Brandstof in de motorolie

1967-1984
Plaats reactie
jort
Geregistreerd lid

Brandstof in de motorolie

Bericht door jort » di 25 apr, 2006 13:15

Beste mensen,

Tot mijn grote schrik ontdekte ik dat de motorolie uit mijn H-motor ontzettend dun is geworden en qua geur meer weg heeft van benzine dan van olie. :?

Na dat de motor jaren stil heeft gestaan heb ik hem in mijn saab 99 gebouwt, nieuwe olie en koelwater e.d erin gedaan en verder is er een (zelfde type) carburateur op gekomen afkomstig van een B-motor. Er zit een vrij nieuwe branstofpomp op het blok. Zonder iets af te stellen heeft de motor een aantal keer (+_ 30 min) prima gelopen, ook onder belasting. En liep vanaf toen ineens niet meer lekker stationair. Daarna ontdekte ik het olieprobleem. En laat hem nu natuurlijk niet meer lopen.

Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem?

alvast bedankt

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 25 apr, 2006 14:05

Zou het membraan van de benzinepomp kapot zijn? Lekkage van benzine naar de cilinderkop waardoor de olie dunner wordt en de opbrengst van de pomp is minder dus loopt hij niet meer goed. Ik zou de pomp even loshalen en kijken of je benzine op plekken tegen komt waar het niet hoort te zitten.

Succes

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » di 25 apr, 2006 17:07

Ik heb de brandstofpomp al los gehad en goed bekeken, ik was niet meteen overtuigd dat het daar aan zou liggen.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 25 apr, 2006 17:45

Toch is dat meestal de oorzaak wanneer je benzine bij de olie krijgt.

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » wo 26 apr, 2006 21:06

Ik zal hem nog eens goed bekijken

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » vr 07 jul, 2006 0:22

Ik heb de brandstofpomp goed bekeken en onder druk gezet. Zowel statisch als dynamisch dicht hij prima af en lekt dus niet.

Dus nu moet ik echt ieders ervaring even aanspreken... Is het bijvoorbeeld mogelijk dat het via de carburateur/cilinders naar binnen gekomen is? En zo ja waarom.

Het niveau van het olie/brandstof mengsel is nu op de pijlstok ongeveer 2 cm boven het oude level.

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: Brandstof in de motorolie

Bericht door S@@bman » vr 07 jul, 2006 10:51

jort schreef:Beste mensen,

Tot mijn grote schrik ontdekte ik dat de motorolie uit mijn H-motor ontzettend dun is geworden en qua geur meer weg heeft van benzine dan van olie. :?

Na dat de motor jaren stil heeft gestaan heb ik hem in mijn saab 99 gebouwt, nieuwe olie en koelwater e.d erin gedaan en verder is er een (zelfde type) carburateur op gekomen afkomstig van een B-motor. Er zit een vrij nieuwe branstofpomp op het blok. Zonder iets af te stellen heeft de motor een aantal keer (+_ 30 min) prima gelopen, ook onder belasting. En liep vanaf toen ineens niet meer lekker stationair. Daarna ontdekte ik het olieprobleem. En laat hem nu natuurlijk niet meer lopen.

Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem?
alvast bedankt
Ik dacht dat een carburateur uit een B-motor niet werkte bij een H-motor :? ?

Jandek
Geregistreerd lid

Bericht door Jandek » vr 07 jul, 2006 21:25

Benzine kan ook in de motorolie terechtkomen als het mengsel zeer rijk is: de benzine slaat dan tegen de wanden en komt uiteindelijk in de olie terecht.
Of het mengsel (veel) te rijk is, blijkt uit een CO-meting. Een indicatie wordt o.a. geleverd doordat de bougies zwart zijn.

Een factor die 'benzine in de olie' bevordert, is een lage temperatuur in het blok: veel korte ritten (met o.a choke-gebruik) of een thermostaat die open blijft staan.

Tenslotte wil ik erop wijzen dat het olieniveau sterk afhankelijk is van de stand van het voertuig.

Kortom, check je bougies en je thermostaat eens.
Verder ben ik benieuwd naar je gemiddelde ritlengte.

jort
Geregistreerd lid

Bericht door jort » za 08 jul, 2006 0:23

Bougies: zwart
Ritten: 50 meter van garage 1 naar garage 2 (die 30 min. was het totaal)

Inderdaad wel ideale omstandigheden. Volgens mij is het pas gekomen vanaf het moment dat de motor niet meer lekker stationair wilde draaien, dan ga je choken, meer gas geven e.d.

Tot zover ik uit de boeken kan opmaken is er in uitvoering en afstelling geen verschil tussen carburateurs van H of B motoren. Of toch wel?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 08 jul, 2006 1:33

Ik neem aan dat je een cd 175 hebt gebruikt? Voor zover ik weet is er geen verschil voor de b en h motor.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 19:42

paul99gl83 schreef:Ik neem aan dat je een cd 175 hebt gebruikt? Voor zover ik weet is er geen verschil voor de b en h motor.
Dus is er geen verschil tussen de cd 175 met zwarte sluiting en die met blauw/groene sluiting?

Plaats reactie