krik 99

1967-1984
jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 22 dec, 2007 22:46

RobbertS heeft dus een krik over.
ga je een keer bij em langs, passen.. en dan weet je het zeker.

edit: of je pakt die leenkrik, dan weet je het ook.

ik heb een 900 krik onder een 99 CC gehad... voor wie twijfelt: meten/proberen is weten...

SNNLCA2
Geregistreerd lid

Bericht door SNNLCA2 » za 22 dec, 2007 22:55

sphere3d schreef:Wel door alle "gekrik" heen, snap ik nu nog steeds niet wat het verschil is tussen een 900 en 99 krik, want die kan ik nl wel even lenen!
En neeeee ga niet zomaar onder de auto liggen zonder extra steunen!!

Maar WIE heeft er nu een krik??? voor een 99!!! Want kan zo ook geen banden verwisselen op de snelweg.....

Robert
Anders naar de Gamma, voor een paar euro koop je een koffertje met een garagekrik. Je hebt toch ruimte genoeg in de achterbak.

Gr, Marcel

sphere3d
Geregistreerd lid

Bericht door sphere3d » za 22 dec, 2007 23:05

jelger schreef:RobbertS heeft dus een krik over.

ik heb een 900 krik onder een 99 CC gehad... voor wie twijfelt: meten/proberen is weten...

Meten is weten! Ga even een 900 krik proberen... en anders de krik van RobertS...

Thom
Donateur
Donateur

krik

Bericht door Thom » za 22 dec, 2007 23:48

ik heb hier een stuk of 10 krikken over, waarvan de helft van de 99. Een paar nog uit de jaren '70. Bij interesse graag even pb.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 23 dec, 2007 0:12

sphere3d schreef:
jelger schreef:RobbertS heeft dus een krik over.

Meten is weten! Ga even een 900 krik proberen... en anders de krik van RobertS...
Let op: die van mij is ook uit een 900!

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 23 dec, 2007 11:26

Altijd gedacht dat de kriksteunpunten door de jaren gelijk waren van de classicachtigen.
Mijn 99 krijgt iig op korte termijn kriksteunpunten -de oude waren verrot :roll: - van een 90 (met dank aan Esalet :bluethumb: ) en daar weet ik van dat de krik zonder meer uitwisselbaar is met die van een 900, ruim een week terug met de montage van de winterbanden tenminste geen probleem gehad. (en dat kwam weer omdat de achterklep van m'n 900 zeer lastig te openen was doordat er geen uitzetters inzaten, de bevestigings-pinnen daarvan waren diep ingesleten en die had ik voordat ze zouden afbreken opnieuw volgelast en dat heb ik gister met een dremeltje weer glad gemaakt, zo krijg je je vrije tijd wel gevuld :wink: )

Weet iemand overigens of de vorm van de bodem ter hoogte van de kriksteunpunten van een vroege 99 en een 90 overeenkomen? Dat zou het laswerk enorm veel makkelijker maken...

Cornell

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » zo 23 dec, 2007 11:36

de kriksteunen en bodemvorm van de 99 en 900 van (in ieder geval) 1974 t/m 1993 is vergelijkbaar. Ze hebben (grotendeels) ook dezelfde bodemplaat. Waarschijnlijk van de eerdere modellen ook maar die ken ik niet goed genoeg. De bodemplaat is trouwens iets dat zelden ingrijpend verandert.
Ik heb ook eens wat kriks vergeleken hier maar de verschillen zijn minimaal. GRATIS ophalen bij mij als je er een nodig hebt.

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » zo 23 dec, 2007 11:41

Beide krikken zijn gelijk allleen heeft die van de latere 900 een taatslager op de worm waardoor hij wat gemakkelijker draait.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 23 dec, 2007 12:00

Beankt voor de snelle reactie Thom.
He tis idd bekend dat bodemgroepen weinig aangepast worden vanwege de ingrijpende constructieve veranderingen en de daarmee samenhangende kosten. Niet voor niets wordt een bodemgroep tegenwoordig vaak ingekocht bij een andere fabrikant (en dat doet Saab ook) om de kosten te drukken.
Het stelt me echter wel gerust :P .
Nu nog even dat laswerk :roll: ... (zo lastig bij te komen, 2 koloms uitgesloten, aan het spit op een kantelbrug beste optie)
Cornell

Thom
Donateur
Donateur

krik

Bericht door Thom » zo 23 dec, 2007 12:51

als je zo'n grote krik neemt dan krijg je de auto toch wel ver genoeg omhoog? Niet zo'n aldi krik maar een 150 euro krik.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 23 dec, 2007 14:10

Zo'n krik heb ik ook wel maar de vraag is waar die te plaatsen nu de aangewezen plaatsen daarvoor dit niet kunnen dragen.
Ik denk dat het voor mij het makkelijkst is om de auto op babybrugjes te plaatsen onder de wielen maar daarvoor moet ik eerst de voorwielophanging weer monteren (volledig opgeknapt met nwe remmen, rubbers en zelfs 2 nwe draagarmen 8) )
Cornell

Thom
Donateur
Donateur

steunpunten

Bericht door Thom » zo 23 dec, 2007 14:16

je kunt hem plaatsen onder de ophanging van de triangels voor en achter onder de bevestigingspunten van de bakken, dat gaat heel goed

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » zo 23 dec, 2007 18:41

Volgens mij past zelfs de krik van een 9000. Is vaak een stuk minder gebruikt....
Die van een classic 900 past zeker.

Als je een andere krik dan origineel gebruikt onder de originele steunen dan moet je er even een blokje hout tussen doen.

Plaats reactie