd naar wielpoten van een 900 incl. de nieuwe assen. Bonken is weg, en omdat hij ook uitgelijnd is rijdt hij weer strak!

Plaats reactie