Impulsief een 99 gekocht

1967-1984
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Impulsief een 99 gekocht UPDATES

Bericht door silvandam » do 30 apr, 2020 9:52

Turbopilot,

Bedankt voor de goede tips. Ik ben bevriend met een man die al vaker LPG in zijn Saabjes heeft gebouwd. Hij wil mij erbij helpen, dus dat is mooi. Ik wil zoveel mogelijk zelfstandig doen, vandaar dat ik zelf de informatie wil inwinnen. Hoe meer ik zelf doe, hoe sneller ik leer

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » do 30 apr, 2020 15:21

turbopilot schreef:
do 30 apr, 2020 8:39
en niet luisteren naar al die kul verhalen van niet doen, kan niet, kop gaat kapot, natuurlijk alles kan,
Eens, degenen op LPG waren altijd het betrouwbaarst bij mij (ook een 99T met een gasinstallatie die ik van FHR (de broer van :) ) had overgenomen)

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » do 30 apr, 2020 15:56

Mee eens. Zie mijn onderschrift.
Heb een 900i-16v gehad die vanaf de eerste kilometers ruim 700.000 km op LPG gereden heeft en ik heb de auto de laatste 5 ton echt niet gespaard.
Soms een zware aanhanger en regelmatig lange stukken (ook door Duitsland) op hoge kruissnelheid.
Motor nog origineel na al die kilometers.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Kapotte 99 redt mijn middag

Bericht door silvandam » wo 13 mei, 2020 13:49

Ik zou vanmiddag even met mijn vriendin naar de bouwmarkt in de 99. Nadat we daar geslaagd waren, reden we even een rondje door de stad.

Op een gegeven moment sloeg het noodlot toe... Mijn vriendin stelde voor om even 'gezellig' de stad in te gaan. De moed zonk mij in de schoenen, want ik kan toch echt wel stellen dat ik er een hekel aan heb om de stad in te gaan.

Godzijdank bracht de 99 redding. De temperatuur schoot omhoog tot het einde van de meter. Ik zette de auto stil en kwam tot de conclusie dat de ventilator niet werkt. Zekering ter plekke vervangen bracht geen verbetering teweeg. De enige optie was dus om meteen naar huis te gaan om de auto weg te zetten en op een later moment te repareren. Mijn middag is gered! :D

Even zonder gekheid, ik ga vanmiddag uitzoeken of er een elektronisch probleem is of dat de sensor die bepaalt of de ventilator aangaat kapot is. Als er tips zijn, altijd welkom.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 13 mei, 2020 13:59

Saabs voelen dingen aan. Dat is wetenschappelijk bewezen. :krull:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Kapotte 99 redt mijn middag

Bericht door Vyv » wo 13 mei, 2020 14:17

silvandam schreef:
wo 13 mei, 2020 13:49
...
Even zonder gekheid, ik ga vanmiddag uitzoeken of er een elektronisch probleem is of dat de sensor die bepaalt of de ventilator aangaat kapot is. Als er tips zijn, altijd welkom.
Even de 2 draden die op de radiator thermoswitch zitten met elkaar doorverbinden, dan zou de fan al moeten aanslaan. Zo kan je in nood ook even doorrijden bij weinig rijwind (file of stadsverkeer). Vaak zitten die 2 connectors niet goed op de switch, dit zie je niet omdat er van die rode rubberen kabelschoentjes (indien origineel) overheen zitten...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 13 mei, 2020 14:19

99 Is 74 , daar zit maar 1 draadje aan, volgens mij is het een massa schakeling

Of zekering of massa probleem

Vyv bedoelt schakelaar in de buurt van de linker koplamp :wink:

Andere optie , kachel vol aan met blower vol aan en ramen open
Of ramen dicht en kleding uit als je met vriendin bent :mrgreen:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » ma 01 jun, 2020 22:45

Het koelprobleem is opgelost.

De "themoswitch" is vermoedelijk kapot. De enkele draad die van de switch naar het motortje van de fan loopt was ook gebroken. Het is een enkele draad die massa moet creëren voor het motortje(MY74). Toen ik die draad opnieuw legde, was het probleem niet verholpen.

We hebben besloten om het simpeler op te lossen. We hebben een directe stroomkring gelegd tussen accu, fan motor en een schakelaartje. Dit schakelaartje hangt nu onder dashboard en moet nog netjes worden bevestigd.

Zodra de motor te heet wordt, kan ik dus eenvoudig de cooling fan inschakelen. Het is niet erg 'netjes', maar het is een doeltreffende oplossing.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 02 jun, 2020 8:11

je trekt nu dus alles zonder zekering via een schakelaar die je kunt vergeten
a kans op doorbranden schakelaar, je mist een relais
b vergeten om aan te doen
c vergeten uit te doen. kom je terug accu leeg

volgens mij heb ik de volgorde verkeerd, c gaat je het eerste overkomen :wink:

zekeringen gecontroleerd?
relais gecontroleerd?
stekkertjes bij de zekeringhouder gecontroleerd?

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 02 jun, 2020 8:54

Eens met turbopilot... :roll:

Je begint met 'Het koelprobleem is opgelost', maar het de oorzaak is nu niet weggenomen, toch? Waarom heb je besloten het anders op te lossen en vervang je de thermoswitch niet? Dat is toch een relatief eenvoudige operatie?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 02 jun, 2020 9:05

d. iemand anders rijdt een keer met de auto en weet niet van de koelschakelaar of let niet goed op ;-(+

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 02 jun, 2020 9:12

Moet mijzelf nog een beetje corrigeren. We hebben wél een zekering in de stroomkring gezet.

Jullie reacties doen mij wel inzien dat zit geen definitieve oplossing is. Ik ga op zoek naar de thermoswitch van voor '76. Hoop dat die te vinden is. Ik ben blij dat ik nog niet heb zitten snijden of schroeven in mijn dashboard

Dank voor de reacties. Ik was weer wat te vlug met mijn positieve oordeel.

@turbopilot zekeringen, relais en stekkertjes bij zekeringen zijn gecontroleerd.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 02 jun, 2020 10:03

meet dan de sensor toch eens door

uit mijn hoofd, auto koud geen maak contact
warm wel maak contact

meter op ohm , 1 pennetje op de schakelaar ander meet pennetje op goede massa carroserie

probeer saab club eens, die hebben vaak nog de oude onderdelen :wink:

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » di 02 jun, 2020 11:08

Ik heb nog een radiateur van een 1972 Saab 99 liggen met een sensor waar maar 1 kabel op aangesloten kan worden.
De radiator zelf heb ik vervangen voor een latere turbo variant met een nieuwere sensor met 2 aansluitingen(1tje is gewoon aarde)
Ik wil de oude sensor wel voor je testen, mocht je interesse hebben.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 02 jun, 2020 11:18

@Rico1303

Dat zou mooi zijn. Ik hoor graag van je of hij werkt!

Plaats reactie