Advies gevraagd

1967-1984
Plaats reactie
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Advies gevraagd

Bericht door Gårdarket » za 14 jun, 2014 20:39

Ik vind dat de 99 wat teveel naar achteren hangt. Dat kan natuurlijk duiden op veren die teveel doorhangen en wat spanning zijn verloren. Omdat ik er soms ook een caravan achter hang ( 1 a 2 maal per jaar a 200 kilometer ) wil ik toch wat gaan vervangen. Enerzijds voor de veiligheid en anderzijds omdat het gewoon mooier staat. Ik zat aan hulpveren te denken, waarschijnlijk het makkelijkst te monteren. Gewoon versterkte veren zou ook kunnen, is weer goedkoper. Maar dan moet de boel allemaal los en is het ook weer verstandig om de schokbrekers ook maar gelijk te doen. En de vraag is altijd hoe vast de boel zit.
Bestaan er ook schokbrekers voor de 99 die je kan verstellen :?:
Graag een advies.

Funky Dude
In memoriam †

Re: Advies gevraagd

Bericht door Funky Dude » za 14 jun, 2014 23:29

Als de standaardveren af zijn, die vervangen en er meteen hulpveren bijzetten. Alleen hulpveren heeft niet heel veel zin ook al brengt het wat verbetering.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 15 jun, 2014 0:07

Ik zou voor nieuwe (versterkte) veren gaan of voor een set hulpveren.

Heb deze bij een 900 op LPG (wel een CC) die een gastank achterin kreeg geplaatst en deze hing daarna nooit meer door. Wel iets stugger, maar het zwalken en doorhangen was weg. Moet wel de draagarm deels los, schokbreker kan vastblijven volgens mij hoor.

Hulpveren kan ook, maar die heb ik niet eerder in een 99 gehad. Wel op een 900CC, beviel ook prima. Plaats je in de veer, in een half uurtje gepiept.
Eventueel alternatief zou nog het plaatsen van balgen kunnen zijn, die je afhankelijk van de last kan oppompen (zelf geen ervaring mee).
Load-adjuster zijn ook nog een optie, maar die zijn volgens mij best prijzig.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » zo 15 jun, 2014 9:45

Het beste zou nieuwe veren zijn denk ik. Maar ik vraag me af of ik de draagarm wel fatsoenlijk los krijg. Die zit na 30 jaar best wel vast denk. Hulpveren zou dus een mooi alternatief kunnen zijn.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » zo 15 jun, 2014 9:47

Mijn 99 heeft Koni Load-adjusters achter. Werken prima en passen zich aan. Setje hulpveren kan natuurlijk ook.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 16 jun, 2014 6:19

Iemand nog een goedkoop adresje op wat dingen te kunnen vergelijken ?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 16 jun, 2014 9:12

Ik denk ook dat steunveren alleen, versleten veren niet genoeg kunnen steunen als je een sleurhut op de haak hebt hangen en een krat of wat van je 'zware bier' achterin hebt hangen. :wink:

Ik zou inderdaad voor nieuwe veren gaan en gelijk mee monteren. Smeer de verstelbouten van de steunveren voor montage goed in met kopervet. Dan blijven ze gangbaar. Anders roesten ze op den duur vast. Als je caravan er niet achter hangt, schroef dan de voorspanning van de hulpveren naar nul. En schroef ze naar de gewenste stand als je de karavaan weer gaat trekken. Gebruik dan ook een kogeldrukmeter.

Als je problemen verwacht met het losmaken van vast geroeste bouten, probeer dan eens 'freeze 'n' release' of stook het heet met een brander. (let wel op je brandstofleidingen, he)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 16 jun, 2014 20:56

Voor 2x 200km per jaar zou ik geen extra maatregelen nemen. Gewoon goede normale veren plaatsen zodat je de rest van het jaar niet een stuiterbak hebt. Al heb ik geen idee hoeveel km dat in jou geval is.

Ik had nieuwe veren van scanparts geplaats en die hebben het maar 30.000km volgehouden. Nu heb ik gebruikte 900 CL veren die minder dan 100.000km hadden gelopen en die bevallen prima.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 16 jun, 2014 21:23

Paul99 schreef:Voor 2x 200km per jaar zou ik geen extra maatregelen nemen. Gewoon goede normale veren plaatsen zodat je de rest van het jaar niet een stuiterbak hebt. Al heb ik geen idee hoeveel km dat in jou geval is.

Ik had nieuwe veren van scanparts geplaats en die hebben het maar 30.000km volgehouden. Nu heb ik gebruikte 900 CL veren die minder dan 100.000km hadden gelopen en die bevallen prima.
2x200 is inderdaad niet veel. Maar dat komt mede door de staat van de vering. Als dat beter zou zijn zou ik wellicht eens wat vaker of wat verder met de combinatie op pad gaan.

Afbeelding

Hier nog even een foto hoe het er bij staat op dit moment. Verder gaan we gewoon met de tent op vakantie en blijft de caravan thuis.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » di 15 jul, 2014 21:45

gårdarket schreef:Ik vind dat de 99 wat teveel naar achteren hangt. Dat kan natuurlijk duiden op veren die teveel doorhangen en wat spanning zijn verloren. Omdat ik er soms ook een caravan achter hang ( 1 a 2 maal per jaar a 200 kilometer ) wil ik toch wat gaan vervangen. Enerzijds voor de veiligheid en anderzijds omdat het gewoon mooier staat. Ik zat aan hulpveren te denken, waarschijnlijk het makkelijkst te monteren. Gewoon versterkte veren zou ook kunnen, is weer goedkoper. Maar dan moet de boel allemaal los en is het ook weer verstandig om de schokbrekers ook maar gelijk te doen. En de vraag is altijd hoe vast de boel zit.
Bestaan er ook schokbrekers voor de 99 die je kan verstellen :?:
Graag een advies.
Geen advies maar misschien een tip waar je wat aan hebt.
Ik heb vandaag voor mijn 99 voorveren en achterveren besteld bij PartsforSaab. Ze zijn van Lesjöfors. http://www.partsforsaabs.com/index.php? ... 5dd4df1946" onclick="window.open(this.href);return false;

Totaal koste me dat 163 euro inkl verzending. En dat is de helft geoedkoper dan in Nederland.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 16 jul, 2014 16:20

Raggare schreef:
Geen advies maar misschien een tip waar je wat aan hebt.
Ik heb vandaag voor mijn 99 voorveren en achterveren besteld bij PartsforSaab. Ze zijn van Lesjöfors. http://www.partsforsaabs.com/index.php? ... 5dd4df1946" onclick="window.open(this.href);return false;

Totaal koste me dat 163 euro inkl verzending. En dat is de helft goedkoper dan in Nederland.
Ik had inmiddels al gelezen dat jij de veren besteld had :wink: , desalniettemin bedankt voor de tip. Zelf heb ik ook al nieuwe veren in huis. Volgende week worden ze denk ik vervangen samen met de schokbrekers. Kost wat maar dan heb je ook wat en....een hobby kot nu eenmaal geld :)

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » vr 01 aug, 2014 9:24

En is het gelukt? Wat heb je eronder gekregen en hoe rijd dat?

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 01 aug, 2014 9:58

Raggare schreef:En is het gelukt? Wat heb je eronder gekregen en hoe rijd dat?
Wat een toeval, de auto is net klaar. Gisteren de veren en de schokbrekers vervangen. De schokbrekers boven zaten nogal vast dus die zijn los geslepen :?,
verder was het goed te doen. Tot nu toe heb ik nog maar een kilometer of 10 gereden. Maar ik kan nu al zeggen: wat een verschil ! Het rijdt echt stukken beter, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. De deining die ik voelde als ik over een drempel reed werd iets te gortig. Nu is het weer zoals het zijn moet.
Nu eerst maar eens rijden en dan kijken of ik de voorkant ook zal gaan aanpakken. Vooralsnog lijkt het nog niet nodig maar dat is dus even afwachten.
De auto kan er wel weer even tegen :D

btw, het zijn versterkte veren en standaard Monroe schokbrekers.

sjonniebravo
Geregistreerd lid

Bericht door sjonniebravo » wo 08 okt, 2014 23:14

gårdarket schreef:
Paul99 schreef:Voor 2x 200km per jaar zou ik geen extra maatregelen nemen. Gewoon goede normale veren plaatsen zodat je de rest van het jaar niet een stuiterbak hebt. Al heb ik geen idee hoeveel km dat in jou geval is.

2x200 is inderdaad niet veel. Maar dat komt mede door de staat van de vering. Als dat beter zou zijn zou ik wellicht eens wat vaker of wat verder met de combinatie op pad gaan.

Afbeelding

Hier nog even een foto hoe het er bij staat op dit moment. Verder gaan we gewoon met de tent op vakantie en blijft de caravan thuis.

Gaaf zeg, ik heb precies zo'n caravan! Chateau Elite de Luxe 1982 of '83? Ook ik heb nogal slappe veren onder mijn auto, maar van Vlissingen naar Koudekerke (5 km) ging nog wel.

Plaats reactie