Saab 99 uit Finland

1967-1984
Ranja
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 uit Finland

Bericht door Ranja » vr 05 nov, 2004 10:03

Bouwjaar: 09-74 12-84
Dit is dus ook een keuze mogenlijkheid!!!!
Is gewoon algemene info. 8)

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » vr 05 nov, 2004 10:11

Ranja schreef:
Bouwjaar: 09-74 12-84
Dit is dus ook een keuze mogenlijkheid!!!!
Is gewoon algemene info. 8)
Klopt, dat is neem ik aan de periode waarin het model is verkocht.
Al is de 99 er volgens mij al vanaf 1968-1969. Maar bij bijvoorbeeld onze eigen zwarte 900i 16 klepper staat maar 1 motorcode terwijl daar ook allerlei verschillende motoren in het 900-model hebben gezeten.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » za 06 nov, 2004 17:35

Hierbij nog een foto van de rode Saab 99. Afgelopen 2 dagen bij mijn oma op bezoek geweest en een stapeltje foto's meegehad.
Zoals je hier ziet ben ik als destijds klein ventje samen met mijn vader de auto van opa en oma aan het wassen. Met de hand wel te verstaan! Dus niet door de wasstraat of met hogedrukspuit, om even terug te komen op een andere post.

Afbeelding

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » zo 07 nov, 2004 15:40

Mijn vader zegt dat de achteras-ophanging van de 99 vaak een probleem veroorzaakt als de auto's wat op leeftijd zijn. Zijn er hier mensen dit die problemen herkennen.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » zo 07 nov, 2004 18:06

Daar heb ik helemaal geen problemen mee.
En hij heeft er toch al 330.000 kilometer op zitten.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » zo 07 nov, 2004 18:14

Ranja schreef:Daar heb ik helemaal geen problemen mee.
En hij heeft er toch al 330.000 kilometer op zitten.
Wat voor problemen ben je in het verleden wel tegengekomen. Ik weet dat bij de meeste 99's het hemeltje kapot is maar dat schijnt niet al te moeilijk op te lossen. Bij een aantal series 99's zijn er problemen met deuren, spatborden en bodems die gaar zijn. Maar dit is bij de modellen vanaf 1980 volgens mij een minder groot probleem.

Ik ben me een beetje aan het orienteren op de 99-markt. Ondertussen heb ik alvast het Haynes-boek in bestelling en die hoop ik binnenkort thuis te krijgen.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » zo 07 nov, 2004 18:30

Het hemeltje heb ik opnieuw laten maken. Er zit een nieuw motorblok in. (Het oude opgeblazen door slecht onderhoud van de vorige eigenaar, eigenlijk gewoon te weinig olie ververst door hem. Ik had hem pas anderhalve maand) Er zitten nieuwe stoelen en een nieuwe achterbank in. Die oude waren erg slecht. Ik heb het nephout op het dashboard vervangen door een aluminiumlook. Het ziet mooier uit maar blijft ook beter zitten. Ik heb de balken bij de aandrijfassen laten lassen en binnenkort moet ook de kofferbak worden dichtgelast.
Er zit nu ook een trekhaak onder en ik wil er zo'n turbo spoilertje onder de voorbumper. En ook wil ik hem iets verlagen.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » zo 07 nov, 2004 18:35

Ranja schreef:Het hemeltje heb ik opnieuw laten maken. Er zit een nieuw motorblok in. (Het oude opgeblazen door slecht onderhoud van de vorige eigenaar, eigenlijk gewoon te weinig olie ververst door hem. Ik had hem pas anderhalve maand) Er zitten nieuwe stoelen en een nieuwe achterbank in. Die oude waren erg slecht. Ik heb het nephout op het dashboard vervangen door een aluminiumlook. Het ziet mooier uit maar blijft ook beter zitten. Ik heb de balken bij de aandrijfassen laten lassen en binnenkort moet ook de kofferbak worden dichtgelast.
Er zit nu ook een trekhaak onder en ik wil er zo'n turbo spoilertje onder de voorbumper. En ook wil ik hem iets verlagen.
Mijn vader heeft vroeger een witte 99 combi gehad (ik was nog niet geboren) waarmee hij voor zijn werk regelmatig naar Zwitserland, Frankrijk en Italie moest. Die auto liep toen zo hard dat hij uit de teller liep. Gevolg was wel dat mijn vader elke week een paar liter olie moest bijvullen. Toen hij de auto heeft verkocht heeft de volgende eigenaar zich niet aan dat schema gehouden waardoor de motor na korte tijd is vastgelopen.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » zo 07 nov, 2004 18:44

dpw_vd_wijk schreef:elke week een paar liter olie moest bijvullen
:shock: :shock: :shock:

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » zo 07 nov, 2004 18:52

michiel schreef:
dpw_vd_wijk schreef:elke week een paar liter olie moest bijvullen
:shock: :shock: :shock:
De eerste keer dat ik dit verhaal hoorde was mijn reactie hetzelfde....
Maar die auto haalde een topsnelheid van ver boven de 200 en was geen turbo of EMS.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 07 nov, 2004 22:31

dpw_vd_wijk schreef:Mijn vader zegt dat de achteras-ophanging van de 99 vaak een probleem veroorzaakt als de auto's wat op leeftijd zijn. Zijn er hier mensen dit die problemen herkennen.
In de wielkast blijft vuil hangen. De plaats waar de bovenkant van de schokbrekers vast zit kan wegroesten. het is geen probleem om het te laten lassen, maar wel dat is duur als je dat niet kan. Eigenlijk moet je bij de bezichtiging evenm alle wieln van de auto halen - een voor een natuurlijk :wink: - en de wielkasten goed bekijken. en 'afkloppen'met een schroevedraaier, je hoort zo of het krokant is.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » di 09 nov, 2004 17:00

op schreef: je hoort zo of het krokant is.
:-P+ Doe je dat ook bij je crocetten??? :lol:

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » di 09 nov, 2004 17:01

Ranja schreef:
op schreef: je hoort zo of het krokant is.
:-P+ Doe je dat ook bij je crocetten??? :lol:
Ik wel, alleen heb ik genoeg kroketten voor een week gehad. De overige 2 zijn voor mijn zus als ze thuiskomt :)

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » wo 10 nov, 2004 19:02

Ik heb dezelfde auto als jou opa heeft gehad. Ik heb ook een rode 2 deurs 99 uit de gelimiteerde oplage van 150(nr44). Mijn kenteken is JT-55-BH wat ook niet erg afwijkt van die van je opa. Mijne is nog een prima staat op hemeltje na. Helemaal geen roest en rijd nog als een zonnetje. Hij staat momenteel in de stalling omdat de auto me teveel geld kost om erin te rijden, maar verkopen vond ik ook doodzonde!
Heb hem nu eigenlijk zo goed als een jaar, en heb nog maar 5 maanden mijn rijbewijs :oops: . Zal met mijn 20 jaar ook wel een van de jongere Saabrijders zijn. Mocht je hem een keer willen zien dan kunnen we altijd een keer een afspraak maken. Ik wil er zomers namelijk wel gewoon in rijden. Gewoon, voor fun. Ik hoor t wel,

groeten Reindah

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » wo 10 nov, 2004 19:23

Reindah schreef:Ik heb dezelfde auto als jou opa heeft gehad. Ik heb ook een rode 2 deurs 99 uit de gelimiteerde oplage van 150(nr44). Mijn kenteken is JT-55-BH wat ook niet erg afwijkt van die van je opa. Mijne is nog een prima staat op hemeltje na. Helemaal geen roest en rijd nog als een zonnetje. Hij staat momenteel in de stalling omdat de auto me teveel geld kost om erin te rijden, maar verkopen vond ik ook doodzonde!
Heb hem nu eigenlijk zo goed als een jaar, en heb nog maar 5 maanden mijn rijbewijs :oops: . Zal met mijn 20 jaar ook wel een van de jongere Saabrijders zijn. Mocht je hem een keer willen zien dan kunnen we altijd een keer een afspraak maken. Ik wil er zomers namelijk wel gewoon in rijden. Gewoon, voor fun. Ik hoor t wel,

groeten Reindah
Bedankt voor de uitnodiging. Ik vind het zowieso belangrijk dat er zoveel mogelijk Saabs (en dus ook 99-ers) behouden blijven maar het is natuurlijk nog belangrijker dat deze limited editions blijven bestaan. Leuk om te lezen dat iemand van ongeveer mijn leeftijd zo'n auto heeft. Ik neem aan dat je het destijds als buitenkansje zag dat je hem kon aanschaffen, dat je er 7 maanden niet in hebt kunnen rijden (ivm geen rijbewijs). De auto is dus ouder dan dat jij bent, op zich ook leuk!
We kunnen misschien best een keer een afspraak maken als ik in de buurt ben of jij hier in de buurt bent, lijkt me leuk om jeugdherinneringen op te halen. Het is voor mij toch weer iets van 7 jaar geleden dat ik een limited Saab 99 voor het laatst gezien heb. Mijn opa is overleden in 1996 en kort daarna is de auto verkocht aan een kennis. Die kennis zie ik alleen bijna nooit. Hij reed tot op heden weinig in de auto omdat hij twee gigantisch dure lease Folfo's had, een S80 T6 en een C70. Die zijn nu waarschijnlijk weg en wordt het Saabje weer van stal.

Plaats reactie