Restauratie 99 Finlandia: de ontwerper gesproken!

1967-1984
Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 01 okt, 2009 10:15

GHIA schreef:Hoi,

Het was toch ook niet de bedoeling, dat het een eenvoudige restauratie zou worden... :wink:
Nee dat wist ik van te voren - lange termijn project! Wat betreft de banden is 185 al breed voor soccerballs, maar wel goed te doen. Het liefst nieuwe 175/70/15 Michelin, je weet nooit. Ik vond gisteren na ruim een half jaar zoeken een nieuwe Michelin TRX winterband in de maat 200/60/390, ik had op één band een bobbel gekregen. Moet wel nog uit de VS overkomen ...

Wat betreft het laswerk: ben er nog niet aan toegekomen (auto staat ook niet bij mij thuis), belofte ga ik nog nakomen!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 01 okt, 2009 12:20

Bummer, want de rest van jouw TRX banden zijn 210 breed, toch ;) Dus dat is APK technisch niet helemaal jofel. 't is wel een speld in een hooiberg natuurlijk...

Van Vredestein Sprint Classic zijn er idd 175/70 banden verkrijgbaar.

AlwinRedArrow
Geregistreerd lid

Bericht door AlwinRedArrow » zo 28 feb, 2010 0:40

Topic staat mischien al een paar pagina's verder, maar ik ben toch wel beniewd hoe het hier ervoor staat :roll:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 28 feb, 2010 9:35

Me, 'two' ....

Om de 5 min. minimaal een picje ... :D

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » zo 28 feb, 2010 12:37

Er is veel gebeurd. Met uitzondering van de koude dagen is er bijna elke dag aan gewerkt. Zo is er een origineel schuifdak ingelast en is er ruimte gemaakt voor een modernere kunststof Saab benzinetank, gezien de problemen die de metalen tanks geven vind ik dit een duurzame upgrade. Het laswerk is bijna klaar (een mijlpaal gezien wat er allemaal aan moest gebeuren) en met een beetje goede wil wordt hij de volgende maand gestraald. Ik zal de komende weken weer eens wat foto's plaatsen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 28 feb, 2010 12:47

Kijk hier ook eens: www.autobeitserij.nl. Ik zeg niet dat je niet aan stralen moet beginnen, maar dit is ook een (imho goede) optie..

LaurensT
Geregistreerd lid

Bericht door LaurensT » zo 28 feb, 2010 17:20

Heb je daar ervaring mee? Wat kost zo'n behandeling?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 28 feb, 2010 17:38

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het lijkt mij een hele mooie optie als je naar "nieuwstaat" wilt restaureren. Het is wel duur zeg ik er alvast bij, zo'n 4000 euro heb ik gehoord, vraag eens een offerte aan zou ik zeggen want misschien klopt dat wel niet. Zelf zou ik dit zeker overwegen als ik het geld er voor had en een auto in nieuwstaat wilde brengen. Met stralen kom je namelijk niet in holle ruimtes, en er blijft vaak straalgrit zitten. Met zo'n chemische behandeling kom je overal, en de holle ruimtes worden dan ook goed schoon waarna je ze opnieuw kunt conserveren (imho zowieso aan te raden bij restauratie, de fabrieksbescherming werkt vaak niet goed meer na al die jaren). Ook het laksysteem moet weer opnieuw worden opgebouwd, kost een hoop maar je hebt het dan wel PERFECT in orde en er zit geen oude "troep" meer onder je verse laklaag. Ook kun je natuurlijk moderne middelen gebruiken als onderlaag, de roestpreventie van de jaren 80 was lang niet zo goed als tegenwoordig. Derhalve kun je de auto net zo roestbestendig maken als bijvoorbeeld een Saab 9000.

@Thom, klinkt goed ! Ben ook wel beneiuwd naar wat foto's :)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 28 feb, 2010 17:46

JanWessel heeft dit al eens bestudeerd. Duur idd en 1 catch
Underbodycoatings van kunstsstof, onder andere aangebracht op Porsche en Mercedes uit de beginjaren zeventig, laten zich evenals kitnaden moeilijk verwijderen in chemische baden. De volledige verwijdering van dergelijke onderlagen of van dikke plamuurlagen is derhalve niet geheel gegarandeerd.
de kitnaden in de wielkasten kunnen een probleem zijn.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 28 feb, 2010 17:51

Ja oke, ik ben er ook mee bezig geweest en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat elke methode wel nadelen heeft. Het blijft dus een persoonlijke afweging. Ik zeg ook niet wat iemand anders moet doen, ik geef het alleen ter overweging.

De naden van de wielkastranden zou ik zelf dan bijv. voorbewerken dmw wegkrabben oid en mocht het niet volledig weggaan kan je die delen nog stralen. Als je dat doet bij chassisbalken krijg je nooit meer al het straalgrit er uit of je moet de balken gaan ontleden..

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 01 mar, 2010 14:16

Ik zou alleen voor een gedeeltelijk behandeling gaan ...

Waar de oude lak goed is gewoon laten zitten.

Bij totaal, zijn de kosten hoog en de positieve effect, in mijn ogen nihil ...

Maar daar is het dan ook een hobby voor, ieder zijn ding ....

Enneh, Thom, waar is het linkje voor de WEBCAM ... :twisted:

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 01 mar, 2010 17:26

Ongetwijfeld heeft iedereen zijn eigen mening over het klaarmaken van de carrosserie, of weet een veel betere manier, maar ik heb samen met degene die de carrosserie klaarmaakt gekozen voor stralen en verzinken. Dat is o.a. zijn vak en dat doet hij goed. Ik laat dit ook liever aan de vakman over. Dit is tevens sinds jaar en dag een beproefde methode, voor mij geen discussie!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 01 mar, 2010 17:29

Verzinken... gaat de hele carros dan in een bad en wordt er elektrolytisch verzinkt? Of hoe gaat dat in z'n werk?

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » ma 01 mar, 2010 17:31

GHIA schreef:...

Enneh, Thom, waar is het linkje voor de WEBCAM ... :twisted:
+1

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 01 mar, 2010 18:16

Thom schreef: gekozen voor stralen en verzinken.
Verzinken is mooi en dan moet de lak er wel af, gaat ie dan in een badje of wordt het 'erop gebrand'.

Moet ie wel weer naar de RDW ... :twisted:

Wordt ie minder snellllllll ...

Vind toch dat dit minimaal een DVDtje al la Wheeler Dealers op moet leveren (voor jou moet een hoger niveau een fluitje van een cent zijn ... :wink: )...

Noblesse Oblige .... :roll:

Plaats reactie