Benzineleiding vervangen injectie; welk type?

1967-1984
JanWessel
Geregistreerd lid

Benzineleiding vervangen injectie; welk type?

Bericht door JanWessel » vr 16 sep, 2011 10:03

Gisteren tot de onaangename ontdekking gekomen dat een gedeelte van de benzineleiding van onze Viking-EMS gerepareerd was met een stukje gewoon rubberen slang. De benzine zat zo'n beetje tegen het hemeltje.

Omdat de twee leidingen door de auto gedeeltelijk met krimpkous aan elkaar zaten, is zowel de opbrengst- als de retourleiding geheel uit de auto gekomen, dus dan is het beter om gelijk de hele handel te vernieuwen. Iemand ervaring met leiding voor K-jet? Moet toch wel zo'n 5 á 6 bar kunnen hebben. 'Gewone' benzine-slang met mantel of RVS? Koppelingen / banjo's vooraf erop laten krimpen?

JanWessel
Geregistreerd lid

Re: Benzineleiding vervangen injectie; welk type?

Bericht door JanWessel » vr 16 sep, 2011 10:28

Zit er al in… loopt LPG doorheen.

Overigens geen gek idee, hoor… maar heb liever flexibele leidingen.
Nu blijkt dat de meeste brandstofslangen van rubber niet door het passagierscompartiment mogen (ivm damp) en als je brandstofleidingen onder de auto aanlegt, deze van metaal of rubber met RVS mantel moeten zijn. Mooie catch-22 dit.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 16 sep, 2011 16:02

JanWessel schreef:...Overigens geen gek idee, hoor… maar heb liever flexibele leidingen...
Kunststof LPG leiding misschien?
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/ ... s/67507825

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 sep, 2011 16:59

Sja - de vraag is dan weer of dat spul bestand is tegen benzine…

Ik heb inmiddels contact gehad met Biesheuvel autosport, daar vertelden ze me dat ze voor brandstofleidingen in de koets Goodridge 600-slangen gebruikten. Teflon met RVS mantel. Eventueel zouden ze de banjo's er al op kunnen krimpen. Nadeel is -buiten dat het € 19.48 per meter kost- dat ik voor 8mm binnenmaat - 11mm buitenmaat zou moeten gaan. Stukken dikker dan het originele spul.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 sep, 2011 17:54

Gewone flexibele benzineslang voer ik liever niet binnendoor. Kans dat het slijt zonder dat je 't ziet is te groot en van wat ik begrepen hebt, ademt het spul, dus zit je met benzinedamp in je wagen.

Harde leiding, allemaal best leuk hoor… maar hoe krijg ik daar een Banjo op en hoe voorkom ik metaalmoeheid bij de spinnekop van de K-Jet?

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » vr 16 sep, 2011 23:16

een banjonippel of oog met slangpilaar sla je zo in een kunststof leiding, muurvast en perfect.
er zijn ook slangpilaren die aan beide kanten ( http://www.midwayautosupply.com/images/ ... 00-011.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) zitten dus een soort van verlenger. je hebt ook leidingnippels die met een metalen busje in de kunststof slang en een knelring met messing fittingen, met dat metalen busje in de slang druk je de slang niet kapot. ze worden ook voor lpg leidingen gebruikt.(al mag je tussen verdamper en tank de leiding nooit onderbreken met iets)

je kunt erna dus weer doorgaan met een kunststof slang van bv een sloper.

dit idee ongeveer:
http://nagaz24.pl/uploaded/product/mini3_244_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb er eens mijn niveauleidingen van de W123 mee gerepareerd.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » za 17 sep, 2011 7:38

of...zoals FHR het doet, de nippel verwarmen.

Heb de plastic slang wel eens omhuld met een rubber slang en dan voorzichtig ingeklemd in de bankschroef, iets meer houvast met inslaan van nippels.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 17 sep, 2011 8:37

Krukas schreef:of...zoals FHR het doet, de nippel verwarmen.
stond deze manier ook niet in het werkplaats handboek?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 17 sep, 2011 14:04

Slang verwarmen heb ik geprobeerd, eerder al… dan frommelt-ie helemaal in elkaar. Werkplaatshandboek rept over een speciale tang met halfronde grijpers (DIY-able) die je om de leiding heen moet houden als je de banjo of de koppeling erin drukt.

Bon, we gaan de opties eens afwegen. Dank voor de input!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 17 sep, 2011 16:12

JanWessel schreef:Slang verwarmen heb ik geprobeerd, eerder al… dan frommelt-ie helemaal in elkaar. Werkplaatshandboek rept over een speciale tang met halfronde grijpers (DIY-able) die je om de leiding heen moet houden als je de banjo of de koppeling erin drukt.
daarom kun je ook het beste de nippel warm maken

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 18 sep, 2011 12:38

willeme 1 schreef:volgende keer ipv een brander een emmer heet water nemen
Geen brander, föhn… maar heet water klinkt idd als een betere oplossing.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 15 jul, 2019 14:48

Even een oud topic, nieuw leven inblazen.
De afloop is hier helaas niet bekend, maar ik zit nu met hetzelfde, ben ik op zoek om zelf leidingen te kunnen maken, is hier inmiddels al iets meer over bekend? Gaat vanaf de spinnekop naar de injectoren.

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » ma 15 jul, 2019 15:23

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 15 jul, 2019 16:40

Helemaal bedankt, het was wel niet voor de Saab, maar wel K-jet.
Via deze site wel aan een complete vervangingset kunnen komen voor wat ik nodig was, en dat voor een kwart van de kosten. Nogmaals bedankt voor de snelle reactie.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 16 jul, 2019 9:46

Als ik het goed heb onthouden, de auto opnieuw afstellen, kan erg veel verschillen

Overigens op het Porsche forum wordt meer geschreven over k jectronic dan hier :wink:

Heb ik dat goed :-S+ als ik op de link klik, zie een flexibele slang voor koppeling voor de 900 :?:

Plaats reactie