Remblokken

1967-1984
Plaats reactie
GmV
Geregistreerd lid

Remblokken

Bericht door GmV » vr 29 apr, 2005 18:03

Ik heb nu inmiddels een tijdje een saab 99 uit 1975. Inmiddels zijn wat kleine gevalletjes verholpen als een uitlaat en koolborstels. Nu weer last van de volgende kwaal, dat mijn remblokken aan de voorzijde opzijn. Bij het naar binnen draaien van de remcilinder is het rubber gescheurd.
Mijn vraag is dan ook of dit makkelijk te vervangen is, en of er eventueel nog wat kilometers mee te rijden is?
Daarnaast krijg ik de (geen idee hoe het heet..) hoefijzer aan de buiten zijde niet verder van de schijf af. Is dit mogelijk door de rem-"bleed-nipple" open te draaien, of moet er wat worden vervangen?

alvast bedankt voor de hulp!

grt
Tycho

(R)ed
Lid van verdienste

Re: Remblokken

Bericht door (R)ed » vr 29 apr, 2005 18:46

Dat rubber zijn betrekkelijk eenvoudig te vervangen.
De blokken gaan pas passen als de remcilinder inzijn geheel is teruggedraaid dit heeft niks met ontluchten te maken en is eerder een mechanisch probleem.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 29 apr, 2005 19:33

Red Arrow schreef:Dat rubber zijn betrekkelijk eenvoudig te vervangen.
De blokken gaan pas passen als de remcilinder inzijn geheel is teruggedraaid dit heeft niks met ontluchten te maken en is eerder een mechanisch probleem.
Klopt. Bij mij zat ook nog de zuiger een beetje vast in de cilinder. Heb ik opgelost door de zuiger eerst helemaal in te draaien, en daarna met de handremhevel weer naar buiten te werken. Toen het zaakje eenmaal gangbaar was, de zuigerwand ingesmeerd (achter het rubber dus). Dat heb ik met kopervet gedaan, maar dat moet je dus NIET doen. Ik werd (naderhand :cry: ) gewaarschuwd dat kopervet rubber laat zwellen, en kan dat inmiddels bevestigen :cry: . Voor mij een klauwrevisie dus....

Het gangbaar maken in niet moeilijk. Gewoon een half middagje klussen. Succes. :D

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 29 apr, 2005 21:17

Revisiesetjes met alle nodige rubbers zijn te bestellen via Elferink en ook nog steeds gewoon via de automaterialenhandel.

Opnieuw samenstellen van de remcilinder doe ik altijd met speciaal cuppenvet van Até, ook weer verkrijgbaar via de automaterialenzaak, zit in een blauwe tube. Dit spul conserveert en smeert het inwendige van de remcilinder.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 29 apr, 2005 21:25

Bart M schreef:Revisiesetjes met alle nodige rubbers zijn te bestellen via Elferink en ook nog steeds gewoon via de automaterialenhandel.

Opnieuw samenstellen van de remcilinder doe ik altijd met speciaal cuppenvet van Até, ook weer verkrijgbaar via de automaterialenzaak, zit in een blauwe tube. Dit spul conserveert en smeert het inwendige van de remcilinder.
Hoi Bart,

Toen ik de achterremmen van mijn 900C gangbaar heb gemaakt heb ik de twee inbusbouten een beetje met kopervet ingesmeerd. Kan dat kwaad?

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » ma 02 mei, 2005 9:20

Nee hoor, als het maar niet op de remcilinder of de remblokken komt.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 02 mei, 2005 21:27

Bart M schreef:Nee hoor, als het maar niet op de remcilinder of de remblokken komt.
Nee hoor dat is niet gebeurd. Alleen op de inbusbout zelf om hem gangbaar te houden.

mbreeden
Geregistreerd lid

Bericht door mbreeden » di 10 mei, 2005 12:12

Dat is juist erg goed. Glijdt ie makkelijker terug en dus slijt je blok minder...

GmV
Geregistreerd lid

Bericht door GmV » do 09 jun, 2005 16:23

Behoorlijke poos aan het klussen geweest, maar nadat ik de remcilinder helemaal in had gedraaid, kreeg ik nog steeds de rem-klauw niet naar buiten. Nu maar getracht de complete cilinder er af te krijgen, maar zelfs met WD-40 de bouten waar de cilinder mee vast zit niet los te krijgen. Iemand nog een idee?
Of moet ik de WD-40 behandeling een 10-tal keren herhalen?

grt
tycho

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 09 jun, 2005 19:55

IK heb afgelopen week ook mijn remklauwen aan de voorkant losgehaald en voorzien van nieuwe blokken. De auto ging met remmen namelijk de hele tijd naar links :x Na inspectie van de blokjes bleken ze links redelijk op te zijn en rechts nog prima....vreemd!

Ik heb eerst de 2 klauwen er met veel pijn en moeite afgekregen. Alles zo erg vast. Veel met kruipolie en remmenreiniger gespeeld en na uren worstelen toch losgekregen. Toen bleek dat de stumper die er de vorige keer mee bezig is geweest de rubbers niet opnieuw had gemonteerd. Hierdoor zaten de remcilinders half vastgeroest :shock: Veiligheid boven alles....

Op naar de sloop. Nu wist ik nog een auto te staan die een vriend van mij er 3 maanden ervoor had neergezet met prima remmen. Die heb ik eraf gesloopt.
Thuis heb ik alles losgehaald wat beweegt, en daarna helemaal schoongemaakt. Remcilinders met remcilinder pasta ingesmeerd, opnieuwgemonteerd, nogmaals goed achter(!) de rubbers met pasta gesmeerd. Klauwen opnieuw gemonteerd en alle bewegende delen mooi met kopervet ingesmeerd, achterkanten van de blokjes, "glijbanen" van de remcilinders en de bouten waar ze mee vastmoeten.

Resultaat is zeer positief, ik heb nog nooit zo lekker kunnen remmen met deze auto... 8)

Dus als je toch bezig bent.....

Veel succes ermee!

GmV
Geregistreerd lid

Bericht door GmV » wo 15 jun, 2005 13:12

Eindelijk heb ik de remklauw er vanaf. Na veel kruipolie en een dupsleutel voorzien van pijp en veel kracht los gekregen.
:evil: -> :D
Nu beweegt de "direct-piston" erg goed, en ziet er nog mooi uit. De "indirect-piston" (daar waar de kleuw aan de achterkant tegenaanzit) daarentegen niet. Deze ziet er aan de buitenkant gecorrodeerd uit. Volgens mij moet deze ook kunnen bewegen, maar doet dit absoluut niet, of hoort deze "vast" te zitten? Kan iemand mij uit de brand helpen?
Als deze hoort te bewegen, kan ik deze weer gangbaar maken door een paar goede klappen met de hamer (incl. plankje)? of is daar een andere oplossing voor?

alvast dank.

grt
tycho

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 15 jun, 2005 13:32

Hoort gangbaar te zijn. Ik zou voor de kruipolie-hamer-combi gaan.

GmV
Geregistreerd lid

Bericht door GmV » wo 15 jun, 2005 13:53

Super!
"indirect-piston" weer terug in het huis geslagen. Neem aan dat bij het remmen dehandel wel weer gangbaar wordt... (of kan ik op een of andere manier de "indirect-piston" weer naar buiten krijgen?

nu nog ff een revisie-rubber setje en de handel kan er weer onder!~

grt
tycho

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 15 jun, 2005 17:59

Ik zou nu de handel gangbaar maken. Grote kans dat het gangbaar worden tijdens het rijden een illusie is. Hoe is de handel ook al weer vast komen te zitten? :wink:

Plaats reactie